Szorítás.jpg

„Szégyen a világ leggyönyörűbb hadseregére, az osztrák hadseregre!”

Pepin sógor mondása a Sörgyári capriccio c. filmből – 1980

 

1948-ban a (nem túl nagy létszámú) magyar polgárság zöme nem tudta elképzelni azt, hogy hamarosan valami egészen más fog jönni, mint amire feltette az életét, mint amitől a saját maga és családja jövőjét várta.

...1949-ben már mindenki tudta, hogy így van: új, nagyon nem polgári világ jött el.

2010-ben sokan hitték azt, hogy a „bolyongó” és bizonytalan 8 éves szoclib korszak után valamiféle „szigorú, de igazságos” polgári korszak jön, kiszámítható viszonyokkal. 2012-ben már csak nagyon kevesen gondolják így...

Gyakran szokás emlegetni a „turáni átkot”... Nos, szerintem az igazi turáni átok az a sajátos bénultság, amellyel hagyjuk, hogy megtörténjen valami olyasmi, amiről előre nyilvánvaló, hogy nekünk kárt fog okozni – és mégsem engedi ez a bénultság, hogy idejében, együttesen és hatékonyan lépjünk fel ellene. „Mit tehetnék én, egyedül?” – gondolom, és máris bénult vagyok...

Az a bajunk, hogy sem önmagunkban, sem egymásban nem bízunk meg – így viszont nem lehet sem kapitalizmust, sem demokráciát üzemeltetni. Az, hogy az emberek ne bízzanak „a maguk erejében” és egymásban se bízzanak, nem más, mint a diktatúra ideálja, a jó öreg oszd meg és urald. Még Sztálin mondta, hogy „A népen állandó rettegésben és bizonytalanságban kell tartani!” – és ő csak tudta, mitől döglik a demokrácia és az önálló, öntevékeny állampolgári kezdeményezőkészség, a hatalommonopóliumok e két halálos ellensége.

Orbán nem hülye: neki kell a bizonytalanság, hogy ne tudjuk, mi lesz a következő húzás – és kell az is, hogy ne merjünk egymásban bízni. Mert abban a pillanatban, amikor mi, együttesen akarnánk megmondani, hogy mi hogyan legyen, az ő hatalma megszűnne – akár „legitimnek” találná az Alkotmánybíróság a hatalomváltást, akár nem...

Nem kormányozhat háromszázmillió indiait százezer brit, ha az előbbiek nem működnek együtt – és ez a célunk: a békés, erőszakmentes együtt nem működés” – mondta Gandhi. Nem működhet tovább az orbánizmus rendszere, ha a ma „bizonytalanok”, ám politikai véleményt nyilvánítani akarók elkezdenek együttműködni egymással.

...De vajon elkezdenek-e? Vajon lesznek-e, akik elkezdik az együttműködést, akikhez csatlakozhatnak a bizonytalanok?

Sokan, egymástól függetlenül mondják ugyanazt, akarják ugyanazt – és mégsem szervezik meg magukat! Ez felfoghatatlan számomra. Mintha valaki tudna úszni, ám amikor belepottyan a vízbe, inkább csendesen és magányosan elmerül, jól tudván, hogy ez a halálát jelenti...

Mondjátok, miért nem úszunk?

Mit akar a jövőtől egy olyan nép, amelyik így viselkedik? Hogyan akarjátok megóvni a külön-külön kis egzisztenciátokat, ha nem éltek a legnyilvánvalóbb eszközzel, amely hathatós védelmet adtat számotokra: a közösség, az egyesülés erejével? Leszünk itt tízmillió remete a saját faodúinkban, attól a pillanattól rettegve, amikor majd épp a mi fánkhoz érnek el Orbán baltásai?

...Vagy talán az a bajunk, hogy nem tudjuk, Orbánék után kinek adhatnánk át az ország vezetését? Hogy kik lennének azok a valóban megbízható kezek, akik nem lopni, hanem építeni akarnak – nekünk, és jó, átgondolt tervek alapján, minőségi anyagokból? De hát ez igazán egyszerű: úgy kell jó vezetőket keresni, ahogy azt egy jó vállalat teszi: megfogalmazza a pontos feladatot, aztán felkutatja a lehetséges legjobb embereket arra a feladatra.

Miért félünk a semmiből, a nulláról felépíteni a polgárok azon szövetségét, amely aztán majd a polgárok érdekében kormányozhat? Arra várunk, hogy „Majd valaki más elkezdi.”? Aha: szóval potyázni akarunk, sunyiban, lapulva, (baromi képzavarral élve) „mások farvizén megsütni a pecsenyénket”! De hát, ha ez így van, akkor mennyivel vagyunk különben a Fidesz-frakcióban ülő mamelukoknál?

...Győzzetek már meg, hogy nem vagytok szarháziak!

Tegnap délután a pofátokba hazudott az az ember, aki a miniszterelnökötöknek nevezi magát. Abban az épületben hazudott a pofátokba, amelynek létéért őseitek egy évszázadik küzdöttek: a magyar Országházban. „A hazának nincsen háza, mert fiainak nem hazája” – írta Vörösmarty 1846-ban, Országháza c. vesében. És most: most hazája ez az ország a fiainak, a szó igaz értelmében – vagy csupán közmunkások tömegszállása?

Orbán és társai nem fognak megváltozni – nektek kell megváltoztatnotok az egymáshoz és a közös dolgainkhoz, feladatainkhoz való hozzáállásotokat.

Néhány napja megírtuk itt, hogy „nincs kire-mire várnunk tovább”, ezért kezdeményezzük egy „saját fejlesztésű” politikai közösség létrehozását. (Lásd itt: Cincinnatus - http://progressziv.blog.hu/2012/09/06/cincinnatus_270) Nos, általában egy-egy írásunkat legalábbis több százan olvassák naponta – és e többszáz emberből nem volt egy sem, aki jelezte volna a részvételi szándékát ebben. Mondjátok: hogyan váltsuk le akkor Orbánt és hogyan lehetne az országnak jó kormánya? Tudom-tudom: intézze el valaki – mi meg majd kivárjuk és (ha lesz neki) élvezzük a hasznát.

Róbert bácsi annak idején megmondta, hogy „Ingyenebéd nincs!” – ingyen demokrácia és ingyen igazságos társadalom se. ...Úgyhogy sokba’ lesz még nekünk ez a mai passzivitás!

A bejegyzés trackback címe:

https://progressziv.blog.hu/api/trackback/id/tr704770220

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zipe moha 2012.09.11. 20:45:57

" Miért félünk a semmiből, a nulláról felépíteni a polgárok azon szövetségét, amely aztán majd a polgárok érdekében kormányozhat? Arra várunk, hogy „Majd valaki más elkezdi.”? Aha: szóval potyázni akarunk, sunyiban, lapulva, (baromi képzavarral élve) „mások farvizén megsütni a pecsenyénket”! De hát, ha ez így van, akkor mennyivel vagyunk különben a Fidesz-frakcióban ülő mamelukoknál?

...Győzzetek már meg, hogy nem vagytok szarháziak!...

az a helyzet,hogy nem tudlak meggyőzni (nehogy már én győzködjelek...:))
Új Dózsa Györgyre vársz?
1.
A nép úgy emlékszik arra hogy megsütötték,mintha mindegyiknek személyesen sült volna a feneke.
2.
Másokért bármit? Magamért se...
56'-ban az egyetemisták kezdték...a mai egyetemisták isznak egy fröccsöt aztán tekernek egyet a bringával..igazuk van..ami értelmiség árgus tekintettel fürkészi, hogy melyik "politikai oldalnak" adhatja el legitimizáló (szak )értelmét....műszaki értelmiség félti multitól származó egzisztenciáját s féltékenyen takarja a csontját, a többi le van szarva....munkásosztály nincs,okos fizikai munkások már angliában dolgoznak 4X-es bérért.... parasztok ,minek vagy föld nincs vagy tőke nincs vagy semmi sincs....még a faluból elutazni is horribilis kiadás....szóval,Petőfi csak 200 évente
és akkor is csak egy születik....már csak 11 év...fél lábon(bal) is kibírod

farcsika67 2012.09.12. 07:15:22

igazad van, sokba lesz a passzivitás. én kint voltam ferkónál. csak az a baj, hogy kevesen voltak, pedig az egész demokratikus ellenzéknek ott lenne a helye. de nem értik mért kell ott lenniük. kár.

savanyújóska 2012.09.12. 08:02:09

Nem vagyok benne biztos, hogy az istenadta nép úgy gondolja, a helyzet megoldása az, ha a meglevő száz párt mellé alapítunk egy százegyediket is.
Hogy szarháziak vagyunk e, vagy sem, az két év múlva fog eldőlni. 2010-ben szerintem az emberek többsége jóhiszeműen szavazott a Fideszre. Most viszont mindenki láthatja az Orbán szekta igazi arcát, ha két év múlva is ezekre szavazunk, tényleg ázsiai csürhe vagyunk.

protézisesh 2012.09.12. 08:22:22

1989 előtt a politika olyasvalami volt, amitől jobb, ha az ember távol tartja magát.

A rendszerváltáskor volt remény, hogy értelmes emberek értelmesen irányítják majd az országot az új rend szerint.

Az elmúlt 22 évben a politikai "elit" sikeresen elérte, hogy a magyar megint csak úgy tekint a politikára, hogy "abból jobb kimaradni".

kublerek · www.vasalobolt.hu 2012.09.12. 09:23:26

Gyáva népnek nincs hazája!!! Egy szikra ami lángra kap az fogja elinditani a kormány váltást és nem párt!!!! Nem pártokban kellene gondolkodni!!! Elkell zavarni őket a búsba!!!!

kublerek · www.vasalobolt.hu 2012.09.12. 09:29:28

Lehet ezért a késlekedésért még nagy árat fizetünk!!! Az emberek hosszú tömött sorokban hagyják el a országot ők igy szavaztak a jelenlegi kormányról!!!

kublerek · www.vasalobolt.hu 2012.09.12. 09:35:23

Na még egyszer nekifutok. Kezdjük alulról fölépíteni a józan ész alapján!!!!

Cincinnatus 2012.09.12. 10:20:50

@savanyújóska:

Nem az a cél, hogy a meglévő „száz” párt mellett alakuljon egy „százegyedik – de kezdjük előbbről!

Először is: ma Magyarországon csupán 4 „igazi” politikai erőt képviselő párt létezik:
• a Fidesz,
• az MSZP,
• a Jobbik,
• az LMP,
de pl. már a DK sem az! Ám ezek a pártok nem képesek betölteni valódi társadalmi funkciójukat (hogy miért, azt most ne vegyük elő). Így a feladat nem „egy újabb párt” alapítása, hanem annak a (jelenleg sajnos egyetlen) politikai erőnek a létrehozása, amely a magyar társadalom valós helyzetének, valódi problémáinak ismeretében adekvát programot dolgoz ki és – a megszerzett hatalom birtokában - ezt meg is valósítja majd.

Erre azért van szükség, hogy két év múlva legyen legalább egy ilyen, a palettán lévő választási lehetőség, mert ha egy sem lesz, akkor vagy csak a jelenleg létező (mint írtam, 4) pártra lehet szavazni, ami nem hoz valódi megoldást, vagy pedig marad a passzivitás – ami a Fidesz maradásával egyenlő.

Cincinnatus 2012.09.12. 10:25:47

@kublerek: Jó, rendben, mondjuk, hogy elzavarták őket. És? Utána? A következő pillanatban?

Ki veszi át az ország kormányzását? Milyen program alapján? Milyen válasza lesz arra az (akkor már ellenzéki) kérdésre, hogy betartja-e a "Fidesz-alaptörvényt" és az arra épített sarkalatos törvényeket? Mit kezd a valószínűleg fellángoló/felszított (akkor már) ellenzéki "lázadással"? (Tudod: "A haza nem lehet ellenzékben!")

Vannak ezekre válaszaid?:-)

szíj 2012.09.12. 10:43:04

@Cincinnatus: Hát igen, ezek a leégetőbb kérdések. Mert az biztos, hogy bárki alakít kormányt a Fidesz nélkül, azonnal hazaárulónak lesz kikiáltva, és jönnek majd a békemenetek. Mert az 1-1,5 milliós táboruk megmarad.

És abban sem lehet bízni, hogy megint nyerhet valaki program nélkül, mint 2010-ben. Úgyhogy - szerintem - egyelőre nem az ellenzéki összefogás, hanem egy reális, végrehajtható program kell. Ígéretek és ködösítés nélkül.

Az viszont számomra is kérdéses, hogy ez elég lesz-e.

kublerek · www.vasalobolt.hu 2012.09.12. 10:58:10

Biztos hogy nem lessz elég !!! Szerintem ahogy a Bajnai előjött ezzel a megállapitással, hogy csak összefogással lehet a FIDESZ-t leváltani igy egy komoly gazdasági programot is tud vagy rálehet beszélni és alkotni és akköré kellene csoportosulni az ellenzéknek. függetlenül pártól és szervezettől. Ezt a programot segítene fölépíteni Mellár és Persching Mária és a többi gazdasági szakember. És csak a gazdaságra kell koncentrálni amiből a politikát kikell hagyni!!!!!!!! Elkezdeni a dolgokat csak az EU segitségével tudjuk akár csak a halgatólagos támogatással de meg kell velük egyezni. Sajnos a Viktor annyira gátlástalanul fogja ezt támadni és minden lehetőséget megragad az aknamunkára. Ennek kivédésére kell a Viktort valahogy lekötni. A józan jobboldali emberekre is szükség van és főleg médiára és akaratra. Bennem megvan az akarat!!!!

Cincinnatus 2012.09.12. 11:42:21

@kublerek:

Engedd meg, hogy hosszabban és részletesebben válaszoljak a kommentedre, mivel sokan gondolnak arra, amiről te írsz - így mindenképpen indokolt alapos választ adni rá!

1.) „...csak a gazdaságra kell koncentrálni...”:

Jól működő gazdaság csak jól működő társadalomban lehetséges, ez a Progresszív Blog egyik „alaptétele”.:-) A magyar gazdaság permanens alulteljesítésének is kifejezetten társadalmi (egészen pontosan: a magyar társadalmi stratégiákban rejlő) okai vannak. Amíg ezzel nem foglalkozunk, amíg nem kezdünk el ez ellen (is) tenni, addig nem várható komoly gazdasági fellendülés sem. (Javaslom, olvass bele a Blogon található korábbi, e témával foglalkozó posztunkba!)

2.) „...a politikát ki kell hagyni!”:

De hát amire készülünk, a „nettó politika! Politika egy kormányzat helyett egy másikat felállítani. Politika egy, a politizálást, a közhatalmat átvenni akaró erő létrehozása. Politika a választási küzdelem és politika a komplex program megalkotása és annak kommunikációja is. Hogyan „hagyhatnánk ki” mindezt? Ha kihagyjuk, akkor lehetetlen a hatalomgyakorlás – akkor csak politológia: elméleti ködhámozás lenne minden!:-)

3.) Bajnai:

Ha valóban el lenne szánva mindarra, amit tőle a társadalom tekintélyes része vár, akkor most, 19 hónappal a választás előtt már javában tematizálnia, szerveznie kellene! Azon kívül: Bajnaival lehetnek bizonyos problémák – ismét azt javaslom, olvass bele korábbi, vele foglalkozó írásainkba és láthatod, mire gondolunk! Bajnaira várni: a csodára várni!

4.) Viktor és a gátlástalan támadások:

Mint azt már jóval korábban megírtuk (és meg is indokoltuk), sem az új alaptörvény, sem pedig a ráépített sarkalatos és egyéb törvények nem tekinthetők legitimeknek. (Ld. erről részletesebben: Jogalap és alapjogok progressziv.blog.hu/2012/02/20/jogalap_es_alapjogok, ill. a posztban található további linkeken)

Így nincs valódi, törvényes, legitimitást adó alapja a várható Fidesz szervezte megmozdulásoknak – ergo: azok valójában az alkotmányos rend elleni szervezkedésnek fognak számítani. (Btk. 139/A. § (1): Aki olyan szervezetet hoz létre, vagy vezet, amelynek az a célja, hogy Magyarország alkotmányos rendjét erőszakkal vagy ezzel fenyegetve megváltoztassa, bűntettet követ el, és két évtől nyolc évig; aki ilyen szervezetben részt vesz, egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.)

További Btk.-paragrafusok foglalkoznak a lázadással (Btk. 140.§. (1): Aki olyan tömegzavargásban vesz részt, amelynek közvetlen célja, hogy
a) az Országgyűlést
b) a köztársasági elnököt
c) a Legfelsőbb Bíróságot
d) a Kormányt
alkotmányos jogköre gyakorlásában erőszakkal vagy ezzel fenyegetve akadályozza, vagy intézkedésre kényszerítse, bűntettet követ el, és két évtől nyolc évig terjedő; a tömegzavargás szervezője vagy vezetője öt évtől tizenöt évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
(2) Aki lázadásra irányuló előkészületet követ el, bűntett miatt egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.),

és a rombolással (Btk. 142. § (1): Aki a Magyar Köztársaság alkotmányos rendjének megzavarása céljából közművet, termelő-, közforgalmi vagy hírközlő üzemet vagy annak berendezését, középületet vagy építményt, termékkészletet, hadianyagot vagy rendeltetésénél fogva hasonlóan fontos más vagyontárgyat megsemmisít, használhatatlanná tesz, vagy megrongál, bűntettet követ el, és két évtől nyolc évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
(2) A büntetés öt évtől tizenöt évig terjedő vagy életfogytig tartó szabadságvesztés, ha a rombolás különösen súlyos hátránnyal jár.
(3) Aki rombolásra irányuló előkészületet követ el, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.)

...Mindezek alapján csak a leendő kormány magabiztosságán múlik, hogy – akár a fenti Btk.-paragrafusokat jó előre kommunikálva! – megakadályozza a permanens és akár erőszakos Fidesz-oppozíciót. (...És akkor még nem szóltunk a manapság nyilvánvalóan komoly gazdasági bűncselekményeket elkövető Fidesz-vezetők büntetőjogi felelősségre vonásáról/”forgalomból való kivonásáról”.) Szóval: én nem tartanék 2014-ben erőszakos és tömeges rendzavarásoktól!:-)))

kublerek · www.vasalobolt.hu 2012.09.12. 12:10:25

Nézd Cincinnatus
Az emberek tele van a hócipőjük az összes politikai párttal!!! Tehát ha tömegbázist akarunk akkor részben pártok nélkül kell gondolkodni. Egy párt hivó szava pusztába kiáltott szó!!!
A másik, hogy nem erőszakosságban gondolkodom hiszen én pacifista vagyok!!!!
Mint ahogy annak idején a Duna jegén választottak királyt most is közfelkiáltással erős társadalmi control mellett kéne elkötelezett ember aki megvátoztatja a mostani törvényeket és előkésziti a rendes választást. A társadalmi szervezetek delegálhatnának tagokat a törvényhozásba de csak ca. 1 évre addig kell létrehozni amit leirtam. Egy vadi új alkotmányt is lehet alkotni addig. Szerintem hihetetlnenül sok ember van aki segitene ha látná a célt. De most inkább mindenki elmegy az országból. Mert nem látnak jövőképet!!!!Még az iskolázottak is.

Cincinnatus 2012.09.12. 12:40:45

@kublerek:

„Az emberek tele van a hócipőjük az összes politikai párttal!” ...Igen: meg a demokráciával is – mivel mindkettőhöz negatív emóciók társultak. A pártokhoz a korrupt, önnön céljaikat követő, „tolvaj” és hazug politikusok, a demokráciához pedig a „káosz” és a „létbizonytalanság”. (Ez utóbbi sokak fejében a kapitalizmussal is összekapcsolódott...)

Akkor most mi legyen? Ne legyenek pártok? Ne legyen demokrácia – vagy: közvetlen („bázis-„) demokrácia legyen?

A válasz nem egyszerű! De ha belegondolsz abba, hogy mit is jelentene egy közvetlen, pártok – azaz: elvileg legalábbis „profik” – nélküli demokrácia, és hogy ennek „jó minőségű” működtetése mi mindent várna el az egyszerű emberektől, akkor rájössz, hogy ez az út járhatatlan! Egy modern állam és társadalom vezetése, szervezése igen komoly tudást, felkészültséget és igen kimagasló képességeket igényel – így azt nem lehet „a Duna jegén”, „közfelkiáltásokkal” intézni!

Nem igaz, hogy általában „egy párt hívószava pusztába kiáltott szó”, mert csak a lejáratódott politikusokkal teli pártok hívószava az. Te is írod, hogy ha egy „elkötelezett ember” áll(na) az élre, az mobilizálná a társadalom ma passzív tagjait. No mármost: a párt nem más, mint egy programkidolgozó és kommunikációs apparátus, amely az „elkötelezett emberek” gondolatait, javaslatait eljuttatja az egyszerű emberekhez. Szervezet nélkül a legnagyobb, legokosabb vezető is egyenlő a semmivel.

Amit te vársz (hogy „közfelkiáltással erős társadalmi kontroll mellett kéne elkötelezett ember aki megváltoztatja a mostani törvényeket és előkészíti a rendes választást”, puszta illúzió – mert az emberi közösségek áttematizálása és mobilizálása nem így működik. Ráadásul igen veszélyes is ez az illúzió, mivel akik ebben reménykednek, valójában felmentik magukat a passzivitás következményei alól. („Nem jött el a Megváltó – mit tehetnénk?”) Ez a gondolkodásmód tipikusan a „szolgasághoz szokott” népekre jellemző: oroszokra, kínaiakra – de semmiképp sem a demokratákra! Ezzel a gondolkodásmóddal az a legnagyobb baj, hogy ha még el is jön a Megváltó és (valahogy, ki tudja, hogyan?) át is veszi a hatalmat, utána a nép azt várja el tőle, hogy mindent ő maga csináljon, oldjon meg – éspedig úgy, hogy a népnek semmit se kelljen tennie és a gondolkodásmódján és viselkedésén se kelljen változatnia. Ez egy „demokraták nélküli demokrácia” lenne, ami, ugye nem létezhet és nem is működhet!

...A „jövőképet” meg nem a politika, a politikusok adják az embereknek, hanem (ha van nekik olyan), akkor a saját előre tervező mentalitásuk és képességük. Az olyan emberek alkotta közösségek, amelyeket ilyen előre tervezni akaró és tudó emberek alkotnak, sosem küzdenek azzal a problémával, amivel a magyar társadalom „ősidők óta”: hogy t. i. a felette a hatalmat gyakorló kormányok igen gyakran, hirtelen, kiszámíthatatlanul és ötletszerűen változtatgathatják a szabályokat, lehetetlenné téve ezzel azt, hogy a polgárok valóban megalapozottan tervezhessék a jövőjüket. Az a baj(unk), hogy éppen azért vannak ilyen „hektikusan változtatgató” politikusaink, mert ők is a magyar társadalom „termékei”, mert – ugyanúgy, ahogy a magyarok többsége sem – ők, a politikusaink sem szokták meg, hogy a fejükben felvillanó terveiket alaposan összevessék a valósággal és a valóban a rendelkezésükre álló, elérhető erőforrásaikkal. Nem vizsgálják meg a tervezés előtt, hogy „minden megvan-e a működéshez”, vagy éppenséggel lényeges elemekről feledkeznek meg.

savanyújóska 2012.09.12. 12:52:48

@Cincinnatus: A nyomasztó gondolat, hogy a kialakult pártrendszer valamilyen formában azért mégis az ország általános állapotát tükrözi, még nem fordult meg benned? 2010-ig azért alapvetően mégis demokrácia volt itten, szabad választások, meg minden. Mi választottuk meg ezeket az embereket, és még csak az sem igaz, hogy nem volt választék. Főleg az első választásokon egy egész sereg tisztességes, képzett, és művelt ember is jelölte magát. Ők voltak azok, akik rendszerint már az első körben kihullottak. Mi esélye lehetett volna Nagy Ferenc Józsefnek -vagy bárki másnak- egy Torgyánnal szemben? Erre vevő a magyar. Választásokat itt nem lehet józan érvekkel, adekvát programmal, meg ilyesmikkel megnyerni, hanem csak gátlástalan hízelkedéssel, és ígérgetésekkel. Eddig legalábbis csak így ment. Ha reményeim szerint valaki két év múlva kiszorítja az Orbán Viktor Baráti Kört a hatalomból, az valószínűleg egy velük azonos morális szinten álló pártképződmény lesz, például az MSZP. (Ez az optimista verzió.) Generációk kellenek ahhoz, hogy a társadalom érettsége számottevően megerősödjön, és tömegbázisa legyen egy általad leírt pártnak.

kublerek · www.vasalobolt.hu 2012.09.12. 13:15:17

Ugye nem haragszol meg ha nem mindenben értek veled egyet? Én sokkal egyszerübben látom a dolgokat. Egyszerü embernek egyszerü a godolkodásmódja is. Ha jól megy az ember dolga akkor nem érdekli azt, hogy mit épitünk kommunizmust vagy kapitalizmust vagy bármilyen izmust. De ha rosszul mennek a dolgok akkor előveszi azt hogy ez vagy az a rossz. Mivel mostanában igencsak rosszul mennek a dolgok igy előtébe kerül hogy nem ezt a lovat akartuk. De mint minden amit alkotunk az emberfüggő!!! Tehát ha egy jó autót alkotunk azt is ember csinálta, építette. Vagy akár rossz politikát csinál és azt is ember szúrta el. Vagyis ha nem olyan az ember aki egy őrült mint most, akkor ebből az országból egy kánaánt lehetne varázsolni Ahhoz a kisember is tudna TAPSOLNI!!! Sajnos Orbán a szememben egy utolsó tróger akinek hatalom van a kezében. Na ilyenektől akarnám óvni a magyarokat. És ezt akarná sok millió magyar is. Még egy egyszerü ember aki soha nem látott politikát is vannak olyan gondolatai amit a gyakorlatba ültetve bizony külömb országot tudna csinálni.
Te viszont mondod azt hogy ezt nem lehet és azt nem lehet. Ez a te véleményed!!! Mert szerintem ezt is lehet és azt is lehet. Értelmes ember nem a gondokat hanem a megoldásokat keresi. Nos neked milyen megoldásaid lehetnek erre a gondra? Ezeket nem fejtetted ki. Nekünk probléma megoldókra és nem probléma keresőkre van szükségünk. És az értelmes gondolatok megalkotóira.
folyt köv

Cincinnatus 2012.09.12. 13:43:43

@kublerek:

„Van egy jó ötletem...!” – ezt csinálja Orbán és Matolcsy, ezt csinálta korábban Gyurcsány is és ettől tart itt az ország politikája. És most te is azt írod, hogy „egy egyszerű embernek... is vannak olyan gondolatai amit a gyakorlatba ültetve bizony különb országot tudna csinálni”.

Ahogy írtam az előző válaszkommentben: egy modern állam irányítása komplex dolog. Ötleteket ugyan be lehet dobni, ám egy-egy ilyen megvalósuló ötlet számos más dologgal van összefüggésben – és ha valóban jó politikát és jó döntéseket akarunk, akkor éppen ezeket az összefüggéseket kell ismernünk és velük számolnunk. Van erre egy módszer, úgy hívják: stratégiai értékmodell-készítés, döntési mátrix segítségével. Mi mindent akarunk elérni? Valóban jók-e ezek a kiválasztott célok? Megvannak-e a társadalomban (pl. tudás, mentalitás, munkaultra) és a gazdaságban (technológia, hatékonyság – és szintén a munkakultúra) a szükséges erőforrások a megvalósításhoz. És nem csupán az elinduláshoz, hanem a folyamat „teljes finanszírozásához”! Aztán: mi mindent kell együttesen változtatnunk ahhoz a ma működő rendszerekben, hogy ne maradjanak olyan elemek, amelyek akadályok a szándékunk útjában?

Azt írod, hogy mi mondjuk, hogy „ezt nem lehet és azt nem lehet” és hogy „értelmes ember nem a gondokat hanem a megoldásokat keresi”. Nos, nem igaz, hogy mi nem szolgálunk megoldásokkal – tulajdonképpen erről szól az egész Progresszív Blog, mióta (2,5 éve) megalakult. DE ahhoz, hogy működőképes megoldást adhass egy dologban, előzőleg fel kell mérned az adott dolgot és összefüggéseit és bizony: azt is meg kell vizsgálnod, hogy miféle megoldásokkal kísérleteznek mások és azok miért nem működnek?

„...ha egy jó autót alkotunk azt is ember csinálta...” – Ez igaz, ám tudod-e hogy a jó autók is éppúgy készülnek, ahogy mi „készítjük” (elő) Magyarország új politikáját? Talán olvasd el a „Hogyan csinálják a jó autót?”-témáról ezt a cikket: totalcar.hu/magazin/technika/2012/04/27/miert_nem_birok_audit_venni/

Ha pedig tudni akarod, hogyan készül a „minőségi politika”, akkor kezdd el olvasni a blogunkat, éspedig a 2010 áprilisi kezdetektől!:-))) Sokat meg fogsz tudni a módszerről is és látni fogod a megoldásokat is...

kublerek · www.vasalobolt.hu 2012.09.12. 13:46:00

Nem tudtam tovább irni mert jöttek hozzám:
Tehát, ha mi jól akarjuk végezni a dolgainkat akkor igenis a józan ész mentén kell tevékenykedni. Ehhez nem pártra és nem olyan szervezetre van szükség ami gátat jelent. Hanem okos elkötelezett emberekre. Utánna kell a demokráciát épiteni és nem előtte. Mert a mostani az minden csak nem demokrácia. Leginkább a káoszra emlékeztet. Kell egy olyan csapat és nem párt aki ezeket végig tudja vinni. A Szolidaritas ezt vállallhatta volna de nem ahogy most van. Mert ez a vonat az ő számára elment. De nem lehet mindig újab szervezetet alkotni mert komolytalanná lessz az egész. Emberfüggő ez is.
Na mára elég volt és megyek dolgozom egyet vagy kettőt.

legeslegujabbkor 2012.09.12. 13:47:05

@kublerek: Az egyszerű embereknek szükségük van hasonló gondolkodású emberek csoportjára, akikkel azonosulhatnak, hívjuk most ezt pártnak, és egy olyan emberre, akinek elhiszi, hogy a csoport érdekében cselekszik, hívjuk most ezt bizalomgerjesztő ismert embernek. Máshogy nem tudom elképzelni az egyszerre mozdulást.

Husz_János_Puszita 2012.09.12. 14:25:55

@Cincinnatus:

Jobb ha beletörődsz, a Fidesz marad. Nézd meg az időközi választásokat vagy Esztergomot. Lehet matekozni, kifogásokat gyártani, a végeredmény mindig, ami számít.

A készülő választójogi törvényről akkor még nem beszéltem. Ukrajnában 300 eurós nyugdíjat ígérnek az állampolgárság mellé, tömegesen veszi fel boldog-boldogtalan, az úniós útlevéllel együtt. Ha itthon nem tudják eladni az olcsó populizmusukat már, megoldják okosba'.

Polgári tisztességet, értékeket valló párt akkor lesz itt kormányon, ha lesz rá igény. Polgárság nélkül hogy? Lehet durván hangzik, de meg kell várni, míg kihal az utolsó kádári generáció. Félre ne értsetek, nem kívánom senki halálát, a nyugdíjasokra sem akarok kenni semmit. Tudom, hogy nem hülyék, de senki nem tudja átlépni a saját árnyékát, ez van.

Husz_János_Puszita 2012.09.12. 14:49:31

Nagyon jó az audis cikk.:D Az a bizonyos "hozzáadott érték".

Cincinnatus 2012.09.12. 15:14:17

@Husz_János_Puszita:

Az időközi választások eredményei nem mérvadóak, mivel azokon a 2010-es országos helyzet ismétlődik meg: van a Fidesz, a maga szervezettségével és fanatikusaival – és vannak a szervezetlen, önbizalomtalan és/vagy lejáratódott, programnélküli pártok, közepes, vagy még gyengébb képességű „arcokkal”. És ezek nem „kifogások”!

A Vjt. oda-vissza játszhat: az a legerősebben és a legszervezettebbet támogatja. Nem „sírni kell” miatta (azt úgyis hiába), hanem csinálni egy, a Fidesznél jobb és támogathatóbb erőt.

Ukrajna, 300 euró: érdemes a mélyére nézni ennek is! A „mélyinterjúk” ui. azt mutatják, hogy a külmagyarok, akik felveszik az állampolgárságot, korántsem biztos, hogy elmennek szavazni – és ha el is mennek, korántsem biztos, hogy a Fideszt fogják választani. Egy dolog az állampolgárság és egy másik (más motivációjú) dolog a pártpreferencia és a választási hajlandóság. (Mondhatni: miért mennének el a Fideszre szavazni, hiszen attól már bekasszírozták, amit reálisan lehetett – az állampolgárságot – „utólag hálásnak lenni” pedig, Pozsgai Imre óta tudjuk, nem szokás a politikában.)

Matek+külhoniak: ha a Fidesz által várt kb. 500.000-es tömeg, aki fel is veszi az állampolgárságot, az utolsó emberig el is menne szavazni Orbánra, még akkor sem lenne elég a Fidesz támogatottsága, ha meg lenne szervezve az inaktívakat, bizonytalanokat megszólító új ellenzék. Hiszen a Fidesz maradék tábora + 500.000 az még mindig kevesebb, mint 2 millió... (A Jobbik-hívek csak korlátosan szavaznak majd át a Fideszre – de ezt nem fejteném most ki itt.) Ráadásul: a magyarországi lakcímmel nem rendelkezők szavazatai az új Vjt. szerint nem is „teljes értékűek”, mert ugye csak listára szavazhatnak...

A szavazók ma mindenek előtt hihető iránymutatásra vágynak – azok is, akikből hiányzik a polgárosság. Nem igaz, hogy populizmussal megint oda lehet őket majd állítani akárki elé – mert az életkörülményeik és a reménytelenségük mást sugall majd nekik. (És még bő másfél év romlás előttük áll!) És: nem a „polgári”, hanem az emberi tisztességet fogják keresni.

Husz_János_Puszita 2012.09.12. 15:46:50

@Cincinnatus:

Legyen igazad, én drukkolok ( nem lesz ). Majd 4 év múlva, ha felrobbantak a most elhelyezett taposóaknák a költségvetésben, az államcsőd megsokkolja kicsit a társadalmat. Én úgy látom, teljesen padlót kell fognunk ahhoz, hogy valami új elkezdődhessék. Sokkterápia. Ezt a méregpoharat fenékig fogjuk üríteni.

Hisztamin Tóni 2012.09.14. 12:37:54

Cincinnatus: számomra többértelmű, „beszélő” nevet választottál. Sokszor a kimondott (leírt) szónál többet mond a gesztus, a névválasztás, szóhasználat, stb. Mint tudjuk, C. az ókori Rómában a patrícius (nemesi) előjogok legmakacsabb, őskonzervatív védelmezője volt a plebejus törekvésekkel szemben. Az arisztokratikus köztársaság kőkemény bástyája és ideál figurája. (ld: arisztokrácia v.s. demokrácia) Kétszer (!) diktátorrá nevezték ki. (dictator: válság idején, a Római Köztársaság legfőbb rendkívüli tisztviselője. Legfeljebb 6 hónapig maradhatott hivatalban, és teljhatalmat gyakorolt. Tetteiért nem lehetett felelősségre vonni hivatali idejének letelte után sem.) Mindkét alkalommal megmentette Rómát, a rábízott feladat elvégzése után haladéktalanul lemondott és visszavonult kis birtokára, az „eke szarva mellé”. A Cincinnatus rend jelszava: Omnia vincit servari rempublicam. (szabadon: a köztársaság szolgálata minden előtt) Ebből a köztársaságból megint kiszorulnak a plebejusok? Egyszer már biztosított a kétharmad quasi diktátori felhatalmazást, a történelem majd eldönti, milyen eredménnyel. Ki képes előre megmondani, kiből lesz Cincinnatus, és kiből Sulla? (Ki őrzi az őrzőket?) Ki képes garanciát adni?
A cikkhez: Láthatjuk, a látszólag oly biztosnak hitt „fékek és ellensúlyok” az intézményes garanciák milyen törékenyek, ha nincs mögöttük egy nemzet belső szabadságszeretete, de ezzel együtt áldozatkészsége és öntudata. Túl sokan, túl sokszor „kérték” kényszerítették ránk az áldozatvállalást, ami nem volt más, csak gátlástalan fosztogatás, akár török, akár Habsburg, vagy német, szovjet, most EU-s, vagy nemzeti köntösbe öltöztetve, ahhoz, hogy az egyszerű ember – NEM polgár – hitelt adjon bármilyen politikainak tűnő szervezet ígéretének.
Nem akarok polgár lenni. A polgár lassan kezd fosztóképzővé válni, mindaz, ami ma a társadalom nagyobbik fele NEM, és nem is válhat azzá. A ma széplelkű polgárainak felmenői voltak India megszállói, Dél-Amerika conquistadorai, Custer tábornokai. „Ne kérdezd, honnan van az első millió.” A születés csak utólag nagyszerű, mindig mocskos, véres, fájdalmas. Az átmenet árát meg kell fizetni. Igaz a megállapítás: nincs ingyen ebéd, de most ott tartunk, hogy csak fizetünk, de nem is biztos, hogy lesz ebéd. Tehát: dolgozó, vállalkozó, keresetéből megélni akaró és tudó, előbb szűkebb, majd tágabb közösségéért felelős férfi, nő, szülő, egyáltalán:Ember kellene sok, és ez nem polgári kiváltság.
Olvastam itt egy blogot az Azeri ügy okán a cigánykérdésről. Megszívlelendő lenne a magunk fölzárkóztatása során is.
Nem akadékoskodom: kérdezek. Mert az ember szétnéz, mielőtt cselekszik.
süti beállítások módosítása