2012.06.10. 00:56 Szerző: Moin Moin

Pártátépítés

„A föld azé, aki megműveli!”

Móricz Zsigmond: Betyár – 1936

 

Újra és újra előjön a kérdés: ki-kik váltja-váltják le 2014-ben a Fideszt? Vannak, akik az LMP-ben látják a le- és megváltót – ám ennek az LMP jelenlegi állapotában aligha lehet realitása.

A „jelenlegi állapotában”… De ki tudja, talán ez az állapot megváltoztatható.

…No, nem belülről, hiszen ha akár az LMP korifeusai, akár a tagsága, akár a jelenlegi szimpatizánsai képesek lennének a pártjuk megváltoztatására – és előzőleg érzékelnék e változtatás szükségességét – akkor mára már egy egyén más LMP-t látnánk. Nem: a változás egészen biztosan nem fog belülről megtörténni! A párt most éppen olyan, mint akik benne vannak – és amíg ők döntik el, hogy az milyen legyen, addig ilyen is marad. Persze, szeretnének ők „váltópárt” lenni, de képtelenek arra, hogy azzá tegyék magukat.

Mielőtt még nekem esnének az LMP-sek, közlöm: nem tartom az LMP vezetőit „tehetségtelen alakoknak”, csupán azt állapítom meg róluk, hogy:

·         introvertáltak (amit néha izgágasággal fűszereznek),

·         jobban vonzza őket az elméletek harca, mint a gyakorlat küzdelmei,

·         a teljes emberi életből őket „szegmensek” érdeklik, nincs „holisztikus képük” a magyar valóságról,

·         valamiképpen idegenkednek a minden sikeres és céltudatos emberi szervezetet jellemző hierarchiába rendeződéstől.

Sajnos, mindezek pedig elengedhetetlenek lennének ahhoz, hogy valóban a Fideszt leváltó párt válhasson belőlük. (Tulajdonképpen nem is tudom, hogy a lelkük mélyén akarják-e ezt? Illetve: azt sejtem, hogy Orbántól és gusztustalan bandájától szabadulni akarnak – de azt nem tudom, hogy lenne-e kedvük azután a megszerzett hatalom birtokában mindazzal foglalkozni, ami a poszt-Fidesz kormányra fog várni feladatként?)

Ám ezzel korántsem kell okvetlenül „leírni” az LMP-t, mint váltópártot és a magyar közéletet áttematizálni képes erőt! Mert ugyebár az LMP-t is emberek alkotják: magyar állampolgárok, akik szerint (még mindig) ez a párt a leginkább támogatható az összes létező között. …És van rajtuk kívül még sok-sok magyar állampolgár, akik ugyan választanának, és akik a pártok közül az LMP-t csak azért utasítják el, mert „semmilyennek”, „esélytelennek”, „karakter- és mondanivaló nélkülinek” érzik – és mert nem hisznek abban, hogy az LMP képes lenne hatékony, ütőképes és őket (is) megfogó témákkal előálló párttá alakulni.

Amit az előbbi, meglehetősen hosszú mondatban leírtam, az egyszerűbben és másképp is megfogalmazható: ha megváltozna az LMP, akkor rá szavaznának! Egyébként viszont nem fognak rászavazni – és valószínűleg semelyik másik pártra sem. Ha pedig ők nem fognak szavazni, akkor ezzel gyakorlatilag 3,5-4 millió ember fogja eldönteni 2014-ben, hogy ki kormányozzon – és ebben a 3,5-4 millióban biztosan többségben lesznek az elkötelezett jobboldali szavazók! Ha az LMP nem reformálódik meg (és nem jön el a csoda sem és az UFO-k nem hoznak a csészealjukon egy kulcsrakész profipártot), akkor akár ki se írják a választást 2014-ben.

…De megváltozhat-e e párt szűk két év alatt annyira, hogy tömegeket tudjon megmozgatni?

Gondoljunk bele: hogy megváltozott a Fidesz! 1994-ről’98-ra egy marginális liberális pártocskából jobber váltópárttá volt képes átalakulni. (A „fejlődni” szótól azért esetükben tartózkodnék…) Átírták a programot, átalakítottak az addig eléggé „bázisdemokrata” alapszabályukat, célszerűsödtek… És győzni tudtak egy bénázó, megunt ellenféllel szemben.

A lehetőség adva van az LMP-vel is: át kell építeni!

De hogyan? Kik építhetnek át egy pártot, amelynek tagságáról fentebb már megállapítottuk, hogy erre sem nem képesek, sem nem alkalmasak?

A válasz egyszerű: új, a pártba belépő profik!

Régi dilemma, hogy a pártok az alapítók „tulajdonai”-e, vagy mivel azokban társadalmi lehetőségek és igények öltenek testet, sokkal inkább a választópolgárok a pártok jogos tulajdonosai. És ha így van, akkor, ha a polgárok képesek lennének egy pártból nyertes erőt csinálni, amely aztán kormányra kerülvén beteljesíti a választói vágyait, akkor mi sem természetesebb, mint hogy a jelen állapotában erre képtelen pártból egy céljaiknak megfelelőt építsenek.

Az LMP, mint „cégnév” (még) nem amortizálódott annyira, mint pl. az MSZP – ugyanakkor mind bel-, mind külföldön ismert, bevezetett „brand”. Tudjuk, hogy (sok már mellett: program, pénz, szervezet) két alapvető dolog kell ahhoz (ma Magyarországon legalábbis), hogy egy párt tömeges támogatást kaphasson:

·         ismerjék a nevét,

·         legyen karizmatikus vezetője.

Az első adott az LMP-nél, a második megadható neki.

Azzal a programmal és azzal a politikai és politikusi stílussal, amivel ma ez a párt rendelkezik, kizárható, hogy jóval kevesebb, mint két év alatt képes legyen akkora tömegbázist és hátországot kiépíteni, amelyből elegendő segítőt kaphatna majd a kampányban elvégzendő teendőkhöz, pláne nem vidéken. Elmondható, hogy ez a párt parlamenti erőként halálra van ítélve 2014 után. Jelenlegi tagjai és vezetői választhatnak: vagy eltűnnek, vagy megújítják a pártjukat – és ha ez saját maguk nem tudják elvégezni, akkor hagyják, hogy mások tegyék meg! Most van egy pártjuk – de nem tudnak vele így mit kezdeni. Mire jó ez így? Lesz-lehet egy ilyen vegetáló és stagnáló párttól „más a politika”? A csudát! Hiába van annyi dologban igazuk, ha sosem lesz hatalmuk ezeket gyakorlattá tenni, akkor a hajukra kenhetik az igazságukat! Nincs annál rosszabb egy politikus számára, ha tehetetlen.

„Koalícióban”? Ugyan hogyan? Ha reálisan, a választópolgárok egyes pártokról alkotott véleménye alapján igyekszünk kiszámítani a 2014-es esélyeket, akkor azt kell mondanunk, hogy ha 2014-ben a jelenlegi ellenzéki pártok a jelenlegi arcaikkal és a jelenlegi stílusukban próbálnak valamit kezdeni, akkor összesen sem lehet elég támogatójuk. Azért nem, mert a most ugyan elvileg választani akaró, de mégis sehova sem csatlakozó nagyjából bő másfél-szűk kétmillió ember aligha változat a véleményén – ehhez kevés lesz az, hogy „…de akkor a Fidesz marad kormányon!” Így tehát tök mindegy, hogy lesz-e választási koalíció az LMP, az MSZP és a DK között és hogy támogatja-e őket a Szolidaritás… Nincs gyakorlati jelentősége – bárki is akar hinni a tények ellenére ebben, elaltatva ezzel a Fidesz további kormányzásától való félelmét. Az emberek tudják, hogy nem várhatják a megoldást sem az MSZP-től, sem Gyurcsánytól és a „jelenleg létező” LMP-től sem. E pártoknak nem lesz több támogatójuk: maradnak azok, akik már ma is fanatikus híveik.

…Igen: egy változatlan LMP el fog vérezni 2014-ben!

Valóban: ha ez a párt meg akar maradni, akkor új szellemet kell befogadnia!

Ha átolvassuk az LMP alapszabályát, látni fogjuk, hogy egy viszonylag rövid, néhány hónapos folyamattal fel lehet tölteni a sorait az alkalmas emberekkel – akik új szemléletmódot, új szervezeti kultúrát, új programalkotó energiákat visznek a pártba. Ez a párt (talán) néhány száz valóban aktív taggal bír (ld.:  http://www.origo.hu/itthon/20111123-kevesebb-mint-hetszaz-tagja-van-az-lmpnek.html), velük (hogy úgy fogalmazzak) „el lehet bírni”.

Van egy elméleti (hangsúlyozom: elméleti!) lehetőség: akik valóban azt szeretnék, hogy „legyen más a politika”, ám fáznak egy „nullából jövő” pártot gründolni, azok próbálják meg az LMP-t új tartalommal megtölteni! …Igaz: egy ilyen „manőver” alig kerül kevesebb erőfeszítésbe, mintha tényleg a semmiből állítanának fel új pártot. Mert kell egy teljesen új, gyakorlatias, program, ki kell építeni a vidéken ma alig létező szervezeti hálózatot, meg kell győzni a ma bizonytalan szavazóit arról, hogy „Lehet más az LMP!”… Ugyanakkor számítani lehet belső harcokra is…

…Nem tudom, megéri-e mindez – vagy inkább érdemes a semmiből építkezni? De az elméleti lehetőség adott - a pártpolitika is olyasmi, mint a termőföld: csak akkor ér valamit, ha megfelelően művelik.

A bejegyzés trackback címe:

https://progressziv.blog.hu/api/trackback/id/tr314576087

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

protézisesh 2012.06.10. 08:38:45

Videkrol beszelve azt gondolom, az LMP "imidzse" nagyjabol a fovarosi egyetemista-posztegyetemista almodozokmtarsasaga, akik romkocsmakban lamentalnak azon, hogy milyen csunyan beszelnek a parlamentben, meg hasonlo nevetseges temakrol.

Ugyanolyan -rosszul ertelmezett- liberalizmust vallanak, mint anno az szdsz. Nem akarok itt egy jobbikos kortesbeszedet levagni, de az LMP mar most elhasznaltnak tunik, videken nemhogy szervezete nincs, de a fovaroson kivul elo 80%nak nem ajanl semmi tobbet, mint a flowerpower hippimozgalom. Vagy ha mégis, akkor azt oly szarul kommunikaljak, hogy nem jut el a zemberekhez....

Kedves itteni bloggerek! Eloallhatnatok vegre a farbaval, kiderulhetne, mit is akartok. Jonnek itt a korteskedo-behalozo-lelkesito posztok, agitaltok hogy tegyunk, megnhogy nemsokara....

Mi lesz nemsokara? Ez a blog ugye nem az LMP blogja? Vagy igen? Hm?

timargabor · http://kard.blog.hu 2012.06.10. 09:19:05

@protézisesh: "Videkrol beszelve azt gondolom, az LMP "imidzse" nagyjabol a fovarosi egyetemista-posztegyetemista almodozokmtarsasaga, akik romkocsmakban lamentalnak azon, hogy milyen csunyan beszelnek a parlamentben, meg hasonlo nevetseges temakrol." - precíz, ez a baj, a poszt is erről szól.

Az itt leírt, az a "hostile takeover" (ellenséges kivásárlás) forgatókönyv, lehet ezt kevésbé drasztikusan, együttműködőbben is. De a diagnózis pontos, a mai LMP láthatóan nem akar nyerni, úgy meg nem is lehet nyerni.

szappanfőző 2012.06.10. 09:35:32

Az egész jelenlegi politikus gárdát felelősségre vonás mellett el kell tüntetni a süllyesztőben, mert a kicsit gondolkodóknak sincs igazából jó alternatívája, lehetősége a következő választási ciklushoz!
Új pártok, új arcok, hatékony végrehajtható programok kellenének.
Nem nemzet ellenes, országáruló idegen érdekű tolvajokkal!
De elsősorban a korrupciós mutyikat kell kitakarítani....

Lastres · http://lehetmas.blog.hu/ 2012.06.10. 13:30:14

lehet, hogy nem lesz egyedül váltópárt, de egy 10-15%-s párt mondjuk miért lenne vegetálás? Elég sok országban vannak hasonló méretű pártok, sőt kisebbek is...

S milyen irányú lenne a változás? Kevesebb zöld dolog? Mi az, hogy "gyakorlatiasabb" program?

Moin Moin 2012.06.10. 15:38:33

@Lastres:

Az LMP nem „10-15%-os”, hanem stabilan (gyakorlatilag a 2010-es választások óta) 5%-os, ill. a biztos pártválasztók között 8-10%-on áll. Az új Vjt., köztudottam „a győztes mindent visz!”-elvére épül, ebből következően ilyenek lesznek a mandátumszerzési viszonyok is. Az LMP-nek meglévő nagyjából 400.000 szavazója nem elég ahhoz, hogy megszerezzék az egyéni mandátumok legalább 10%-át, az új, a töredékszavazatokat is a győzteshez terelő szabályozás következtében pedig a listás helyekből is kevesebb jutna neki, mint 2010-ben. Ahogy most a helyzet kinéz, hiába áll az összes szavazók között 5%-on az LMP-re szavazók aránya, ez nem lesz elegendő az 5%-os választási küszöb átlépéséhez. (Minderről és az új rendszerről itt olvashatsz részletesen: hazaeshaladas.blog.hu/2011/11/22/demokratikus_e_az_uj_valasztasi_rendszer_1_resz)

A fentiek alapján a kis pártok nemigen jutnak be a következő parlamentbe.
A változásról (hogy t. i. „milyen irányú lenne?”): A poszt hangsúlyozottan egy elméleti lehetőséget taglal, tehát nem valamiféle „kész forgatókönyv”, aminek megvan már a párt átalakítására szóló programtervezete is. De: az LMP ugyan sokat beszél zöld témákról és a fenntartható fejlődésről, azonban ebből nem áll össze egy komplex, működőképes társadalmi és gazdasági rendszer. (Amit az LMP-vezetők fejében élő ideálokról tudhatunk, pedig inkább irrealitásnak, végig nem gondoltságnak tűnik, pl.: scheiringgabor.blog.hu/2012/05/30/recesszio_vagy_nem_novekedes)

A „gyakorlatiasabb” program azt jelenti, hogy nem csak vágyakat és ideákat tartalmaz, „el kell érni”-formulákkal, hanem a célok eléréséhez szükséges erőforrásokat és azok biztosításának módját is bemutatja, éspedig nem csupán kijelentések formájában, hanem alátámasztott számításokkal. Jellemzi a gyakorlatisa programot az is, hogy a jelen helyzet és a kitűzött cél közötti utat is kijelöli és nem bízza azt „két év alatt lejátszódó tudati forradalomra” (ld. itt, Schiffertől: policity.blog.hu/2012/06/08/tudati_forradalom), stb.

Lastres · http://lehetmas.blog.hu/ 2012.06.10. 23:33:53

10-15% nem a mostani, hanem az elérhető sáv a mostani politikával, szerintem.

"Amit az LMP-vezetők fejében élő ideálokról tudhatunk, pedig inkább irrealitásnak, végig nem gondoltságnak tűnik"

Nos igen, nem véletlenül kérdeztem a váltás "irányát". Ugyanis az ökopolitika, a "zöld" egy országban sem alkot egyedüli kormányzóerőt. Mégpedig azért, mert van egy markáns elképzelésük a jövőről, mint ami a linkelt cikkben is szerepel, amivel nem az a gond, hogy irreális (mert annál reálisabb dolog nincs ma sajnos, mint a nyakunkon levő környezeti katasztrófa), hanem hogy nem vonzó tömegek számára.
Ha te váltópártot akarnál csinálni, akkor a zöld dolgok jó részét fel kellene adni - ami jól hajaz a Fidesz fordulatára, de tényleg arra van szüksége ennek az országnak, hogy megint azt lássa, hogy valakik a hatalom érdekében feladják az elveiket?

protézisesh 2012.06.11. 09:12:03

@Lastres: "a "zöld" egy országban sem alkot egyedüli kormányzóerőt. Mégpedig azért, mert van egy markáns elképzelésük a jövőről, mint ami a linkelt cikkben is szerepel, amivel nem az a gond, hogy irreális (mert annál reálisabb dolog nincs ma sajnos, mint a nyakunkon levő környezeti katasztrófa), hanem hogy nem vonzó tömegek számára."

Ez az a -hibás- alaptevés, amely az LMP-t "javíthatatlan álmodozó idealista" bélyeggel süti be... Ha az LMP valóban választókat, szavazókat akar maga köré találni, akkor tudomásul kell vennie, hogy egy lángoló házban nem az a legfontosabb probléma, hogy levéltetvek vannak a kertben a paradicsomon és emiatt nem lesz mit enni a nyáron!

Tudomásul kellene venni (és ez a látszat szerint baromira nem megy), hogy a budai szalonszociológia állatira nem működik vidéken. A vidéki ember NEM azért szavaz a jobbikra, mert elutasítja a környezetbarát ökogazdálkodást a földeken. A vidéki ember azért szavaz a jobbikra, mert a jobbik odaküldi a gárdát, hogy - az állami rendvédelmi szervek teszetoszasága helyett - elkergesse a tyúk- és gyümökcstolvajokat a mások kertjéből. Mert vidéken EZ a napi probléma, nem az, hogy bicikizzünk-e az Andrássy-úton.

Nagyon leegyszerűsítem, és hangsúlyozom, hogy nem a gárda-féle magánhadseregeknek kellene rendet tartani az országban. Viszont ha valahová kivonul az akármilyen gárda, akkor NEM jogvédős cirkusszá kellene tenni az egészet a rettegő kisebbségeket áldozati szerepbe állítva, hanem feltenni a kérdést: MIÉRT kell MAGÁNseregnek őrizni a magántulajdont, miért NEM tesz semmit az ÁLLAMI rendőrség?! Ilyen kérdés mikor hangzott el a parlamentben utoljára? Melyik párttól?

Szóval egy - a vidéket megszólítani hivatott - programnak szerintem így kellene összeállnia:

1.) közrend, közbiztonság helyreállítása. Ne az üres M6-on trafipaxozzanak, menjenek járőrözni borsodba! Fogjanak csirketolvajt, gyümölcsfakivágó cigányt (bocsánat, mivel 1m magasan vágják ki a fát, jogilag csak "csonkításnak" minősül. Remélem a jogszabályt meghozó bírák mind ilyen "csonkított" fákról veszik a gyümölcsöt...)

2.) gazdasági akcióterv amely:
2.1.) csökkenti az árfolyamkitettséget egy hiteles és következetes politikával és annak megfelelő kommunikációjával.
2.2.) gyors lépést kínál az államadósság nagyarányú javítására (törlesztés az MNB devizatartalékaiból?)
2.3.) nagy arányú foglalkoztatásbővülést ér el a foglalkoztatás feltételeinek munkaadó-baráttá tételével.
2.4.) javítja a vidéken élők ellátottságát, mind tömegközlekedés, mind oktatás/eü ellátás vonatkozásában (ami NEM a gazdaságtalan, egyutasos vasutak fenntartását jelenti!!!)
2.5.) szakít az állami tulajdonú földek "eloligarchaizálásával", valóban helyi, valóban gazdálkodó pártfüggetlen lakosoknak biztosít földbérleti, később akár vásárlási jogot.
2.6) szakít a mega-pénznyelők (MÁV-BKV, stb) jelenlegi rendszerű működtetésével.

3.) jogbiztonság megteremtése, a mostani NER-bohóckodás megszüntetése, a külsőségekben megnyilvánuló jogmegerőszakolások, alkotmány-"misuse" gyors felszámolása.

Ha ez mind megvan, akkor van NÉMI esély, hogy a fővárosi hipszterek, SZDSZ-lemorzsolódók, rózsaszín álmokat szövögetők helyett a valóban élhetőbb, működő jövőért tenni tudó és akaró állampolgárok egyáltalán elgondolkozzanak az LMP-n, mint választási opción.

Mindez NEM az elvek feladását jelenti, csak jelenleg kurvára nem arra van szükség, hogy - kizárólag szalonképes szép szavakat használva* - elmélkedjünk a belvárosi ökokertészkedés, meg a biciklivel járás fontosságáról. Majd annak is eljön az ideje, ha nem süllyed a gyorsnaszád, ha nem ég a pannon puma bundája.

* LMP-s ogy. képviselő blogján bejegyzés szól arról, milyen csúnyán beszélnek a képviselőtársak a parlamentben. Mikor bekommentelem (nem trágárul, nem személyeskedve), hogy tán nem ez a legégetőbb probléma a jelenlegi parlamentben, akkor a bloggazda simán kimoderálja a hozzászólásom, illetve sehogy nem is reagál rá. Neki EZ a demokrácia...

Lehet(ne) Más a Politika, de nem más. Nem vagytok mások. Pedig kellene ide más politika, de úgy tűnik, azok nem ti vagytok.

Különben meg mehettek a kukába, mint az elődeitek.

épészmérnök 2012.06.12. 01:07:36

Hol, és mikor állította az LMP bármelyik vezetője, vagy dokumentuma, hogy ők akarnak lenni a fidesz váltópártja?

Rosszhiszemű a kiindulópont, emiatt a következtetések is azok. A hamis kiindulópont ürügy arra, hogy megint az LMP-t lehessen gyapálni. Kurvára unalmas már.

protézisesh 2012.06.12. 08:43:00

@épészmérnök: Légy erős, MINDEN parlamenti pártnak (meg a parlamenten kívülieknek is) csak két célja van/lehet:

1.) jobbá tenni az országot. Ehhez parlamenti többséget kell szerezni, ergo az aktuális többséget leváltani, vagyis (ha kimondják, ha nem) váltópárttá kell válni.

2.) simán közel kerülni a húsosfazékhoz, ez viszont a megélhetési politikusbűnözés kategóriája, ízlés szerint pirosba, narancsba, árpádsávosba, vagy ződbe csomagolva.

Választhatsz, hogy a kedvenced vajh melyik célt tartja sajátjának. Mert ha az elsőt, akkor hülyeség a kommented, ha meg a második, akkor szarra se való a "pártod". :(

Moin Moin 2012.06.12. 10:10:12

@épészmérnök:

Idézek Schiffer András múlt heti előadásából: "egy politikai párt elsődleges célja a kormányzati pozícióba kerülés kell hogy legyen, ellenkező esetben a párt működése felesleges, az LMP pedig képes lehet arra, hogy a 2014-es választások alkalmával, egyetlen jelenlegi parlamenti párttal sem együttműködve, mégis kormányzati pozícióba kerüljön."
Forrás: policity.blog.hu/2012/06/08/tudati_forradalom

Ez világosan bizonyítja, hogy az LMP deklarált célja: egyedül leváltani a Fideszt.

Husz_János_Puszita 2012.06.12. 19:25:13

Nem innék mérget a jelenlegi választási törvényre. Ha így erodálódik a Fidesz szavazóbázisa, könnyen előfordulhat, az alapján az MSZP szerez kétharmadot, azt pedig nem fogják hagyni. A közvéleménykutatási eredményeket elnézve, elkeserítő hogy bejött a szocik taktikája: karba tett kézzel hátradőlve megvárni, míg a választók visszatalálnak hozzájuk, mint '94-ben.

Ha nem változik a felhozatal és két év múlva összeáll a baloldali pártszövetség, nem tehetek mást, mint veszek egy nagy levegőt és leadom rájuk a protest szavazatom. Képtelenség, hogy az ország teljes gazdasági és társadalmi összeomlás nélkül kibírjon még 4 év Fidesz kormányzást. Biztos vagyok benne, a pártot választani nem tudók vagy nem akarók tömegesen követik a példámat, egyszerűen nem lesz más választásuk. Ha az LMP kimarad, lemarad.

Utálom, hogy ezt kell tennem. Még reménykedem egy új párt feltűnésében.

Moin Moin 2012.06.12. 19:42:52

@Husz_János_Puszita:

Mit tennél azért, hogy feltűnjön?

protézisesh 2012.06.12. 21:13:26

@Husz_János_Puszita: Ennyire nem lehetsz huje...

@Moin Moin: szep ez a kortesduma, de az lmp max ugy mukodhet, mint az a popzenekar, amelyikben elobb kicsereltek a vokalos csajt, aztan meg az enekest. Vagy forditva. Szoval utobb is two unlimited nevre hallgattak, csak kvara nem volt kozuk az elozohoz.

Latod ez a lastres se valaszol, hiaba varjuk. Sot, a sajat blogjan is szoltam neki, hogy varjuk beszelgetesre, de halottnak a honaljcsok... Igy nem konnyu ervelni veluk. :-(

Husz_János_Puszita 2012.06.12. 21:28:42

@protézisesh:

Ha tudsz jobbat, hallgatlak. Te mit teszel, otthon maradsz?

Husz_János_Puszita 2012.06.12. 21:32:20

@Moin Moin:

Jelenleg három ember helyett dolgozom, úgyhogy semmit. Te mit?

Husz_János_Puszita 2012.06.12. 21:35:07

@Moin Moin:

Néha elmászkálok tüntetésekre, egyelőre ennyi telik tőlem. Viszek magammal másokat, tömeget növelni.

Moin Moin 2012.06.12. 21:37:04

@protézisesh:

Tetszik ez a zenekar-hasonlat!:-) Annyit tennék hozzá, hogy a választási kampány elején még a zenekar nevét is kicserélném.

"Kortesduma": ez nem kortesduma, csupán arra vagyok kíváncsi, hogy aki új párt után ácsingózik, abban van-e hajlandóság tenni (értsd: áldozatot hozni) is érte, vagy csak hangemberkedik és vár a mások által összetolt csodára! (Piefke kolléga erre azt mondaná: typisch ungarisch) De tudom (olvasva a korábbi hozzászólásaidat), hogy ez téged is kellemetlenül érint és legalább olyan ügyesen próbálsz lavírozni, mint Lastres a konkrét válasszal.:-)

Lastresről: tudod, milyen nehéz bevallani azt, hogy „Igazatok van, alkalmatlanok vagyunk a politizálásra!”

Moin Moin 2012.06.12. 21:42:35

@Husz_János_Puszita:

Én (mi) meg legalább 2 millió ember helytett dolgozunk.:-) Gondolom, érted, mit jelent ez?

"Tömeget növelni" pedig a testépítők szoktak - mi az ellenzék-építésről kérdeztünk.:-) (Megj.: tüntetésekre mindaddig nincs értelem járni, amíg azok csupán „diszjunkt” akciók. A sikeres politizálás ui. szervezett folyamat.

Husz_János_Puszita 2012.06.12. 21:43:39

@protézisesh:

Addig nem jutnak szóhoz a kockafejű technokraták, amíg el nem takarítja egy új kormány, amit idecsinált nekünk a Fidesz. Utána lehet értelmes párbeszédet folytatni. Mindenképp évek kellenek hozzá.

Husz_János_Puszita 2012.06.12. 22:02:39

@Moin Moin:

Rejtélyes ez a "mi" királyi többes. Tudsz egy progresszív jobbközép pártot, amiben érdemes gondolkodni? Politikát is profi módon érdemes csinálni, mint minden mást. Nem sok jó jönne ki abból, ha olyanok kotnyeleskednének bele, akik nem értenek hozzá, akikre nem illik a zakó. Max egy LMP kicsinyített mása. Kevesen alkalmasak politikusnak. De megfordítom: magadtól is annyit vársz el, mit az általad ostorozott 2 milliótól?

Husz_János_Puszita 2012.06.12. 22:13:17

@Moin Moin:

A typisch ungarischt pláne nem értem. A világ egyik táján sem törekszik a népesség 99,9%-a politikai karrierre, teszi mindenki a dolgát. Óvatosan a minősítgetéssel, kérlek. Nehogy az ellenkező hatást érd el vele, mint amit akarsz.

Moin Moin 2012.06.12. 22:35:17

@Husz_János_Puszita:

A „mi” a ProgBlogban közreműködőket jelenti. A „progresszív jobbközép” pedig egy olyan meghatározás, amelyben máris ott egy belső ellentmondás: ami ma igazán progresszív, az nem határozható meg a klasszikus párt- és értékorientáció-kategóriákkal. Ez kissé olyan, mintha a középkor „politikai struktúráit” akarnánk ókori kategóriákba gyömöszölni.

Igen, ha kissé visszamész a ProgBlogon, akkor láthatod, hogy a profizmus alapelvárás. (Itt meg kell jegyeznem, hogy a „profi” nem azonos a „szokásossal”, de természetesen az „idealistával” sem.)

Igen, magamtól-magunktól is annyit várok-várunk el. És nem „ostorozom”, hanem leírom nekik, hogy mi vár rájuk, ha nem vállalják a cselekvő politizálást (lecsúszás egy leromló, és egy zárt elit uralta társadalomban – vagy tömeges kivándorlás).

A világ azon kevés társadalmában, amelyekben valóban jól működik a demokrácia – és ennek következtében a gazdaság is – az átlagemberek sokkal inkább aktívak a közéletben. Nem „pártpolitikusok”, de ösztönösen közösségben (is) gondolkodnak – és ez az igazi politika! (A szó eredeti jelentése: „a közösség dolgaival való foglalkozás”)

Minősít(get)és: vagy szembenéz ez a kétmillió a saját valóságával, vagy vége. Hogy erre képes-e, jó kérdés? De tény, hogy ez most nem az óvatos fogalmazások és a finomkodás időszaka lesz!

Husz_János_Puszita 2012.06.12. 23:05:46

@Moin Moin:

Nem olvastam végig az egész blogot, csak nemrég találtam ide. Ha jól értem, a célotok felrázni a társadalmat, hogy aktívabban vegyen részt a saját sorsának irányításában, eddig rendben. Propagálni a kapitalista vagy nevezzük polgári szemléletmódnak, az is rendben. Nem kekeckedni akarok, csak szólok, hogy arroganciával nem éred el a kívánt hatást. Gondolom nem heves indulatokat akarsz kelteni, hanem józan gondolkodásra ösztönözni.

A progresszivitás és a jobboldaliság nem zárja ki egymást, progresszív ÉS jobbközép értelemben használtam a fogalmakat. A gazdaságot a mai állapotában baloldali beállítottságú kormány nem tudja rendbe hozni.

Maradjunk annyiban, hogy nem akar mindenki politikusnak állni és ehhez minden joga megvan. Helyi szervezeti aprómunkára talán szakítok időt, ha látom értelmét. Egyelőre nem látom.

Husz_János_Puszita 2012.06.12. 23:11:05

@Moin Moin:

Amúgy, te hoztál áldozatot érte vagy csak hangemberkedsz? :D

Moin Moin 2012.06.12. 23:15:01

@Husz_János_Puszita:

Szó sincs "baloldali" programról - a progresszív kifejezést eredeti jelentésében használjuk.

Ami a gazdaság rendbehozását illeti: nem lehet jól működő gazdaság egy rosszul működő társadalomban - és a magyar társadalom nagyon régóta ilyen. A feldat tehát több, mint egy "egyszerű" gazdaság-rendbetétel.

...Miért választottad épp Husz Jánost nickedül?

Moin Moin 2012.06.12. 23:15:44

@Husz_János_Puszita:

"Amúgy, te hoztál áldozatot érte vagy csak hangemberkedsz? :D" - apám, ha tudnád...!

Husz_János_Puszita 2012.06.12. 23:34:34

@Moin Moin:

Na mesélj!:D

A társadalmi és gazdasági folyamatok dinamikus kölcsönhatásban állnak egymással, egyik nem javítható a másik nélkül. Mindkettő súlyos válságban van és ebben nagy szerepet kapott a két évtizede folyó populista hülyítés. Felvilágosítás, vagy ahogy Lenin mondta: tanulni, tanulni, tanulni. Jelen esetben demokráciát és kapitalizmust. Valódi érdekérvényesítést, nem sírás-rívást, nem agressziót. Mindenki a saját helyén, a saját életének a menedzselését. Kezdhetnénk talán ezzel. Nem lehet társadalmi érési folyamatokat sürgetni, pontosabban kell, annak része ez a blog is, ha nem tévedek. De gyorsabb attól nem lesz.

A Husz Jánost is progresszív volt a maga idejében, aztán mi lett vele.:D Semmi köze hozzá a nick-nek, egy prágai kirándulás után így hozta az úri kedvem.:D

protézisesh 2012.06.13. 11:38:06

@Husz_János_Puszita:

"Ha tudsz jobbat, hallgatlak. Te mit teszel, otthon maradsz?"

A baloldali szövetségre, vagy az MSZP-re nem szabad szavazni. A valami ellen való szavazáskor a kis (esélytelen?) pártokat kell erősíteni.

A 2010es választásokon a választók egy jelentős hányada nem a fideszRE, hanem az mszp ELLEN szavazott. A többség bedőlt az Orbán dumájának, mert az egységsugarú választópolgár emlékezete max. 14 napra ér vissza. Így 2010ben már nem emlékeztek arra, hogy 98-02 között már elkezdte azt, amit most kiteljesít: 3hetenkénti parlamenti ülésezés, nyugdíjpénztárba irányított jutalékok csökkentése (ill. a törvénybe foglaltak szerinti emelés nem végrehajtása), koronaúsztatás, koronaőrség, Aranyhajó kft, satöbbi). 2010 óta csak a lépték változott.

2010ben az MSZP-től elforduló értelmes(ebb) baloldaliak adtak egy lehetőséget az LMP-nek, akik a gyakorlati politizálásban bénábbak, mint egy főiskolai diákszervezet. A vidéken élők meg oldalhelyesség nélkül bekockáztatták a Jobbikot, mivel az a "rendteremtés" illúzióját adta nekik. A Jobbik nyerhetett még a fidesz túlerősítésének veszélyét felismerő mérsékelt jobboldaliaktól is.

A következő választásokig még van két év. Jelenlege mindenki versenyelőnyben van, aki nem "elhasznált" név. A vidék (főleg a közbiztonságilag lecsúszó területeken) szerintem erősíteni fogja a jobbikot. Az LMP afféle fővárosi huncutság, a vidék nem szavaz rá, mert az a "pestiek" pártja, a fővárosban meg azért nem szavaznak rá tömegek, mert (csúnyán mondom) se a proliknak, se a nyuggereknek nem ajánl semmit.

Ezeket viszont jól becélozza mind a Fidesz mind pedig az MSZP, viszont a korlátlan anyagiakkal a zsebében, az átszabott választási törvénnyel a kezében a fidesznek sajnos igen jó esélye van - ha nem is a 2/3ra - de a választási győzelemre.

Ezért azt gondolom, egy választáson vagy a - ma még tökéletesen ismeretlen - kispártra/kispártok szövetségére kell szavazni, vagy az akkori legkisebb rosszra. Ha nem jön létre fidesz-jobbik szövetség, akkor a jobbikra. Ha ez a kettő összeáll, akkor az (jelenlegi) LMP-re, de csak azért, hogy a másikakat gyengítsük.

Ha az LMP-t sikerül új tartalommal megtölteni (azért őket, mert jelenleg ők a legtöketlenebbek), akkor persze kapjon egy esélyt az új formáció.

Ahol meg független jelölt van (aki valóban független), ott arra kell szavazni.

"Maradjunk annyiban, hogy nem akar mindenki politikusnak állni és ehhez minden joga megvan. Helyi szervezeti aprómunkára talán szakítok időt, ha látom értelmét. Egyelőre nem látom."

Ezzel egyetértek és én is így vagyok vele.

"Addig nem jutnak szóhoz a kockafejű technokraták, amíg el nem takarítja egy új kormány, amit idecsinált nekünk a Fidesz. Utána lehet értelmes párbeszédet folytatni. Mindenképp évek kellenek hozzá."

Az években egyetértünk, viszont szerintem a takarításhoz kell a kockafej, ideológiai, jobb/bal opciókkal nem lehet ELŐRE menni.

Husz_János_Puszita 2012.06.13. 15:54:53

@protézisesh:

Látod, kár volt hüjézni, amikor te is egy szép ismeretlenre vágysz.:D

Minden attól függ, mi a cél, amit el akarok érni. Ha a Fidesz vereségét akarom, a legszélesebb pártszövetségre szavazok. Ezen még lamentálok, megér-e nekem annyit egy második ciklus, hogy a nép tanuljon a saját kárán és akkor talán van esély rá, 6 év múlva végre elkezdeni építeni a kapitalizmust. Erre a Jobbik is egy opció, ha nekiáll a szélsőbalos gazdasági elképzeléseit megvalósítani kormányon, brrr attól azért kiráz kicsit a hideg.

Nekem tetszett az elképzelés, álljon össze az egész ellenzék a választásokra, ha megnyerik alkossanak alkotmányozó nemzetgyűlést, arányos választási törvényt, aztán oszlassa fel magát a parlament és írjanak ki új választásokat.

Technokraták itt az életben nem kapnak annyi szavazatot, nekiállhassanak takarítani, azt jobb ha elfelejtjük.

protézisesh 2012.06.13. 16:17:19

@Husz_János_Puszita: szerintem a legrosszabb opció az MSZP visszasegítése. Azt meg nem is tudom, hogyan lehetne elérni, hogy mindenki összeálljon mindenkivel, aztán új VTV-t írjanak aztán menjenek a picsába. Elvileg jó lenne, de gyakorlati esélye ugyanannyi, mint 2/3-os választást nyerni annak, aki a realitást ígéri. :(

Husz_János_Puszita 2012.06.13. 17:25:20

@protézisesh:

Az LMP vetette fel az ötletet pár hónapja, ha jól emlékszem.

2012.06.16. 16:47:19

Értem. Tehát szét akarod verni az LMP-t, el akarod foglaltatni. Nagyon remélem, hogy nem fog sikerülni, a jelenlegi tagság ennek ellent fog állni. Az LMP-nek nem az a küldetése, hogy a Fideszt leváltsa, hanem hogy a zöld, ökopolitikai alternatívát megjelenítse. Ha valaki csak az eddigi szekértábor-harcot akarja folytatni, az csinálja máshol.

Nem igaz, hogy a jelenlegi LMP eltűnne 2014-ben, ezt egyszerűen nem értem, miből vezetik le a huhogók. 2010-ben 3-4%-ra tették a kutatók, kapott 7.5-et. Ma már 9-10% körül tart. Miért is esne akkor ki? Lehet, hogy nem egymagában fog kormányt váltani. De megkerülhetetlen lesz, egyelőre ez bőven elég.

2012.06.16. 16:48:00

/Miért ilyen kurva kicsit a komment betűi, kifolyik a szemem./

2012.06.16. 17:01:15

@Moin Moin: Ezt nem értem. A választási küszöb a listás szavazatokra vonatkozik, nem a parlamenti mandátumok arányára, te el vagy tévedve. Az lehet, hogy arányaiban kevesebb hely jut neki, mint korábban, de 9-10%-os népszerűség mellett a kiesés szóba se kerül.
süti beállítások módosítása