2013.02.27. 18:33 Szerző: Moin Moin

Teremts magadnak kapitalizmust!

Hókotró.jpg

„Gyülekeznek az esélytelen fiatalok és a sorvadó öregek. És ami nekik kell: kenyér, munka, biztonság – és rend is! Amit pedig megtalálnak, az a gyűlölet. Ennek a köztársaságnak a gyűlölete. Ezt a gyűlöletet látom szikrázni a szemeikben. És ezt a gyűlöletet kihasználhatja majd bármelyik demagóg.”

Szabó István: Hanussen - 1988

 

 

„Engedjetek el kutyák, a Lajoséknak töröm az utat!”1

A kapitalizmus mára szitokszóvá és gyűlölet tárgyává vált Magyarországon. Úgy történt ez meg, hogy közben nem is éltünk igazi kapitalizmusban - mert ami itt volt az utóbbi bő két évtizedben, az nem volt más, mint a kapcsolat- és klientúraalapú államszocializmus továbbélése, a szocialista jelszavak nélkül. Alig volt-van példa igazi, innováció- és teljesítményalapú vállalkozói sikerekre, a „nagy karrierek” itt rendszerint politikai kapcsolatokon alapulnak és a valódi piaci kereslet helyett az állami megrendelés adja a fedezetüket. Vagyis: a „nagy vállalkozói siker” alapja az állam által előzőleg más vállalkozóktól és az állampolgároktól beszedett, majd a „kedves oligarchánknak” továbbadott adó. Ezt lehet éppen „a honi piac és vállalkozó védelmének” nevezni, csak éppen nem az: mert azt látjuk, hogy a támogatás végcélja a pártfinanszírozás folyamatos biztosítása. Ekképpen pedig a politikus nem a Köz, hanem a mögötte álló oligarchák érdekeit képviseli.

Ez pedig végső soron nem forrásbővüléshez, hanem forráskivonáshoz vezet. Látszólag a szubvenció segít megerősödni egy-egy vállalkozást, azonban a valóságban hatása éppen ellentétes: kivonja a vállalkozást a piac kontrollja és értékítélete alól. Akkor is megél a cég, ha a terméke nem tartaná el, ha negatív eredményt produkálna piaci viszonyok közepette. A szubvenció megöli a teljesítőképességet azért, hogy életben tartsa az újra és újra támogatást igénylő céget. Ez egy abszurd láncolat, amely csak azért működik itt, hogy a „kedves vállalkozó” és a politikusa jól ellehessenek akkor is, ha a teljesítményével sem egyik, sem másik rá nem szolgált erre.

Van azonban egy másképp felépülő és működő láncolat is: a kapitalista-piacorientált és minőségalapú láncolat. Míg az egyik (a „létező magyar”) láncolat végén az adófizető áll, a másikén (a kapitalistáén) a jól eladható termék – nos, melyiket válasszuk? Az első egyenes következménye a túladóztatás, hiszen „az igényeket ki kell elégíteni”, a túladóztatást pedig másképpen keresletcsökkenésnek is nevezhetjük. Ez pedig ördögi kör – így nem jutunk sehová! A második, a jól eladható termékekre és szolgáltatásokra alapozó program viszont csak akkor lesz járható, ha lesz innováció, együttműködés és kiszámítható, realista kormányzás – ezt pedig együttesen kapitalizmusnak egy demokráciának hívják.

 

„Ha az arany elveszette az értékét, akkor nincs fedezet”2

Igazi, valódi, értéket-értéktöbbletet termelő munka nem lehet államilag szubvencionált munka. Gazdasági sikert képtelenség alapozni egy olyan modellre, amely nem teljesítményalapú, hanem ahol az egész rendszer költségeit az újabb és egyre növekvő adóterhekkel próbálják megfizettetni.

A mostani köztársaság meggyűlölésének oka ennek a köztársaságnak a sikertelensége. Ez pedig a mindennapokban mindenek előtt gazdasági sikertelenségként jelenik meg: rossz modellben működteti az ország gazdaságát ez a köztársaság – és csak azért, hogy a köztársaság politikai elitje tarthassa a pozícióit. Elszakadt az érték a valóságtól: azt, hogy mi „fontos”, nem annak hasznossága, hanem az elit (akár pillanatnyi) érdekei határozzák meg. Az előbb már tisztáztuk, hogy érték- és értéktöbblet-teremtés csak a „kapitalista láncolattal” lehetséges – viszont ahol a dolgok valódi és „kihirdetett” értéke elszakadt egymástól, ott többé nem működhet a kapitalizmus, ergo: értéktöbblet sem termelődhet. (Arany- és olajbányászat ausgenommen…)

Ha önmagában azt is értéknek tekintjük, hogy egy vállalat „nemzeti”, akkor ezzel máris érvénytelennek hirdetjük meg a piaci értéket és a teljesítményt. Nem úgy kell munkához-kenyérhez és biztonsághoz juttatni a magyarokat, hogy államilag eltartott „nemzeti munkahelyeket” hozunk létre, hanem úgy, hogy hagyjuk létrejönni a nemzetközi szinten is versenyképes kapitalista vállalkozásokat és nem avatkozunk ezek dolgaiba, versenyébe, működésébe „egyéb”, akár politikai, vagy „nemzeti” szempontok alapján. Mert mi is a nemzeti érdek? Többek között az erős gazdaság – de erős gazdaságot még soha, sehol sem teremtett „állami támogatás” és a vállalkozások közötti szubjektív szelekció. Aki „nemzeti vállalatokról” papol, az valójában a neki kedves, az ő politikai érdekkörét eltartó vállalatok védelmére – tehát valójában a saját, teljesítményfüggetlen, kivételezett pozíciói megtartására – gondol.

 

„…Tomorrow belongs to me!”3?

Mindaz, ami fentebb áll, csupán felvezetése a mai „főtémának” – ez pedig nem más, mint az, hogy miképpen lehet esélyt teremteni ma Magyarországnak és a magyaroknak? Az „állami-nemzeti megoldás”, látjuk, nem működhet – kapitalizmust kell teremteni! Ez képes létrehozni a stabil és jól fizető munkahelyeket azok pedig a biztonságos jövőt és a rendezett viszonyokat.

Ma a 20-24 éves magyar fiatalok több mint egynegyede munkanélküli, de még az ebbe a korcsoportba tartozó diplomások ötöde is az! Igaz, hogy a 25-29 éves diplomások között ez az arány már „csak” 7%-os, ám napi tapasztalat, hogy még jó minőségű diplomával is nehezebb és tovább is tart elhelyezkedni, mint 2-3 évvel ezelőtt. Mindehhez hozzájön az alacsony (14% körüli) magyarországi GDP-arányos beruházási ráta, amely „garantálja” azt, hogy 2-3 éven belül gyakorlatilag lehetetlen olyan mérvű gazdasági fellendülés, amely érdemi növekedést hozna az újonnan létesülő munkahelyek számában. És ha ehhez még hozzáveszünk egy esetleges 2014-es Fidesz-győzelmet is, ami a poszt elején emlegetett „sajátosan magyar” gazdaságszerveződés és láncolat továbbélés hozná magával, akkor jobb, ha ássuk a sírunkat!

...Amint azonban a „magyar láncolat” alternatívájaként is létezik egy másik, a kapitalista láncolat, úgy a „sötét Fidesz-jövőnek” is van alternatívája: ha egy igazi, őszinte „kapitalistapárté” lesz a vezető szerep 2014 után. Ilyen párt azonban nincs (a napokban megjelent Együtt 2014-program alapján a Bajnai- féle csapat sem nevezhető annak). Nincs – de még lehet, ha vállalkozunk ennek megszervezésére, és ha a sok „dologtalan”, „felesleges” fiatallal be tudjuk láttatni, hogy ha kiveszik a részüket egy ilyen párt felépítéséből és lesznek annak aktivistái, akkor igenis, elérhető az „alternatív kapitalista jövő” is!

…A ma, mint láttuk „esélytelen fiatalok” (és nem mellesleg a „sorvadó öregek” is) alkalmasak az aktivista-szerepre, hiszen – sajnos – sokuknak úgysincs más, jobb dolguk és esélyük se arra, hogy egy maradó Fidesz-kormány majd esélyeket teremt nekik. Megéri tehát a „befektetés”: maguknak dolgoznak, ha segítik egy ilyen, ma még csak elméleti lehetőségként létező párt dolgát, mert ezzel éppen saját maguknak teremtenek esélyt.

 

 

 

1 Egy blog.hu nick után - http://blog.hu/user/199135/tab/activity

2 Bereményi Géza: Eldorádó

3 „A jövő az enyém!”: A Kabaré c. musical híres betétdalának refrénje

A bejegyzés trackback címe:

https://progressziv.blog.hu/api/trackback/id/tr685108688

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GepidaPampass 2013.02.27. 19:30:11

Tisztelt Szerző,
gratulálok az érthető megfogalmazáshoz,
több millió példányban kellene kinyomtatni
és a lakosság közt személyesen szétosztani!!

Moin Moin 2013.02.27. 19:51:19

@GepidaPampass:

Tisztlet Kommentező,
te magad eddig hány címre küldted el a szöveget e-mailben, ill. a linket hány ismerősöddel osztottad meg?:-)

kuszkusz1 2013.02.28. 05:57:03

Kedves Moin Moin teljesen igazad van. Kellene egy tisztességes és tehetséges politikai párt a jelenlegi pártok alternatívájaként. A Gordon sem az igazi, csak ő a legkisebb rossz.

Szeretném megjegyezni, hogy egy jó és sikeres párt vezérkara nem gondolhatja, nem hiheti, hogy a plebejusok hülyék mert akkor beletörik a bicskájuk a vállalkozásba, vö. Bajnai Gordon és csapata.

Inkább ígérjenek vért, verítéket és könnyeket, mintsem könnyű álmot és huszonharmadik havi nyugdíjat. Ha megbecsülik és saját magukkal szellemileg egyenrangúnak tekintik az ország lakosságát akkor elsöpörhetik az orbáni rémuralmat. De csak akkor.

Ja. És ne rasszistázzák a népeket a cigányokból meg ne csináljanak üldözött mártírokat.

savanyújóska 2013.02.28. 07:29:50

Több millió példányban kellene kinyomtatni, és beleverni az emberek fejébe, de sajnos az ehhez hasonló írások visszhangja alig terjed túl azon a blogon, ahol megjelentek. És gondolom a T. Szerző se gondolja komolyan, hogy ezen változtat az, ha megosztom a linket azzal a féltucat ismerőssel, akiről feltételezem, nemcsak elolvasni, hanem megérteni is képes amit ír. Nem józan gondolkodásra van itt igény, hanem rezsicsökkentésre, tizenharmadik havira, meg a kuruc szabadságharcra.

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2013.02.28. 08:27:20

@GepidaPampass: @Moin Moin: @kuszkusz1: @savanyújóska:

Hová tettétek a józant?

1. A kapitalizmus definíciójának része, hogy nem rábeszélnek, hanem csinálod, mert az neked jó, megéri. (Lásd: Adam Smith és Hayek művei.)
2. Ebből következik, hogy nem kell rá politikailag szövetkezni, ahogy kutyasétáltató, nemi élet vagy sütő-főző pártot sem alapítasz. (Kivéve ott, ahol ezek akadályba ütköznek, viszont ott valószínűleg a pártalapítás sem fog menni.)
3. Amennyiben szakmai szövetkezésre vágytok, ott vannak a vállalkozói szervezetek, kamarák, stb.
4. Az írás egész jó, népi lelkesítőként érdemes terjeszteni, terjeszteném is, ha nem lenne erre alkalmasabb anyag: en.wikipedia.org/wiki/Entrepreneurship
5. Aki úgy gondolja, hogy terjeszteni kéne, de nem terjeszti, mivel szerinte kit érdekel, az HÜJE.
6. Akit visszatart az, hogy szerinte nem ez, hanem más kell a zembereknek, az meg töketlen önherélő HÜJJE, Tolsztoj muzsikja.

A poszt csak enyhén logikátlan, a fogadtatás már teljesen az, jól egymásra találtatok.

kuszkusz1 2013.02.28. 10:56:20

"A kapitalizmus definíciójának része, hogy nem rábeszélnek, hanem csinálod, mert az neked jó, megéri. (Lásd: Adam Smith és Hayek művei.)"

Remek megállapítás csak nem nekünk kéne címezned hanem a mindenkori kormányoknak amelyek nem az idézet szerint, hanem a posztban leírtak szerint járnak el.

Éppen az Aranytalicska-díjas Simicska és orbántársai azok akik fittyet hánynak. Máskor meg az MSZP/SZDSZ hányja a fittyet, egy kicsit szemérmesebben, de azért ők is éppen eléggé. (Nem szeretném, ha az SZDSZ-eszt ellepné a múlt köde.)

Ezek ellen kéne egy új politikai párt, amelyik eltakarítja az eddigi bagázst. Amelyik nem ismétli meg a Gordon összes baklövését, aki olyan szabadúszó politikusként mint az állatorvosi ló.

savanyújóska 2013.02.28. 11:13:05

@Vértes László: A hozzászólásod azon megállapítását, hogy a hatos pontban körülírt hülye segg vagyok, nem tudom cáfolni, de nekem, mint hülye seggnek, a poszt mondanivalójából nagyjából annyi jött át, hogy itt nincs kapitalizmus, és nem is volt soha, tehát nem értem, te most akkor miről beszélsz.

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2013.02.28. 13:17:08

@savanyújóska: "tehát nem értem, te most akkor miről beszélsz"

Tolsztoj muzsikjainak kerülendő mentalitásáról. A nagy író fel akarta szabadítani a jobbágyait, azok meg ellenálltak, nem akartak felszabadulni.

Nem az a célom, hogy hátsó résznek érezd magad, hanem hogy fontold meg: amennyiben találsz egy jó ügyet, amellyel egyetértesz, amelyet terjesztendőnek vélsz, akkor miért beszéled le magad a terjesztéséről. Ez teljes nonszensz.

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2013.02.28. 13:42:56

@kuszkusz1: "Remek megállapítás csak nem nekünk kéne címezned hanem a mindenkori kormányoknak amelyek nem az idézet szerint, hanem a posztban leírtak szerint járnak el."

Megkísérlem levezetni logikusan:
1. Aki Smith és Hayek elveivel egyetért, az vállalkozik, és annyi.
2. Aki Smith és Hayek elveivel egyetért, de nem akar vállalkozni, az önellentmondásban van, és ezen nem segít semmiféle hőbörgés.
3. A közszféra nem magánvállalkozó, sosem fog Smith és Hayek elvei szerint működni -- nem nálunk, hanem sehol a világon. Aki mást mond, át akar verni.
4. Nincs olyan társadalom, ahol mindenki vállalkozó, mivel a köznép biztonságot is akar, és az evidens módon nem található meg a vállalkozásban.
5. Aki a mai magyar államtól Smith és Hayek elveinek érvényre juttatását várja, az a külföldi cégeket segíti, mivel ütőképes vállalkozói réteg híján a hazaiak egyelőre esélytelenek velük szemben.
6. A hazai vállalkozások csak tutujgatással tehetők erősebbé, ez történik most. Nyilván nem tökéletesen, ám jobban, mint eddig.
7. Az E14 programja nyújthat ennél jobb alternatívát, de nem szólhat nyíltan a szabad versenyes kapitalizmus építéséről, mivel erre nincs választói kereslet, de ez még hagyján: a régi kapitalista államok soha nem szavaztatták meg a népet, akarja-e a szabad versenyt. A népük ma sem szavazná meg ezt, demokrácia ide vagy oda! A nép mindig mindenhol jólétet és gondoskodást akar, nyugaton néha sikerül megértetni, hogy ahol nagy a gondoskodás, ott nincs jólét, ezért mennek bele kompromisszumokba. Keleten nem sikerült megértetni, hogy a gondoskodás és a jólét ellentétben áll egymással, a nép még hisz a mesékben, és kerüli a bizonytalanságot.
8. A baloldal az alsó osztályt ráuszítja a középosztályra, ezáltal csökkenti az össznépi jólétet. A jobboldal szélesíti a középosztályt, nyomást gyakorol az alsó osztályra, hogy zárkózzon fel. Nincs harmadik lehetőség.
9. A poszt úgy tesz, mintha lenne még opció, miközben a baloldalnak egyengeti a terepet.
10. Választhatsz, hogy erősebb vagy gyengébb középosztályt, kisebb vagy nagyobb jólétet szeretnél, a választandó párt már ebből adódik.

kuszkusz1 2013.02.28. 14:57:06

@Vértes László:
Nem Smithről és Hayekről van szó, hanem arról, hogy azok akiknek az országot tisztességesen és tehetségesen kellene vezetniük azok tisztességtelenek és tehetségtelenek. Az általuk képviselt közerkölcstelenség pedig legyűrűzik a társadalom alsóbb rétegeibe.

Innentől kezdve meglehetősen reménytelen vállalkozás a társadalom középtáját arra unszolni, hogy teremtse meg magának a tiszta és tisztességes versenyen alapuló kapitalizmust, miközben simicskázás, orbánozás, matolcsyzás van szert s szana.

Az Együtt pedig egyszerűen gyáva és bávatag, élén szeretett Gordonommal.

Az, hogy mire van és mire nincs választói kereslet az a legendáriumok világába tartozik. Az, hogy "a nép hülye" hamis mítosz, de erősen tartja magát, pedig csak egy vacak közhely.

A 10-es pontra pedig azt tudnám mondani, mit nem adnék egy tehetséges és bátor politikusért aki nem ócska közhelyeket nyom a képembe, hanemhogy normálisnak tekint és kíváncsi rám mint választóra, nem pediglen arról nyavalyog, hogy a népek populisták.

Egye fene a "létet", csak még egyszer az életben tisztelni bírnék egy magyar politikust! De félő, hogy azt én nem fogom megérni.

savanyújóska 2013.02.28. 16:03:20

@Vértes László: Én szeretnék felszabadulni, és rohadtul keresek egy melléállni való jó ügyet, de nem találok. És attól tartok, jó ügy iránt nincs is igény. Jó nekünk ez a langyos pocsolya, amiben a magyar dagonyázni szeret. Vagy tizenöt-húsz éve még nagy hazafi voltam én is, de látva, amit azóta alkottunk, ma már rendkívül rossz véleménnyel vagyok a fajtámról. Még egy tisztességes diktátort se tudtunk csinálni magunknak.

danyielsztájn 2013.02.28. 17:31:27

Kedves Vértes László!
Annyira jó, hogy ilyen okos és tájékozott vagy, soraidból sugárzik a fény, és köszi, hogy logikusan megmagyarázol mindent a posztíró és -olvasó balgáknak.
Én csak annyit tudnék hozzátenni szerényen: ez a mai Magyarország a lehető Magyarországok legjobbika.

Ööö, vagy mégsem?

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2013.02.28. 17:33:34

@kuszkusz1: "mit nem adnék egy tehetséges és bátor politikusért aki nem ócska közhelyeket nyom a képembe, hanemhogy normálisnak tekint és kíváncsi rám mint választóra"

Ígéretesnek találom ezt a hozzáállást, de mi van mögötte? Fel vagy rá készülve, hogy egy politikus azt mondja neked: kedves választóm, köszönöm a szavazatodat, az adódat, és kérlek, ne sértődj meg, hogy annyit keresek, mint egy vállalatvezető. Ha sokallod, állj a helyemre, mutasd meg, mit tudsz. Ha nem állsz a helyemre, ne nézz hülyének, nem fogok a te fizetésedért milliószor akkora felelősséget viselni.

Mit szólnál az ilyen típusú őszinteséghez?

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2013.02.28. 17:37:05

@danyielsztájn: "ez a mai Magyarország a lehető Magyarországok legjobbika.
Ööö, vagy mégsem?"

Köszönöm kérdésedet, ez a momentán létezhető Magyarországok legjobbika. Nem ez az elvben elképzelhető Magyarországok legjobbika, de ez irreleváns. Apropó, remélem, egyetértesz, hogy Leibniznek volt igaza, és nem Voltaire-nek.

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2013.02.28. 17:44:37

@savanyújóska: "attól tartok, jó ügy iránt nincs is igény"

Mivel én nem értek egyet a poszttal, nem is feladatom rámozdulni. Te viszont mintha egyetértenél vele, csak ürügyet keresel, hogy ne kelljen rámozdulnod.

Ez felháborít. Magyarország azért nem olyan kellemes hely, amilyen minimális erőfeszítéssel lehetne, mert ez a töketlenség a többségi attitűd.

Az lenne a lényeg, hogy ki-ki azt képviselje tettekkel, amiben hisz. Higgy másban, mint én, nem fogok megsértődni. De ha csak hiszegetsz is meg nem is, és teóriákat gyártasz arra, hogyan lehet megúszni az egészet tettek nélkül, azt botrányosnak és felháborítónak találom.

savanyújóska 2013.02.28. 18:07:41

@Vértes László: Rámozdultam. Tetszett, még hozzá is szóltam -ami tőlem nagy szó-, a blogot meg ajánlgatom az ismerőseimnek. Mi a fenét csináljak még?

Jó ügy alatt főleg egy olyan pártot értek, ami a blog írásaiban is körvonalazott értékrendet képviseli, ami mellett ki tudnék állni, szavazni tudnék rá. De nemcsak hogy nincs ilyen, hanem nem is látszik alakulni ilyen, és ha alakulna is, nagyon valószínűnek tartom, hogy a parlamenti küszöbig se jutna el. Olyasféle tetteket meg ne várj tőlem,hogy mondjuk csináljak én egy ilyen pártot. Az én vezetői képességeim maximumát az jelentette, hogy ideiglenes jelleggel fél évig elláttam a Viking őrs őrsvezetői feladatait. Én csak közkatona lehetek, de nem találom a tábornokomat.

kuszkusz1 2013.02.28. 18:46:26

@Vértes László:

Nem erre a típusú őszinteségre vágyom. Nem akarok a zsebében turkálni, de azt elvárom, hogy bármennyije is van az tisztességes munkával legyen megszerezve.
Én pl.nem tartom oligarchának a Gordont, tisztességes embernek tartom, kapitalistának a kapitalizmusban, ezzel nincsen baj. A Gyurcsánnyal sem az a baj, hogy gazdag üzletemberként került a politikába. Sőt, ezt inkább a javára írnám.
De: mindkettőjükkel van bajom, más és más. A politikusi hülyeség százszirmú virág.

Az utolsó mondat azonban nem hangozhat el tisztességes politikus szájából.
"....ne nézz hülyének, nem fogok a te fizetésedért milliószor akkora felelősséget viselni."

Ha valaki politikusnak áll akkor utólag nem tehet szemrehányást senkinek azért, mert esetleg nem találja meg az anyagi számítását. Tehát: tökmindegy, hogy mennyi a fizetése a "milliószor akkora felelősséget" vállalnia kell a választott pályán. Muszáj. A villamosvezető sem mondhatja, hogy ennyi kanyart ő nem vállal amennyire a sín kanyarog, az ő fizetéséért csak egyenesen hajlandó menni. Az ilyesmit a pályára lépés előtt kell meggondolni - megszámolni a fizetést és a kanyarokat.

danyielsztájn 2013.02.28. 18:56:13

@Vértes László: Ó, igen, igen, Leibnitz-nek is feltétlenül igazat kell adnunk!

Moin Moin 2013.02.28. 19:25:34

@danyielsztájn:

Én sem adok igazat annak a szemét voltérnek: telekiabálta gance Ojrópát azzal, hogy schwul lennék!

Üdv:

Az Öreg Fricc

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2013.02.28. 20:02:24

@kuszkusz1: "Ha valaki politikusnak áll akkor utólag nem tehet szemrehányást senkinek azért, mert esetleg nem találja meg az anyagi számítását."

Komolyan mondom, hogy nem hiszem el, hogy komolyan mondod. Ismersz olyan politikust, aki nem találja meg az anyagi számítását? Ha igen, rúgd hátsón a nevemben. Jelenleg nem a politikus reklamál, hanem te -- nem találod meg a politikával kapcsolatos számításodat, mivel nem ismerkedtél meg a politikai élet természetrajzával.

@savanyújóska: "Jó ügy alatt főleg egy olyan pártot értek, ami a blog írásaiban is körvonalazott értékrendet képviseli, ami mellett ki tudnék állni, szavazni tudnék rá."

Szavazz csak Bajnai úrra, a posztoló blöfföl, nincs jobb ötlete.

@Moin Moin: "Én sem adok igazat annak a szemét voltérnek: telekiabálta gance Ojrópát"

Ahogy mondod. Voltaire sokat tett Európa sötétségbe borításáért. Szemétnek nem mondanám, gyomorbajos, rosszindulatú, gyűlölködő buta ember volt inkább.

Egyetlen érdeme, hogy Candide és Mindenmindegy Jakab című műveivel -- akaratlanul -- emléket állított a zseniális Leibniz-nek és a "lehetséges világok legjobbikában élünk" gondolatnak. (hu.wikipedia.org/wiki/Gottfried_Wilhelm_Leibniz, hu.wikipedia.org/wiki/T%C3%A9zisreg%C3%A9ny)

Sajnos a magyar leírások félreértelmezik Leibniz gondolatát, és a félreértelmezést vélik megcáfoltnak. Ha valamit butasággá ferdítünk, azt könnyű megcáfolni -- csak mit nyerünk vele? Leibniz azt fejtegeti, hogy a világunk olyan, amilyenné képesek vagyunk tenni, tehát ha nem tetszik, magunkat okolhatjuk érte. Nem a világgal van baj, hanem velünk. Voltaire láthatóan nem értette a gondolatot. Te érted?

panelburzsuj 2013.02.28. 22:29:15

@Moin Moin:

Ahogy ezt a "legyen!"-t itt hónapok óta előadjátok, abból a módból egyenesen következik, hogy a kapitalizmusból se lesz addig semmi, amíg Szűrös Mátyás ki nem kiáltja ...

kuszkusz1 2013.03.01. 06:49:39

@Vértes László:

Azt hittem, hogy az általam elképzelt, a vágyálom szintjén létező politikusról beszélünk. Arról a valakiről aki nem azért megy erre a pályára, hogy ott meggazdagodjék, hanem azért mert úgy gondolja, hogy a tevékenysége hasznos lesz az ország számára és ezt a szempontot ő fontosnak érzi.

Elég rémes, hogy a normalitás fogalmát egy politikus esetében ilyen körülményesen kell leírni. Nyilván azért van ez, mert a 'politikus' mint olyan a simlis gazember szinonímája nálunk, nem véletlenül és nem indokolatlanul. A politikusaink megdolgoztak azért, hogy olyan közutálatnak örvendjenek mint amilyennek.

Hát persze, hogy én reklamálok! Hogy a túróba ne tenném amikor ostoba kretének ülnek a nyakunkon 1990. óta. Nehány kivétellel, mert a Gordon miniszterelnöknek jó volt, most borzalmas. Nem fogom lejjebb adni, nem fogom magamat meggyőzni akarni arról, hogy a félhülye politikus az tulajdonképpen jó és örüljek, ha csak kicsit lop.

Ui. Bajnai a legkisebb rossz (nem lop), de bír gyáva és hülye lenni, továbbá lenézi, semmibeveszi a választókat, a sajátjait is. És még ő a legjobb....tehát rá fogok szavazni, mert nincs más.

kuszkusz1 2013.03.01. 06:59:20

"Leibniz azt fejtegeti, hogy a világunk olyan, amilyenné képesek vagyunk tenni..."

Meg amilyennek képesek vagyunk látni tök függetlenül attól, hogy az ténylegesen milyen.
Az ember szubjektív lény.

Amikor a kettős állampolgársággal kampányolt a Fidesz 2005-ben, láttam egy plakátot amelynek egyik oldalán II. Rákóczi Ferenc képe volt a másik oldalán pedig Pelczné Gál Ildikó virított.
Ami nekem gyomorforgató blaszfémia az egy hithű fideszesnek a testet öltött hazafiság.

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2013.03.01. 08:24:02

@kuszkusz1: "Azt hittem, hogy az általam elképzelt, a vágyálom szintjén létező politikusról beszélünk."

Te tényleg arról beszélsz. Én meg arról, hogy fel kéne már nőnünk, és elfelejteni, hogy állítólag a gólya hozza.
süti beállítások módosítása