Megszállási emlékmű.jpg

„Mióta megvagyok, dumával etetnek. Hova jutottam vele?”

Keleti Márton - Dobozy Imre: A tizedes meg a többiek - 1965

 

 

Elképedve értesülök arról, amit Schiffer mondott a tervezett megszállási emlékmű kapcsán – és elképeszt az is, hogy vannak a demokraták között, akik egyetértenek vele! Leírom, mi - minek a meg nem értése, miféle összefüggések át nem látása - képeszt el ebben a történetben engem. És már most leszögezem: nem valamiféle „zsidó jammerolás” fog alant következni!

Kezdjük azzal, hogy itt arról van szó, hogy kié a köztér: az egész népé, vagy az aktuális hatalomé? Ha az előbbi az igazság (elvégre - legalábbis „hivatalosan”, még - demokrácia van Magyarországon), akkor az aktuális hatalomnak nem illik „kurzusemlékművekkel” azt a nélkül teleraknia, hogy valódi, érdemi és a tényekre támaszkodó konzultáció ne folyna erről előzetesen és a döntést csak ennek alapján lehet meghozni.

Mármost, ha legalábbis erősen kétséges „igazságokat” akar deklarálni az aktuális hatalom (magyarán: önérdekből hazudni az állampolgároknak a saját hazájuk múltjáról és felmenőik viselt dolgairól – ráadásul az állampolgárok pénzén téve ezt), akkor az állampolgároknak nem csupán joguk, hanem kötelességük is ellenállni ennek a törekvésnek. Mert ha nem teszik, azzal implicite lemondanak a demokrácia egyik attribútumáról, a hatalom feletti állampolgári (és: szakértői) kontrollról – ez pedig így már nem demokrácia, hanem autokrácia, hiszen a hatalom azt tehet, amit akar.

Éppen ezért itt nem valamiféle „parciális érdekről” van szó (ami csak a fővárosi ellenzéki érzésű értelmiségi szubkultúrát + a zsidóságot foglalkoztatja), hanem egy sokkal általánosabb, a vidékiek életére is alapvető hatású dologról: kié a hatalom és mit tehet a hatalom?

Felhívom mindenkinek a szíves figyelmét, aki ezt az ügyet csupán egy „budapesti rétegcirkusznak” nevezi, hogy a korlátozott vagy korlátlan hatalom kérdése dönti el azt, hogy vidéken hogyan kezelik a „valódi munka” világából kiesetteket: sanyargatott, megalázott, bérbe adható - vehető közmunkásokként, az új, állami alapú oligarchátus egyszerű „erőforrás-bázisaként”, vagy egy demokratikus köztársaság munkaerő-piaci szempontból érdemben továbbképzendő polgáraiként? …De az is eléri a vidéket, ahogy a közpénzen fenntartott közmédiában a hatalom az állampolgárokat informálja – és itt is szignifikáns az eltérés egy szabályozott-korlátozott és egy „mindent megtehető” hatalom között.

Amikor például Schiffer úr is marginalizálja ezt az emlékmű-ügyet, akkor tkp. a demokratizmust jelentékteleníti el. …Az pedig különösen felháborító egy önmagát demokrataként definiáló politikus a demokratizmussal való foglalkozás helyett a munkahely-teremtésre való koncentrálást javasolja. Ez a gondolatmenet egy az egyben a diktatúrák gondolatmenete: „add ide a szabadságodat, a biztonságodról pedig majd én gondoskodom!” (Hogy Béndek Péter frappáns megfogalmazásával írjam le a jelenséget.) Ám a tapasztalatok azt mutatják, hogy épp azok a legstabilabb („legbiztonságosabb”) gazdaságok, amelyek a legszabadabb társadalmakban működnek. Ráadásul a munkahely-teremtés nem is állami-hatalmi feladat, hanem a szabad, önálló polgárok által működtetett versenyszféráé. Az „állam teremt munkahelyeket!” csak süket duma: a stabil, azaz keresett terméket/szolgáltatást termelő munkahely ui. az egyéni innováció és kezdeményezőkészség eredménye, mert egy államhatalmi szerv sosem lehet „kreatív”, sem pedig innovatív, mint ahogy az újító szellem sem jellemzi azt.

…Bizony: így függ össze egy „szaros, senkit sem érdeklő” emlékmű ügye azzal, hogy lehet-e sikeres és jól teljesítő a magyar gazdaság! Ez egyáltalán nem csak „belvárosi entellektüel zsidók” ügye, hanem pl. a magamfajta pragmatista-technokrata svábgyerekeké is…

A Fidesz azért akar egy ilyen emlékművet, hogy a saját, a Horthy rendszert „folytatni kívánó” politikai, társadalmi és gazdasági koncepcióját demonstrálja – és hogy biztosíthassa ennek erkölcsi alapját. Mi is itt a kérdés? Nem más, mint az „uralmi elit” hatalmi igényének, hatalomról alkotott elképzelésének (történelmileg és eredményeiben) igazolható, vagy nem igazolható volta.

Az 1944 előtti uralmi elit hatalmát és pozícióit egyáltalán nem a saját történelmi vagy gazdasági-szervezési teljesítményeivel érte el. Ez az uralmi elit és hatalmi rendszer erősen kontraszelektáló jellegű volt: sokkal többet „hozott” a kapcsolati háló, mint a valóságos tudás, képességek és teljesítmény. Mondhatni: ez egy „arisztokratikus szemléletű” uralmi elit volt – mint ahogy ilyen a Fidesz-hatalom is: a „régi arisztokrácia és az „új nemzeti nagytőkések” módszere és attitűdje megdöbbentően azonos - ez tartja össze őket a Fidesz csúcsán. Nem a valóságos teljesítmény adja a pozíciót, hanem a kapcsolat, a „honnan jöttél?”, az egymás iránti lojalitás és a „lefelé zárás”… Ám egy modern, technológiaalapú világgazdaságban ez csak vesztes stratégia és koncepció lehet: éppen azért, mert kizárja a valóságos, az erőforrásokat teremtő és bővítő teljesítményt. A Közgép nem innovál, az EU-s támogatások elosztásában nem a valódi közösségi haszon és a projekt fenntarthatósága dönt… Hogy milyen e rendszer szemlélete, ahhoz elég volt megnézni az április 6-i Fidesz-eredményváró elitközönségének viselkedését. Ez egy végtelenül korszerűtlen attitűd, amellyel „labdába se lehet rúgni a Bundesligában”: gólt így csak a felcsúti zártpályás meccseken lehet elérni, ahol a Miniszterelnök úr fiacskája a szupersztár, aki attól sztárfocista, mert az apukája miniszterelnök… A Szilíciumvölgyi start-upok világa ettől nagyon távol esik!

Mármost: mivel ez az uralmi elit így a hatalmát – és vele a gazdasági hegemóniáját - csak akkor őrizheti meg tartósan, ha „horthysta elit módjára” viselkedik minden társadalmi kérdésben: a „liberalizmus” (azaz: a versenyelvűség) a halált jelenti számára. Az 1944 és 1949 között pozícióit elveszítő horthysta uralmi elit és annak vele együtt mozgó, gyakorlatilag azonos érdekalapokon álló és azonos érdekű középosztálya azt várta az 1989-es rendszerváltástól, hogy „visszatérnek a régi szép idők”. Azonban ez (2010-ig) nem sikerült, részben a magyar társadalomban azóta történt átalakulások miatt, de még inkább azért, mert az országot körülvevő világ annyira megváltozott, hogy rettentően anakronisztikussá és kontraproduktívvá, nemzetközi relációban versenyhátrányt generálóvá vált ez az uralmi elit-attitűd. Mármost, ha a XXI. századi „való világban” egy efféle társadalmi és gazdasági koncepció rövid úton bukásra van ítélve, ha az EU meghatározó államaiban egy egészen más működési mechanizmus él, akkor a magyar uralmi elit a Horthy-rendszerbeli szemléletmóddal csak akkor maradhat pozícióban, ha eltávolítja az országot a XXI. századi világtól, amennyire csak ez lehetséges (azaz: annyira, hogy azért az EU-s támogatások még éppen befolyjanak – mert e támogatások felszippantása és magánvagyonokká konvertálása a Fidesz-rendszer legfőbb aktuális célja!). Ez magyarázza a nyugat – és „kapitalizmus-ellenes” (valójában: teljesítményverseny-ellenes) Fidesz-attitűdöt és a „keleti nyitást”. Ugyanakkor szükséges a „belső legitimáció” valamilyen formája is – ami pedig gazdasági-jóléti alapú nem lehet, hiszen e rezsim (épp a saját, nem fejlesztő és nem teljesítménycentrikus, nem polgári alapállása következtében) képtelennek bizonyul a gazdasági növekedés beindulásához szükséges feltételek megteremtésére. (Hiszen ha ilyen feltételeket teremtene, ha kinyitná a versenyt, azzal a saját sírját ásná meg.) Így, mivel azt az általa produkált mérhető teljesítmény nem támasztja alá, és így megkérdőjelezhetővé teszi e hatalom jogigényét, valami másra van szükség, ami „legitimál”: ez pedig a „nemzeti nagyság” ideológiája – és hogy e nemzeti nagyság szervesen kötődik ahhoz ehhez elithez és ahhoz az uralmi modellhez, amelyet ez az elit képvisel. Ezért, e modell és ezen elit védelme érdekében kell „mindenáron bizonyítani”, hogy ez az elit és ez a modell nem vitte katasztrófába az országot és a magyar népet. Ezért kell azt bizonygatni, hogy mindig külső erők akadályozták és akadályozzák meg ezt a „sajátosan magyar” uralmi koncepciót és az ezt a koncepciót képviselő-követő elitet abban, hogy „elhozzák a Kánaánt” az arra minden teljesítményképtelenségük dacára is „jogosult” szegény kis magyaroknak. „Csak még egyszer kell nekifeszülnünk az egész ellenséges világnak, csak még szorosabbra kell zárni a sorainkat, csak még keményebben kell kitaszítanunk magunk közül az ellenséges elemeket – és: még jobban el kell zárni az országot a modern nyugattól!” – ez és ennyi a rendszer „ideológiája” és ezt az ideológiát szimbolizálja a megszállási emlékmű is. Fel kell tehát menteni a „hazai közönség” előtt ezt az uralmi elitet és ezt a (szükségképpen újra és újra katasztrófához vezető) hatalmi koncepciót a történelmi felelősség alól – mert ha ez nem sikerül, akkor megkérdőjeleződik az egész rezsim legitimitása: ugyan mi szükség lehet egy olyan hatalomra, amely teljesíteni nem tud, amely akadálya a jólétnek és amely – történelmi tényekkel bizonyítottan – mindig bajba viszi a magyar népet?

…Ezért van erre az emlékműre „égető szüksége” a rezsimnek – és mivel ez a rezsim egyszerűen lefojtva tartja a magyar társadalom és gazdaság erőforrásait, ezért kell ellene fellépni! Ha van aktuális szabadságharcolni való a mai Magyarországon, akkor ez a harc az…

A bejegyzés trackback címe:

https://progressziv.blog.hu/api/trackback/id/tr186010928

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tyreo 2014.04.10. 17:26:55

Szerintem nem. Mindenki tudja, hogy a szobor hazugság, erről nincs vita. De ez egy szobor, ott lesz és kiröhögjük. Ennyit tud, nem többet.
Schiffernek meg tökéletesen igaza volt. A so-called baloldal megint összeomlott és megint nincs más válasza, mint belemenni a baromira unalmas komcsi-fasiszta harcba. Ami senkit nem érdekel. Ráadásul ismét rendkívül primitíven teszik. Konkrétan megint ott tartunk, hogy aki nincs ezzel a bandával, az egy mocskos náci. Őszintén szólva menjenek ezek a francba most már. Ebben az esetben benne van minden, hogy miért nem lesz már belőlük soha semmi.
Amúgy meg:
"Bayer prédikál a hazugsággyárosokról, valamint kommunisták nácizzák a zsidót akinek nincs hangulata nácizni az emlékművet felállító kommunistákat."

nevetőharmadik 2014.04.10. 17:57:49

@Tyreo: "Bayer prédikál a hazugsággyárosokról, valamint kommunisták nácizzák a zsidót akinek nincs hangulata nácizni az emlékművet felállító kommunistákat."

Szép.

Amúgy Schiffernek annyiban van igaza, hogy az emlékmű kapcsán tényleg fölösleges belemenni a (még) létező baloldal antifasiszta hadjáratába, ami zsidótémává zülleszti ezt a dolgot, ami lássuk be, összmagyar ügy. Ugyanakkor megengedhetetlen hibát követ el, amikor figyelmen kívül hagyja a szoborállítás mögöttes indítékait és üzeneteit (aminek mellesleg komoly összefüggései vannak a "munkahelyteremtési" dühvel.)

@poszt: Ez is egy nagyon érdekes vetülete a dolognak. Én eddig csak egy általános nemzeti önfelmentő mementót láttam benne. Hogy szándékoltan, konkrétan a Horthy-elitet akarják vele tisztára mosni, hogy ugyanazok lehessenek, ez új megközelítés - de nem kevésbé hihető.

Moin Moin 2014.04.10. 21:34:59

@Tyreo:

A poszt nem arról szól, hogy (a közügyekkel valamennyire foglalkozó) állampolgáraink egy (nagy?) része tisztában van azzal, hogy a történelmi „bűntelenség” egy hazugság. Arról szól a poszt, hogy a nyilvánvaló igazság dacára (bűnös volt a horthysta elit, amely nem mellesleg éppen a teljesítményképtelen mivoltán alapult) miért erőlteti az emlékművet ezzel a mondanivalóval a Fidesz? A választ nem ismétlem meg: ott áll a posztban… A fontos az egész ügyben ez a bizonyos ok: mert az mutat rá arra, hogy miért tartja teljesítményhiányos és versenyképtelen tracken a Fidesz Magyarországot.

Tyreo 2014.04.10. 21:43:37

@Moin Moin: Ezt értem, és igazad van, de nem hiszem, hogy egy szobor-ügy lesz az amin a "demokratikus ellenzék" majd megtöri Viktorunk hatalmát. Egy olyan országban ahol a legtöbb ember azt sem tudja, hogy milyen emléktábla van a saját házán..
Csak arra jó ez az egész, hogy a kiforduljanak magukból, ahogy teszik is, bemutatva, hogy ők is mennyire vállalhatatlanok.
(Meg azt is, hogy OV mennyire jól kii tudja sakkozni a várható reakciókat.)

Moin Moin 2014.04.10. 22:01:04

@Tyreo:

A reakciókat csak addig a szintig és mértékig tudja jól kiszámítani, ameddig a saját támogatói bázisa, ill. az általa ismert „demokratikus és jogvédő ellenzékiek” szellemi horizontja, ill. ez utóbbiak szervezettsége és társadalmi beágyazottsága tart. Azon túl viszont sem nem ismeri, sem nem érzékeli a világot – így arról, hogy abból a körből miféle reakciók és miféle akciók indulnak, semmit sem tud.

A szoborügy nyilván alkalmatlan arra, hogy „elsöpörje Orbánt”. Arra viszont jó, hogy (amint én is teszem) ne magáról a szoborügyről beszéljünk, hanem arról, hogy miért szorul rá a Fidesz az efféle ügyekre. Ezzel pedig azt érjük el, hogy ne is a Fidesz tematizáljon, hanem immár mi! Mert akinek lelepleződnek a valódi, legmélyebb indítékai és céljai, az elveszíti a sebezhetetlenségét.

Tyreo 2014.04.10. 22:42:38

@Moin Moin: De ezt csak te tetted meg. Mások kvázi lenácizták Schiffert amivel sokkal többet ártottak maguknak mint Orbánnak.
(Elég csak benézni a vonatkozó 444 cikkbe. Gyakorlatilag abból állnak a kommentek, hogy de jó, hogy ide szavaztam/miért nem oda szavaztam..)
444.hu/2014/04/10/mindenki-az-lmp-t-utalja/
@nevetőharmadik: Ja a korábbi válaszok neked is szólnak.

Moin Moin 2014.04.10. 22:52:02

@Tyreo: Hát, ja...: elég gyakori, hogy csak én teszem meg azt, amit pedig mások is megtehetnének.:-)

nevetőharmadik 2014.04.10. 23:06:40

@Tyreo: Egyetértek veletek. Én is csak azért rugóztam egész nap a témán, mert kiakasztott, mennyire másról megy a hiszti, mint ami a lényeg. Nem mintha nem lehetne kiakadni azon, ahogy ez a szobor bánik a zsidókkal, de hogy még csak sejtése se legyen senkinek arról, miről szól a dolog... és basszus, még így is Moin Moinra szorultam a teljes értelmezésért :D

Milyen különös, hogy jó ideje a "ti nácik - mi antifasiszták" ugyanúgy pusztán egy ócska identitásképző lózung, mint a "ti kommunisták - mi antikommunisták" vagy a "ti idegenek - mi magyarok", mert más kitalálásához nincs elég eszük.

Moin Moin 2014.04.10. 23:20:38

@nevetőharmadik: Mellesleg, érdekes ez a "nácinak az a ntfasiszta az ellentéte"-dolog, hiszen a náci a német nemzetiszocialista párt tagja/híve, a fasiszta pedig az olasz jobboldali-radikális mozgalomé. Mármsot: aki az olasz radikáljobberek ellen van ("antifasiszta"), az vajon miért tarttatik a német szélsőséges nacionalisták/nacionalizmus ellenfelének? Hiszen volt idő, amikor Hitler és Mussolini is utálták egymást! Akkor Hitlernek is volt antifasiszta korszaka?:-)

...Na, jó: abbahagyom!

nevetőharmadik 2014.04.10. 23:47:27

@Moin Moin: Nyilván, és erről a régi vicc jut eszembe:

"Mein Führer, az olaszok beléptek a háborúba!"
"Semmi gond, küldjön ellenük egy páncélos hadosztályt!"
"Aber mein Führer, a mi oldalunkon léptek be!"
"Um Gottes willen, akkor küldjön kettőt!"

Tyreo 2014.04.11. 01:25:05

@Moin Moin: Hát ja.
@nevetőharmadik: Pont emiatt egyre inkább meg vagyok róla győződve, hogy ebben az országból csak akkor lesz valami, ha az egész ún. demokratikus ellenzék eltűnik végre. Amíg nem, addig marad OV.
Amúgy meg, még ha fel is merült bennem, hogy kimenjek a szoborhoz, most már MSZP DK és Liberálisok(!), zászlók alá biztos, hogy nem fogok.

stone pit(er) 2014.04.11. 08:38:11

Szerintem van egy jó, konfliktus nélküli út az éppen aktuális kormányzat meggyengítésére. Kár, hogy ahhoz komoly és kitartó, összefogó tömegek kellenek.
Nem kell vásárolni. Persze, nem a hétköznapi szükségletekre gondolok. Ha épp ruha kell, vagy épp mosógép, hűtő, stb., mert elromlott, akkor meg kell venni. Ha az embernek kell egy bicikli, vagy autó azt is meg lehet venni. Ott vannak a magán hirdetések és az árverési oldalak. Külföldről is be lehet hozni.
A lényeg, hogy minden halasztható vásárlást el is kell halasztani, ameddig lehet. Ha több százezer ember tenne így akkor az hatékony lehetne. Nem két százalékos növekedés, hanem egy, mínuszba. Ez nem fáj ugyan azonnal, de... A baj az, hogy ott vannak a trafikok. Majd mindenki fel volt háborodva. Hányan szoktak le a dohányzásról? Úgyhogy trafikokkal engem már ne is fárasszanak.
Persze mondhatnánk, hogy nőni fognak a megtakarítások. Igen! Valahol ez is egy előny a gazdaságnak és kormányzatnak. De még az sem számít, ha államkötvénybe fektetnénk azt a pénzt. Az államnak növekedést produkáló cégekbe kellene fektetni, "pozitív bizalmi" állapotok mellett. A külföldön sikeres cégeink nagy része magántulajdon. A külső konjunktúra őket így is úgy is felhúzza, de a kisvállalkozó elküldi a gazdasági irányítókat a francba.

nevetőharmadik 2014.04.11. 15:24:31

@Tyreo: Nem is kell velük a szobor alá menni. Majdani ledöntésének (vagy szemérmesebben kivitelezve eltávolításának) legalább akkora szimbolikus jelentősége lesz, mint a megépítés megakadályozásának lenne.

Viszont tuti a helyére tetetném a pulikutyás-hitleres kompozíciót bronzba öntve. Az világraszóló lenne, és őszinte.

A "demokratikus" "ellenzék" valóban el kell, hogy tűnjön, de úgy látom, arra hiába várunk. Magától nem tűnik el, meg kell jelenni és le kell futni őket. Tulajdonképpen az alternatív erő nem is erő, ha csak úgy tud érvényesülni, hogy "ezek" előbb eltűnnek. Az erő nélküli alternatíva nem alternatíva.

nevetőharmadik 2014.04.11. 15:34:02

@stone pit(er): "A külső konjunktúra őket így is úgy is felhúzza, de a kisvállalkozó elküldi a gazdasági irányítókat a francba."

Nem vagyok egészen biztos benne, hogy erre gondoltál, de mintha a javaslatod az említett kisvállakozásokat célozná. Szerinted rajtuk múlik a gazdaságot irányítók elküldése? Őket kell bezsarolni?

Husz_János_Puszita 2014.04.12. 12:35:58

A hazai közönség előtt nem kell felmenteni senkit. Felmenti ő saját magát. Úgy kell neki a teljesítmény alapú boldogulás, mint üveges tótnak a hanyattesés.

peterd127 2014.05.06. 13:36:41

a magát értelmiséginek (értsd: a 90es évek óta megélhetési rettegő)tartó balliberális holdudvar úgy röppent erre a szoborra mint gyöngytyúk a takonyra

persze a legviccesebb, hogy még a posztoló is mögöttes ideológiát keres a szobor kapcsán:D

ebből is látszik hogy orbán bábjai vagytok csak nem tudtok róla

Szúrófény 2014.05.14. 04:40:12

@nevetőharmadik: A MAGYAR urak baromsága. A magyar urak ezer éven keresztül mindig szem előtt tartották, hogy hatalmuk csak addig biztos, amíg nincs magyar etnikumú polgárság. Nem szabad követniük a nyugati népek példáját, ahol minden társadalomban volt viszonylag erős, saját etnikumú polgársága. Azt egyetlen királyunk nem engedte meg, hogy a városok polgárai magyarok legyenek, mert azok végül még autonómiát is követelnének. Ezért, ha éppen iparosra, kereskedőre volt szükségük, azokat idegenekből verbuválták, azoknak, szükség esetén, még olyan előjogokat is adtak, amelyekre a magyar nép fia nem számíthatott. A XIX. század elejétől jelentkező kereskedő- és iparos hiányt enyhítendő, uraink örömmel fogadták a Galíciából, Ukrajnából ide igyekvő zsidókat.
süti beállítások módosítása