fidelitas.jpg

„Ha egy mérnök óvatosan kifejtette ellenvéleményét, értelmiségi aggályoskodásnak bélyegezték. „A vasúthoz nem diploma kell, hanem józan paraszti ész!”– jelentette ki az egykori miniszter. Ugyancsak őróla mesélik, hogy a máriafürdői kisvasút vonalának kijelölésénél maga mellé vette a pályamestert, és azt mondta neki:

– Gyere velem, fiam, megmutatom neked, hogy merre megy majd a vonal, de aztán nehogy ide engedj majd egy mérnököt.”

Moldova György: Akit a mozdony füstje megcsapott - 1976

 

Amikor Orbán Viktor 2010. április 11-én este, a Fidesz győzelemünnepén kijelentette, hogy „Életem legnagyobb feladata előtt állok”, akkor bizony igazat mondott – csak nem úgy, ahogy akkor ebben sokan reménykedtek. A „legnehezebb feladat” alatt ugyanis nem azt értette, hogy fel kell virágoztatnia az országot, hanem azt, hogy miképpen lehet egy nyílt gazdaságú EU-tagállamban megvalósítani a hatalom monopolizálását. Lássuk be: ez valóban reménytelenül nehéz feladat – kicsiben kb. annak felel meg, mint ha télen egy szilánkokra törött termoszban akarnánk forrón tartani a teánkat… Szegény Orbán! Komolyan: sajnálom őt.

Orbánra azt szokták mondani, hogy „ügyes politikus” – nos, egy valóban ügyes politikus sohasem vétene olyan hibát, hogy eleve lehetetlennel próbálkozik. És amit Orbán „bevállalt”, az bizony eleve lehetetlen volt – és ma is az!

Orbánnak értelmiségfóbiája van – pontosabban: jogász- és közgazdászfóbiája. Az él benne – és a rémálmaiban – hogy annak idején, a ’80-as évek második felében is főképpen jogászokból és közgazdászokból állt az a csapat, amely elkezdte megkérdőjelezni a pártállamot, az akkori hatalommonopóliumot. Tette pedig ezt észérvekkel. És mivel jött a Nagy Világpolitikai Történelmi Véletlen, Reagan és Gorbacsov képében, ezért alkalmuk adódott felszámolni is az akkori aktuális hatalommonopóliumot…

Mármost, mi lesz, ha ezrével tenyésztenek itt is közgazdákat és jogászokat – akik aztán, alkalmazva azt, amit az egyetemen (állampénzen) tanultak, szépen szembesítik a mostani hatalom-monopolistákat a tanult elvekkel és a józan célszerűség nevében szövetkeznek az ellen? Áh, jobb ezt megelőzni – úgy, hogy gyakorlatilag elzárjuk az „akárkik” gyerekei elől e „veszélyes tudást adó” pályákat, fenntartva azokat a „valakiknek”, vagyis a hatalommonopólium kivételezettjeinek-kedvezményezettjeinek, akik sarjaik számára ezt finanszírozni képesek. Orbán abban bízik, hogy ezek gyerekei, megszerezvén a tudást, azt „nemzeti tőkés” szüleik cégeiben fogják kamatoztatni és nem szítanak „ellenforradalmat” a saját családjuk és jólétük ellen… De Orbán téved, ha azt hiszi, hogy a rendszer kedvezményezettjeinek gyerekei örökre le vannak kötelezve a rendszernek. Gyakran épp közülük kerülnek ki azok, akik rálátnak a rendszer ésszerűtlen, pazarló, a fejlődést gátló mivoltára – és fellépnek ellene.

Orbán ma igazolta, mekkora különbség van „diplomás” és „értelmiségi” között. Ma a maga teljes valóságában megmutatkozott Orbán és rendszere: a Fidelitas tagjai előtt elmondott beszédében egyszerre mutatta meg tudás- és értelmiségellenességét, továbbá azt, hogy a tudásalapúság terén is szembemegy a világgal. De megmutatkozott az is, hogy egyszerűen nem értik, hogyan működik a piacgazdaság…

Kezdjük ez utóbbival – elvégre egy EU-s tagállam miniszterelnökétől talán ez a „legdirektebb módon durva”. Orbán azt hiszi, hogy ha egy országban elegendő mérnök és melós van, akkor eljő a Kánaán… Csakhogy ez nem így működik – mert hiába vannak mérnökök és munkások, ha nincsenek őket foglalkoztató, magas technológiai színvonalat képviselő vállalkozások, ha nincs jól teljesíteni képes, az innovativitást fontosnak tartó versenyszféra. Sok jól képzett műszaki szakemberre csak olyan gazdaságban van-lehet szükség, amely a sikerét a kiváló minőségre, a folyamatos fejlesztésre alapozza. De ahol a miniszterelnök szerint az ország fejlődését „nem XXI. századi technikákkal” kellene elérni, ott ugyan mit ér egy kiválóan képzett mérnök? És ahol az ország No.1-es „nemzeti vállalatára” az jellemző, hogy „a Fideszhez kötődő üzleti csoport vezetőinek… nem kenyere a hosszú távú, felelős üzleti gondolkodás”, illetve: „a tulajdonosok csak a pénz töredékét forgatják vissza, nagy többségét osztalék formájában kiveszik” (idézet innen: A Simicska–Nyerges-klán milliárdjai - http://hvg.hu/itthon/20120704_simicska_nyerges_milliardok), ott nem érdemes (immár saját zsebből, vagy önmagunkat évtizedekre eladósítva) beruházni a korszerű műszaki tudás megszerzésébe – mert úgysem lesznek vállalkozások, ahol ez a megszerzett tudás hasznosulhatna.

Aztán… Ha abból indul ki a kormány, hogy miképpen „szavaznak” a fiatalok a jelentkezésükkel arról, hogy melyik felsőoktatási intézmény „kurrens” – és a többinek „pusztulnia kell” – akkor alapvető dolgokat hagy figyelmen kívül. Nem gondol arra, hogy a ma aktuális pályaválasztást jobbára az határozza meg, hogy 5-10 évvel ezelőttről mi rögzült az emberekben „kurrens diplomaként”. Tehát: így a felsőoktatás jövőjét a múlt közhiedelmeire építjük. Továbbá: nem gondol arra az ekként „oktatáspolitizáló”, hogy sok fontos pálya azért nem vonzó, mert nehéz, vagy éppen annyira alacsony az ott elérhető jövedelem, hogy egyszerűen nem érdemes oda jelentkezniük az erre egyébként megfelelő képességekkel rendelkezőknek. …Nos, nem tudom, mennyire lesznek vonzóak a felvételi jelentkezések alapján a biológiai és genetikai kutatásokkal foglalkozó szakágak, vagy épp az elméleti fizika – de az tény, hogy ezek nélkül sem bio-, sem nanotechnológia nem létezhet.

Említettem fentebb a miniszterelnök tudás- és értelmiség-ellenességét is, valamint azt, hogy a tudásalapúság terén is szembemegy a világgal. Szerinte elegendő, ha kialakítanak egy önfenntartó (értsd: állami finanszírozást nélkülöző) felsőoktatást, ahol a diákok vagy a szülők zsebéből, vagy diákhitelből tanulhatnak, ahol nem költenek a drága közpénzekből „úri huncutságokra”. Szép gondolatok – illőek egy igazi, tőrőlmetszett bunkóhoz, aki a kocsmapultnál támaszkodva szemléli a felette álló világot. Ez egy olyan ember gondolkodásmódja, aki fel sem fogja, hogy mit is jelent a kultúra – és itt most nem a „lila művészetekre” gondolok, hanem arra a teljes tudásra, amely létrehozza, fenntartja és fejleszti a modern civilizációt. Orbán egy olyan ember világát szemlélteti, akinek fogalma sincs arról, hogy minden technikai fejlesztés mögött hosszú-hosszú évek – vagy akár generációk – folyamatos intellektuális tevékenysége áll. Ez a munka szellemi műhelyekben – egyetemeken, kutatóintézetekben – folyik, és ha ezeket nem tartjuk fontosnak, ha nem támogatjuk őket hosszú időn át, bőkezűen és folyamatosan, akkor ne is várjunk tőlük semmit. Ne várjuk azt, hogy lesz olyan tudás a magyar felsőoktatásban, amelyre tudásalapú társadalmat lehet felépíteni. És ha nem a tudással akarjuk működtetni és fejleszteni a gazdaságunkat, akkor igazán nem tudom, hogy mivel? Mink van nekünk a természettől, ami kiválthatná a tudást? Semmi! …És ha nincs, akkor miből is lesz – tudás híján, innovatív és intellektuális műhelyek híján – fellendülés?

Orbán a focipálya lelátójáról szemléli a világot. A fejében focimeccs zajlik. Egy focimeccs pedig nyers, egyszerű, erőszakos, cseles – de csak rövid ideig tart. Meccstaktikával nem lehet egy országot hosszú távon fejleszteni – mert ahhoz a durva finesznél jóval több kell: holisztikus kultúra. Műszaki kultúra, tudományos kultúra, az intellektuális kihívásokhoz „hozzáedző” művészeti élet, közéleti és politikai (vita-)kultúra. Csupa „liberális szemét” a meccs után a kocsmákban továbbjátszók szemében. De figyelem, miniszterelnök úr: vegye csak elő a történelmet és meglátja, hogy minden nagy fellendülés totális kulturális fellendülés volt, nem csupán valamiféle „szakbarbárok egészpályás letámadása”. Így ment ez a XII. században, így a XVIII. századi Angliában, vagy a XIX. századi Németországban – de még a dualista K.u.K. monarchiában is.

A modernkori autokráciák rendre értelmiség- és tudásellenesek; azt hiszik, hogy ha kézben tartják a tudást, akkor a társadalom is a markukban lesz. Olyan hülyeséget csak egy pánikba esett diktátor képes kinyögni, amit ma Orbán mondott, hogy „ellenforradalmi kísérletek zajlanak” a felsőoktatásban.

Orbánék azért szeretnének egy szinte csak műszaki szakértelmiséget termelő magyar felsőoktatást, mert azt hiszik, hogy az általuk képviselt „oligarchisztikus” politikai erőnek akkor van esélye a hatalomra, ha a társadalmi és gazdasági kérdésekre nyitott, ahhoz értő értelmiséget elsorvasztják. Az van a fejükben, hogy ha most, a még rendelkezésükre álló szűk két évben sikerül annyira szétverni a felsőoktatást, hogy az legalább egy évtizedig ne térhessen magához, akkor, ha 2014-ben ki is buknak a hatalomból, akkor lesz esélyük egy „leromlott értelmiségű” Magyarországon visszatérni oda. Ha a ma és a következő években egyetemi tanulmányokba fogó fiatalok e rombolás nyomán csapatostul hagyják el az országot és mennek külföldi egyetemekre, akkor ők nagy valószínűséggel örökre ott is ragadnak – csökken tehát az országban az orbánizmust átlátni képes szavazópolgárok relatív aránya a „masszához” képest. És: ha megfélemlítő taktikájuk és káderpolitikájuk révén sok tehetséges, de velük nem szimpatizáló oktató hagyja el a magyar felsőoktatást, akkor ugyebár sokkal nehézkesebb lesz a károk helyreállítása is – akkor pedig tovább maradhat a Fidesznek kedvező káosz és intellektuális mélyrepülés is. Orbán hazudik, amikor azt mondja, hogy „Öt-hat év múlva nagy tömegben jönnek majd vissza Magyarországra azok a fiatalok, akik korábban külföldre mentek pénzt keresni, vagy kalandvágyból.” – mert igazából éppen az kedvez neki, hogy ezek soha ne jöjjenek ide vissza.

…És meg is tesz ennek érdekében mindent – ez lenne a célja a nagy felsőoktatási átalakításnak is.

A bejegyzés trackback címe:

https://progressziv.blog.hu/api/trackback/id/tr504676090

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A Terrorházas Schmidt Mária olcsó, kisigényű, szorgalmas magyar munkásokat akar 2012.07.25. 09:17:46

Milliárdos Mariskánk szerint a magyar dolgozó “elkényelmesedett, nagyigényű, ellustult és főleg felelősséget vállalni nem akaró”, szemben az olcsó, kisigényű, jól képzett, és szorgalmas ázsiai bérmunkásokkal. Hát ide figyelj, nyuszifül! Éle...

Trackback: Orbán Viktor életrajza 2012.07.25. 09:15:16

Egy évnyi szociológus szakmai gyakorlata van, 24 éve agresszív, gátlástalan megélhetési politikus, aki 1990 óta ki se tette a lábát a Parlamentből, hogy körbenézzen a magyar valóságban. Szónoki képességei rendkívüliek, a politikai marketing és a tömegm...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

laci0011 2012.07.25. 07:31:59

Ez a féltudású kollégista banda csak magában hisz és nem az országban,azt hiszik ha minden az ő kezükben van eljön a kánaán,mer tők mindent jobban tudnak és jobban csinálnak.A valóság viszont folyton beleköp a levesükbe.Ezért állnak harcban,remélem már nem túl sokáig,irtózatosak a károk.

istenvagyok 2012.07.25. 08:57:47

hüjék lenének ha nem maradnának kint

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2012.07.25. 09:12:16

a Nagy Taburól, az ország eladósításáról mikor olvashatunk vajon a nagy szakértő értelmiségi féltudású blogokon?

hajrámagyar, habzsolni kétpofára a hiteleket. várja már a magyar nagyon. főleg az értelmiség.

midnight coder 2012.07.25. 09:17:18

Az, hogy tömegesen gyártjuk a jogászokat, bölcsészeket jó nagy kicseszés saját magunkkal, és az illetőkkel is. Az az idő ugyanis, amíg valaki fiatal és van lehetősége tanulni, ajándék. Ha ez idő alatt beszerez egy csak wc papírnak használható diplomát, akkor az egész életét elcseszi. Utána meló mellett tanulni valami használható dolgot igencsak macerás, pláne ha még beesik olyan is mellé hogy család, gyerekek...

Az pedig, hogy a népek erősen vándorolnak kifelé, kb. azóta zajlik, hogy beléptünk az EU-ba. Sőt, igazából már a 80-as évek végétől, de tömegessé az EU csatlakozás óta vált. Ami nem is csoda - kis hazánkban egy átlag szoftverfejesztő gyakorlattal és használható angol nyelvtudással megkeres pesten úgy nettó 300 ezret havonta - kivéve egyes területek, ugyanez vidéken - már ha van ilyen munkahely az adott környéken - ennek úgy a fele. Ugyanez az ember Londonban úgy 18-20 milliós évi fizetésre számíthat.

Ezek után hülyeség azt hinni, hogy itt Orbánék miatt mennek ki a használható diplomával rendelkező fiatalok. Nem. Ez a folyamat amúgy már Fletóék alatt is bőven zajlott - egyszerűen kinn _sokkal_ több a lé. E mögé persze lehet ideológiát gyártani ellenzéki oldalról, de ha a komcsilibsik kerülnek hatalomra attól ez a folyamat ugyanúgy zajlik. Legfeljebb akkor úgy adják el, hogy a fiatalok kimennek tapasztalatot gyűjteni, aztán majd hazajönnek. Na persze...

biturbo s - félázsiai bunkó állat · http://oldfordworks.blog.hu 2012.07.25. 09:23:35

Lehet rugdosni, elzavarni a tehetséges, tanulni képes, kreatív fiatalokat, csak annak csupán annyi lesz az eredménye, hogy itt maradnak a norvégok meg a nyuggerek, ezekkel a posztszocialista, nemzeti színű takonyban úszó pöcsökkel. Elegendő adóbevétel egyre kevésbé lesz, egy pillanat alatt össze fog omalni az egész. Magyarország szétesik.

biturbo s - félázsiai bunkó állat · http://oldfordworks.blog.hu 2012.07.25. 09:27:16

Ja, és a folyamat már régóta tart, Ork bán kormánya sem több, mint a lerohadás, a 80-as években megrekedtség indikátora, most éppen Horthy faszát szopkodva -micsoda prespektíva egy autoriter rendszer- , de lényegében ugyanazon kontraszelektált idióták gyülekezete, mint akik a 90-es évek elejétől hatalmon voltak egymás után.

biturbo s - félázsiai bunkó állat · http://oldfordworks.blog.hu 2012.07.25. 09:27:59

Ja, és a folyamat már régóta tart, Ork bán kormánya sem több, mint a lerohadás, a 80-as években megrekedtség indikátora, most éppen Horthy f@szát szopkodva -micsoda prespektíva egy autoriter rendszer- , de lényegében ugyanazon kontraszelektált idióták gyülekezete, mint akik a 90-es évek elejétől hatalmon voltak egymás után.

midnight coder 2012.07.25. 09:33:38

@biturbo s: A tanulni képes, kreatív fiatal nem bölcsésznek, jogásznak, vagy közgazdásznak megy.

nova76 2012.07.25. 09:46:13

@midnight coder: Azért ügyvédként csak a saját ügyeimből megélnék ebben a tetű országban.

harcsapaprikás 2012.07.25. 09:48:24

@midnight coder: Látom, szívesen megterveznéd mások életét.

nova76 2012.07.25. 09:48:55

@midnight coder: hanem? Mi az ami ma keresett és egyetemi/főiskola kell hozzá? És különösen mi az amit csak tanulni képes kreatív fiatalok képesek elvégezni?

mizrolist 2012.07.25. 09:50:05

@midnight coder: miért ne menne jogásznak vagy közgazdásznak, ha egyszer az érdekli? Miért ne menne a bölcsészkarra, amikor az is tele van olyan szakokkal, ahol kell a kreativitás? Miből gondolod, hogy az állástalan diplomások mind ebből a 3 kategóriából kerülnek ki?

Han Duo 2012.07.25. 09:53:46

@midnight coder: Azért ennyire sosem ment a kiáramlás. Eddig a többiektől el voltunk maradva fajlagosan ebből a szempontból, viszont minden rekord most dől meg ezzel kapcsolatban. Mostanság inkább olyan hírek jönnek, hogy a vidéki hagyatékosoknak megdöbbentően megugrott az elköltözők lakásfelszámolása a munkájukban vagy bevallottan kétféle ember jár nyelvtanfolyamra már csak; akinek a diplomájához kell és aki el akar menni. Rebesgetnek párezer építészt meg építőipari szakembert is, akinek meg muszáj lesz menni, ha nem akar itt éhendögleni.
A KFC-ben is ezt hallani, hogy pultosok közül ki hova lép le. Szomorú ez. Sajnos nem lehet mindenki holnaptól programozó (bár akkor a túlkínálat miatt ők is éhenvesznének). Kint valóban több a kereset, de fajlagosan is egyre több, mert itt a bérek lefelé a megélhetési költségek meg sokszor megmagyarázhatatlan okból felfelé tendálnak, mint azt biztosan észrevetted.
Kormányzati jó hír, hogy így viszont statisztikailag csökken a munkanélküliek száma.

Netuddki. 2012.07.25. 09:55:44

Sajnos nemcsak az a fontos, hogy szakmailag felkészült emberek kerüljenek ki a tanulmányaik végeztével a felsőoktatásból. Az is fontos lenne, hogy ha valaki akarna és tudna is érvényesülni akkor megtalálja itt a számítását. Ez az ami nem megy ebben a velejéig korrupt, bürokratikus, államilag menedzselt rablógazdálkodású országban.

Az orbánnak ennek az egész szemétdombnak a rendbetétele lenne a feladata. De nem teszi. Miért is tenné? Az olyan emberek mint ő és bandája egy normális Magyarországon a kormány közelébe sem kerülhetnének.
Szóval fiatalok, optimizmus, még sok munka vár ránk, kiganajozni ezt az országot...

Belagezapista (törölt) 2012.07.25. 10:14:16

@midnight coder:
És miért keres csak nettó 150-300k-t egy szoftverfejlesztő Magyarországon? Talán nem azért, mert ha ennyiért nem vállalja, találnak másikat? Akkor miből is van túlképzés?

lavór 2012.07.25. 10:14:22

Helyes, menjenek csak a fiatalok.
Miért is maradnának? Hogy megtanuljanak mindenkire haragudni, gyűlölködni, hogy belerokkanjanak a munkába, netán kínlódjanak a gyermekneveléssel minimálbérből? De akár közmunkás is lehet belőlük, remek fizetésekért. Ugyan kérem, merő álom. Igaz, hogy rémálom.

Grabbe · http://www.hirstart.hu/ 2012.07.25. 10:15:22

Amúgy meg kik ezek a Fidelitasos arcok? Ők lennének majd hazánk leendő értelmisége, politikai elitje? Ha a Fidesz kormányzóképes erő tud maradni...

K.Tomoceusz 2012.07.25. 10:15:48

@poszt.

Az orbánizmust átlátni képes értelmiség ?

Ugye itt most szabad röhögni ?

Ez a kurva értelmiség lebérrettegőzte azokat, akik tényleg átlátták, mi az amit orbán csinál.

Ez az értelmiség ostoba fülkeforradalmár.

midnight coder 2012.07.25. 10:15:55

@harcsapaprikás: Tapasztalatból írok, anno én is szereztem WC-papír kategóriás diplomát. Jó pár millióval több lenne a számlámon ha kimarad, és értelmes papírba fektetem azt az időt.

midnight coder 2012.07.25. 10:17:24

@Belagezapista: Szerinted hány bölcsész van munka nélkül ? Hány jogász, közgazdász foglalkozik teljesen mással, mint amit tanult ?

harcsapaprikás 2012.07.25. 10:20:27

@midnight coder: Szerintem mindenki megfutja életében a feleslegesnek tűnő köröket. Hiába való gondolkodni azon, hogy mi lett volna ha. Akkor meg azt éreznéd, hogy meg lettél fosztva valamitől.

midnight coder 2012.07.25. 10:22:05

@Han Duo: A nép kicsit lassabban ébredt errefelé. Mi eléggé röghöz kötött fajta vagyunk, a magyar nem túl mobilis nép. De a válság óta ez erősen változik, én is egyre több emberről hallom a környezetemből hogy lelép úgy 2008 óta.

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2012.07.25. 10:25:13

Nézd Progi, sokban osztom a véleményedet, sőt, ha a véleményemet kérdezed a Viktorról, akkor egy köztörvényes bűnözőnek tartom.

Azzal viszont egyet kell értsek (és ezt a környezetemben kialakult helyzet mondatja), hogy jogászokkal Dunát lehet rekeszteni. Simán.

OFF:
A földtörvénnyel szemben MÀR egészen más az álláspontom.

Marcangoló Korelnök 2012.07.25. 10:26:56

A gyűlöletcunami helyett érdemes lenne egyszer józanul átgondolni, hová vezet, ha egy ország ifjúsága en bloc rááll arra, hogy közpénzen diplomát szerezzen, majd zsebében a diplomával külföldre távozik.

harcsapaprikás 2012.07.25. 10:29:12

@Marcangoló Korelnök: Átgondoltam. Most modhatod a megoldást.

midnight coder 2012.07.25. 10:32:31

@harcsapaprikás: Így viszont attól lettem megfosztva amit amiatt hagytam ki, hogy akkor a könnyebb(nek tűnő) utat választottam. Nem azt mondom, aki _valóban_ elhivatottságot érez a bölcsész, jogász, közgazdász pályához, az legyen az. De aki csak azért megy oda, mert addig sem kell elmenni dolgozni, és így lesz valami diplomám, az gondolja át.

Én amúgy az ingyenes képzés teljes megszüntetésének a híve vagyok. Helyette legyen diákhitel, illetve ösztöndíjak. Ami ugyanis ingyen van, azt az emberek hajlamosak herdálni - és nem számolnak azzal, hogy az életüket is herdálják. Ha neked számolni kell azzal, hogy a megszerzett tudás pénzbe kerül, akkor inkább meggondolod mire költöd.

lobster thermidor 2012.07.25. 10:37:17

Az öreg partizán meséi, kisúttörőknek...!

harcsapaprikás 2012.07.25. 10:37:29

@midnight coder: Akkor a helyzet az, hogy a saját esetedben sem sikerült helyes döntést hozni, de egy vadidegennek szívesen adnál tanácsot.
Önbizalomban nincs hiányod.

déjá vu39 2012.07.25. 10:37:41

@endike írta:
"a Nagy Taburól, az ország eladósításáról mikor olvashatunk vajon a nagy szakértő értelmiségi féltudású blogokon?

hajrámagyar, habzsolni kétpofára a hiteleket. várja már a magyar nagyon. főleg az értelmiség."

Rengeteget lehet olvasni az eladósodásról - feltéve, ha az ember nem ugorja át az ezzel foglalkozó írásokat.

Talán érdemes emlékezni arra, hogy szeretett (jelenlegi) kormányunk eltapsolt néhány ezermilliárdot, és emellett nem csökkentette az adósságot (hanem növelte)

A hitel szerepéről a "legnagyobb magyar" (na , ki ő?) írásaiban is olvashatunk. Ez az ember egyébként a jelenlegi kurzus preferált neve (egyébként joggal).

A hitelt nem lehet habzsolni.

Talán az a különbség Ön és egy értelmiségi között, hogy ez utóbbiak tudják, mire való a hitel.

No_Fidesz_No_Problem 2012.07.25. 10:43:15

"Orbán azt hiszi, hogy ha egy országban elegendő mérnök és melós van, akkor eljő a Kánaán…"

*

Valami hasonlót hallhatott gyerekkorában a csúti szobakonyhábam, a sparhelt mellett a sezlonyon ülve a hithű kommunista párttitkár apjától.

A különbség annyi lehetett, hogy az apja tanításaiban mérnökökről nem volt szó.

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2012.07.25. 10:47:57

@biturbo s:

Elüldözni a tanulni akarókat? Mindenki tanulhat. Maximum fizetni kell érte annak, akinek nem volt elegendő pontja az ingyenes oktatáshoz.

Lássuk be, hogy tényleg baszott egy helyzet az, hogy diplomával (jogász, bölcsész, kisfaszom) vállalnak segédmunkát a fiatalok diploma után főállásban. Ugyanis ez van a környezetemben.

Mérnök vagyok, és saját zsebből fizettem a tanulmányaimat. Tíz évvel ezelőtt 130ezer forintot félévenként. És itt vagyok. Na nem Magyarországon, de "am Leben".

Tegnap elhallgattam a sok hülyegyereket, hogy mennyire el voltak keseredve, mert nem vették fel bölcsészre, meg idegenforgalomra, brühü-brühü. Jó Istenem, pedig milyen hasznos tagjai is lehettek volna a társadalomnak.

Ettől függetlenül Viktor egy bűnöző.

veracity 2012.07.25. 11:04:06

"Szép gondolatok – illőek egy igazi, tőrőlmetszett bunkóhoz, aki a kocsmapultnál támaszkodva szemléli a felette álló világot."

És:

"Műszaki kultúra, tudományos kultúra, az intellektuális kihívásokhoz „hozzáedző” művészeti élet, közéleti és politikai (vita-)kultúra."

Nohát! Ez nem egy semmi poszt! Sokat tesz hozzá a politikai vita-kultúrához!
Rá lehet csodálkozni: Né már! Ilyen ember is van? Ha az állatkertben bukkanna fel, nyomban le is fényképezném. :)

Marcangoló Korelnök 2012.07.25. 11:04:53

@harcsapaprikás: egy bizonyos szint felett ebben nincs semmi rendkívüli. Te sajnos lemaradtál erről a szintről.

Szűtté mamá? Szűjjé! 2012.07.25. 11:05:43

@midnight coder: "Ez a folyamat amúgy már Fletóék alatt is bőven zajlott - egyszerűen kinn _sokkal_ több a lé."
Ne fletózzál bammeg, ezért kár beirogatni. Azt mondjad, hogy mi a megoldás, vagy ha nem tudod, akkor semmi hozzáadott értéke nincs, hogy irogatsz. Úgy tűnik, mintha csak védenéd a nehezen védhetőt a narancshályogon keresztül.

manhattan (c) · http://manhattan.webspawner.com/ 2012.07.25. 11:05:49

Ez az Orbán még annál is paranoias betegebb, mint ahogy gondoltam. Ez a beteg elme egy demokratikus vitát, demokratikus kritikát rögtön az ö "saját és tévedhetetlen rendszere" elleni támadásként él meg. Bocsánat Orbán zombik, mi ellen is folyik ellenforradalom? A demokrácia ellen? (de ha esetleg ilyen ideológiai/logikai bakugrás mégis van, akkor éppen a fidesz tudna erröl a legtöbbet élménybeszámolni...)

Szóval ez a küldetés tudatban láthatóan megkattant Orbán teljesen azt hiszi, amit gyúrtcsótány egykoron önönmagáról: "Amilyen vagyok és mit csinálok, az jó ennek az országnak". Orbán is teljesen belehülyült abba, hogy tényleges teljesítmény kontroll nélkül vezéreskedik a saját portáján, a vereségeket rányomja másra, és senki nem meri megkérdezni, hogy ez meg hogyan?? Mert a belsö kritikusokkal látványosan leszámolt és akik megmaradtak körülötte zombik, azok egységbe zárva éljenzik és visszhangozzák a tudománytalan és ótvar marhaság jelszavait. Erre az agyhalott cheerleader szerepre voltak a legalkalmasabbak az MSZMP-s komcsik, akikkel Orbán körül vetette magát az elmúlt években és a normális tagság fejére nyomta öket - hogy azok is ilyen zombikká váljanak - (sikerült neki!!). Orbán teljesen elvesztette a minden normális emberben meglevö realitás érzéket a környezö világról és önönmaga korlátos képességeiröl.

Ha valaki olvasta Chaim Potok Az orvos novelláját, az maximálisan megérti, hogy mit jelent az, hogy Orbánban pontosan ugyanazokat a paranoiás üldözési mániás tüneteket lehet felfedezni, mint Sztálinban. Egy vezér, akinek semmi eredményei nincsenek, de hót az ellenkezöjét gondolja, de tudat alatt mégis tudja, hogy amit csinál az kudarc és éppen ezért valójában fél. Kívülre az erös kezet mutatja, de belül fél. Mégpedig a halvaszületett rendszerének a leleplezödésétöl. Fél a belsö és külsö "ellenségtöl", akik tudják, hogy ez a rendszer csak szenvedést és pusztulást hozott. Fél minden gyanús hangtól, minden elképzeléstöl ami nem azt fújja vissza, amit ö harsog. Fél ezektöl az "ellenségektöl" és üldözi öket. És egy idö után már a saját orvosaiban sem bízik. Mert "rájön" a (beteg) lelkével, hogy az orvosai félrekezelik öt. És ezért követ el hibákat, ha egyáltalán el is követett hibákat. Ezért aztán az egyetlen réteget, az orvosi réteget, amelyik még képes lenne öt megmenteni valamennyire - öket is üldözi és eltakarítja az útból.

Itt tart ma a fidesz. Teljes joggal lehet öket 2014-ben minipárttá zsugorítva ugyanúgy eltakarítani a hatalom környékéröl, mint 2010-ben a maszopot.

Vagy ha nem, akkor 50 évig gyúrtcsótány-Orbán (és örökösei) paranoiás váltógazdaságát élvezheti az ország. Erre meg normális embernek nincsen szüksége. Az mdf és szadesz után a maszop meg a fidesz is megérett a térképröl való lesöprésre.

Marcangoló Korelnök 2012.07.25. 11:06:44

@ormány triktor: barát, ez maga volt a Hozzáadott Érték, b+!

kotov 2012.07.25. 11:07:09

Orbánnal az az egyetlen probléma, hogy nem a 18-19. században született. Ott még gond nélkül lehetett hülyíteni ilyen agyament baromságokkal az embereket.
Bármit mondhat már ez az ember, az értelmesebbje csak legyint és röhög rajta, Orbán sikeresen leküzdötte magát egy teljesen jelentéktelen senkivé.

Belagezapista (törölt) 2012.07.25. 11:08:50

@midnight coder:
Csakhogy én ugyanezt látom - főleg vidéken - informatikusoknál is. Addig ok, hogy bölcsészeknél súlyosabb a helyzet, de mégis hová terelnéd őket? Mert gépészmérnök ezekből nem lesz, az tuti. Abból sem, akit 240-el vettek fel gépészmérnök szakra. A változtatást a közoktatásban kellene kezdeni...

kotov 2012.07.25. 11:09:37

@manhattan (c): Tökéletesen egyetértünk.

2012.07.25. 11:10:57

egyszer valaki elmondhatná, hogy miért baj az eladósodás ?
miért baj eladósodni egy olyan világnak, amelyik úgyis mindjárt bedől (orbán mondta, nem én )
a világ legjobb üzlete haldoklónak tartozni.
úgyhogy igen, habzsoljunk csak

rohadjmegARCgeci 2012.07.25. 11:11:08

@laci0011: Nekik el is jött a kánaán,a többiek meg le vannak sz@rva.

rohadjmegARCgeci 2012.07.25. 11:17:27

@midnight coder: nincs itt már 8 millió ember sem sztem.nem véletlen nem nyilvánosak a népszámlálási adatok.

KenSentMe 2012.07.25. 11:19:24

@Belagezapista: Azért keres ennyit egy fejlesztő Magyarországon, mert

1. Ez az a színvonal, amit a magyar ipar a világban elfoglalt helyzete alapján a szoftverfejlesztésben képvisel, elenyésző számú kivételtől eltekintve itt nem folyik világszínvonalú kutatás+fejlesztés. Itt még azért könnyebb ügyes és kreatív embereket találni, mint Indiában, úgyhogy még nem vagyunk teljesen a béka segge alatt.

2. Mindenkinek tisztában kell vele lenni, hogy ebben a szakmában csak a rendkívüli tudást fizetik meg nagyon. De ez nem csak itt van így, tegyük fel, hogy jogász vagy. Ha végigbukdácsoltad az egyetemet, lehetsz zugügyvéd mert a kutyának sem kellesz, ha meg olyan rohadt gyorsan tanulsz/jól beszélsz/jó a kiállásod, akkor az összes ajtó kinyílik előtted. Igazából sosem értettem a programozók szakmai sovinizmusát, attól, hogy mondjuk valaki jobban képzett diszkrét matematikából egy irodista ügyintézőnél, simán lehet, hogy a szaktársai között kóklernek számít.

Nyilván akinek nincsenek rendkívüli képességei, az nem fogja átlépni az általad említett felső küszöböt. És ismerve, hogy mit tud ebben a szakmában az elit, ez olyasmi, amit senki se fog elsajátítani egy egyetemi képzés keretében, rengeteg tapasztalat és gyakorlás kell, marha komolyan kell venni nagyon sok éven át.

Az viszont szerintem nagy szó, hogy viszonylag átlagos képességű programozók is megkeresnek ennyit, sok kar és szak van, ahonnan egy átlagos diplomával, átlagos képességekkel kikerülve az iskolapadból csak a reménytelenség vár. Ezzel azért egy élhető életet fenn lehet tartani, és akik ezt nem tudják megbecsülni, azokat kényszeríteném, hogy a szabadpiacon küzdjenek meg egyedül a legjobbak ellen.

2012.07.25. 11:20:04

@manhattan (c): teljesen igazad van, de orbán lelkületénél én fontosabbnak tartom annak az elemzését, hogy a magyar értelmiség nagy része, köztük szakmájukban elismert professzorok, tudósok miért feküdtek be ennek a külteki suttyónak, gyaakorlatilag elárulva az országot.

rohadjmegARCgeci 2012.07.25. 11:22:29

@VRbagoly: A programozókat nem ajánlom lenézni,tele van függvényekkel a fejük és igen kevesen értenek valóban a szakmához.:)

Kakimaki0123456789 2012.07.25. 11:35:43

Orban evtizedekre leamortizalja az orszagot. Csak azert hogy ami megmarad, az csak az ove (es kis barataie) lehessen.
Erre kert felhatalmazast pupakok!

Kakimaki0123456789 2012.07.25. 11:38:35

@midnight coder: A jogasz, kozgaszdasz kepzes ellen mi az erv?
Azon kivul hogy a kozgazdaszok beszoltak Matolcsynak, a jogaszok meg csak akadekoskodnanak a kezi vezerlesu birosagokal szemben...
Bolcseszek nelkul nincs tarsadalomtudomany, nincs irodalom, muveszettoretenet, nincs kulturalis es tarsadalmi emlekezet es onismeret, tarsadalomtudomany nelkul nincs egeszseges tarsadalom!

Csak egy beteg emebr gondolhatja maskepp.

ppppalika 2012.07.25. 11:38:41

@midnight coder:
"Az, hogy tömegesen gyártjuk a jogászokat, bölcsészeket jó nagy kicseszés saját magunkkal, és az illetőkkel is."

Nem ezzel van a baj. Hanem azzal, hogy bizonyos rétegek számára elvágták ebbe az irányba az utat. Ezt mutatja a költségtérítéses jogász képzések 240 pontos ponthatára is.

"Az pedig, hogy a népek erősen vándorolnak kifelé, kb. azóta zajlik, hogy beléptünk az EU-ba."

Eddig sokkal kevesebben mentek ki tanulni, mint a most érettségizők közül tennék. (Valamiért csak eltűnt az a 30 ezer jelentkező.)

harcsapaprikás 2012.07.25. 11:44:54

@h.kovacs: Két lehetőség van. Az egyik, hogy gyáva szarok, a másik, hogy mégsem akkora koponyák, mint azt láttatni szeretnék.

Dr.Bio74 2012.07.25. 11:46:54

@harcsapaprikás:
Harmadik: változtatni szerettek volna az amúgy néhol tényleg hibás rendszeren, és ilyenkor előfordul, hogy még rosszabb lesz valami.

harcsapaprikás 2012.07.25. 11:49:00

@Dr.Bio74: És ezért lett díszlete egy elmebetegnek? Simán a második kategória.

Dr.Bio74 2012.07.25. 11:51:01

@harcsapaprikás:
Hát, az is benne van, keményen.

parttalan 2012.07.25. 11:57:49

Kádárék leellenforradalmazták '56-ot és magukat állították be forradalminak. Ez volt a rendszer alapja.

Kádár nem is kései utódja most ellenforradalminak akar beállítani minden olyan nem a hatalom: ellenzék, civilek, külföld, akármellől jövő törekvést, ami veszélyezteti személyes nagy művét: a NER-t. Pedig ez az orbáni félfeudális, rendpárti, tekintélyelvű állammodell voltaképp' igazi ellenforradalmi kísérlet - ha elfogadjuk, hogy 1956 forradalom és szabadságharc volt, és a '89-90-es rendszerváltás tulajonképpen kései betetődzése '56 kívánalmainak és vívmányainak. Ez a mostani autoriter, már-már a bolsevik időkre hajazó államirányítás szembeköpi mindazt, amiért 1956-ban harcoltak, és tökéletesen szembefordul a rendszerváltáás vívmányaival is, mintha annak tagadásából épűlt volna föl, miközben magát állítja be demokratikusnak, forradalminak.

Biztos vagyok benne, hogy ez a tébolyúlt felcsúti gnóm Kádárhoz hasonlóan meg fogja érni hatalmi tákolmányának összeomlását. Ami nem lesz egyenlő egy puszta kormányváltással: a '89-es alkotmány szellemében vissza kell épteni a demokratikus jogállamot. Na ezt fogja megérni még a Focista,- hogy otthon ülve, vagy szanatóriumban magát kezeltetve, az már mindegy is.

Muzsikok közt 2012.07.25. 12:02:44

Megint egy sehonnai blogger aki jobban tudja hogyan kell oktatáspolitizálni mint a kormány és Orbán Viktor. Kösz én maradok Viktoréknál.

kirsten 2012.07.25. 12:09:13

@Belagezapista: Jogászokból már a rendszerváltás előtt is túlképzés volt, hisz orvbán annak tanulhatott. No de minek, használta egyáltalán azt amit nagy nehezen "megtanult". Nem hiszem hogy az egyetemen az emberek sárbatiprását tanították neki. Nem a fiataloknak, hanem neki és bandájának kellene elhagyni az országot, persze vagyon befagyasztással. Haznosítsák ők külföldön amit annyira tudnak.

magyar bucó 2012.07.25. 12:14:21

Nem elvből, hanem pénzért mennek ki a fiatalok, szegény az ország, nem tud annyit fizetni, mint amennyit nyugaton lehet keresni. És mert előtte a mi pénzünkön tanultak, de itt nem fizetnek semmit, egyre szegényebbek leszünk. Ördögi kör, erről legkevésbé az aktuális kormány tehet.
Azoknak, akiket a tények nem érdekelnek, további jó orbánozást.

levissssss 2012.07.25. 12:14:56

Honnan a francból gondolja Orbán és miért veszi át mindenki, hogy a diplomások körében munkanélküliség van? Komolyan hihetetlen, hogy mennyire képes mindenki bedőlni ennek a hülye dumának, mutasson egy statisztikai adatot ahol a magasabb végzettség korrelál alacsonyabb foglalkoztatottsággal. Tessék www.ksh.hu/mpiacal9807_tablak lehet olvasgatni.

Ez a közgazdász és jogi diplomák túltengése szintén LEGENDA, aminek semmi alapja nincsen. Mindkettő szakirány rettentő flexibilis, nagyon sok cég keresi őket. További képzést adva egyszerűen foglalkoztathatják más területen is, nem fog minden jogász végzettségű ügyvéd lenni, és nem lesz minden közgazdász gazdaságelemző, de a szolgáltatóipar tele van velük. Ez nem jelenti azt, hogy a diplomát megszerezni felesleges volt, az általános műveltséget, a tanulás képességét, és a szakmai tudást is használni fogják.

És lehet itt anekdotákat mesélni, hogy "az én ismerőseim között", hát barátom keressél jobb ismerősöket, mert semmi nem támasztja alá ezeket a hülye orbáni fantáziákat.

magyar bucó 2012.07.25. 12:17:51

@levissssss: Én is sokáig kerestem állást és jópár ismerősöm is járt hasonlóan. Meg ismerek olyanokat, akik diplomával többműszakos munkarendben fizikai munkát végeznek. Nem sok pénzért, hanem mert nincs más.

harcsapaprikás 2012.07.25. 12:17:59

@Zuckerbrot: Jól teszed. Ilyen emberekre is szükésg van. Különben berlini csata sem lett volna.

veracity 2012.07.25. 12:20:45

@manhattan (c): De te azért elvállalod a miniszterelnöki posztot? Ments meg bennünket! (magadtól)

harcsapaprikás 2012.07.25. 12:22:51

@magyar bucó: Elég sokat olvashatsz arról, hogy nem nagyon akar senki beruházni Magyarországon mostanában. Ennek az oka nem más mint orbán. Valahol itt lehetne kitörni az ördögi körből.

magyar bucó 2012.07.25. 12:28:19

@harcsapaprikás: Most éppen világméretű recesszió van, de a fiatalok elvándorlása már régóta tart, nem kormányspecifikus.

levissssss 2012.07.25. 12:28:41

@magyar bucó: Ha tanultál volna egy-két félév statisztikát meg makroökonómiát ezeken a "büfé" szakokon, akkor tudnád, hogy a "Meg ismerek olyanokat" nem releváns adat, és nem lehet rá oktatáspolitikát építeni.

Az egy dolog, ha az ismerőseid Mucsaröcsögén végezték a marketinget, akkor kevesebb eséllyel lesz állásuk, de még úgy is sokkal valószínűbb mint ha szakmunkásképzőbe járnak. Az pedig hogy a Corvinuson meg az ELTE jogi karán összesen 100 támogatott hely van teljes nonszensz, az itt végzettek körében gyakorlatilag 0% a munkanélküliség.

veracity 2012.07.25. 12:30:31

@harcsapaprikás: Talán nem orbán! Gondold újra át. Talán ha az olyanok, mint te, kitörnétek ebből az országból... akkor talán akarnának beruházni!

magyar bucó 2012.07.25. 12:31:28

@levissssss: Tagadtad a diplomás munkanélküliséget. Én személyesen ismerek ilyeneket. Ez nem statisztika és nem oktatáspolitika, viszont bizonyítéka annak, hogy az állításod téves.

levissssss 2012.07.25. 12:39:33

@magyar bucó: Még egyszer nem azt mondom, hogy nincs, hanem, hogy jóval kevesebb mint az alacsonyabb végzettségűek körében. Linkelek egy kis KSH-t mert látom nem érted www.ksh.hu/docs/hun/xtabla/munkerohelyz/tablmh11_09.html és segítek értelmezni is.

A 8 általánost végzettek körében ~7X annyi munkanélküli van mint az egyetemet végzetteknél. Hasonlóan a szakmunkásoknál ~4X annyi, a szakközépeseknél ~2X annyi, a főiskolásoknál ~1.5X annyi a munkanélküli. A teljes népességnél ~11% a munkanélküliség az egyetemet végzetteknél ~3.5%.

magyar bucó 2012.07.25. 12:48:46

@harcsapaprikás:
"Az euróövezetben a cég a korábbi prognózisokban szereplőnél jóval mélyebb egész éves recessziót jósol: a JP Morgan új előrejelzése szerint a valutaunió gazdasági teljesítménye átlagosan 0,7 százalékkal esik vissza 2012-ben. "

www.vg.hu/gazdasag/makrogazdasag/oktoberben-csodbe-mehet-japan-379533

magyar bucó 2012.07.25. 12:50:57

@levissssss:
"Még egyszer nem azt mondom, hogy nincs, hanem, hogy jóval kevesebb mint az alacsonyabb végzettségűek körében."

Ezt írtad (konkrétan a létét tagadtad a diplomás munkanélküliségnek):

"Honnan a francból gondolja Orbán és miért veszi át mindenki, hogy a diplomások körében munkanélküliség van? "

magyar bucó 2012.07.25. 12:55:40

@harcsapaprikás: Persze. Csak azoknak, akiknek nem esik nehezükre értelmezni az olvasott szöveget.

xylon 2012.07.25. 12:59:50

@magyar bucó: a "nincs munkanelkuliseg"-et statisztikai ertelemben kell erteni, sot tovabbmegyek, 5%os munkanelkuliseg alatt mar nem lehet munkanelkulisegrol beszelni mert ez a gazdasag termeszetes allapota, es nem a 0%.

WhyCantITouchIt? 2012.07.25. 13:01:04

Azt felejtsük már el hogy jelenlegi tendenciák mellett vmiféle csoda folytán fel tudjuk tartoztatni a külföldre vándorlókat.
Ezzel a nyugati szívóerővel nem lehet felvenni a versenyt, szóval térjünk vissza a földre, és gazdálkodjunk abból, ami megmaradt.
De még mielőtt a talpunk földet érne olvassa el ezt mindenki:
@magyar bucó
Sikerült?
Nah szóval, mi befektetők vagyunk, és ahhoz hogy sikeresek legyünk, a kockázatos (2es-3as érettségivel bejutva 8 évig egyetemen lebzselés) befektetéseket próbáljuk elkerülni, és a meg nem térülő befektetéseket is, az pedig nonszensz hogy előállítunk egy terméket milliókból, és azt ingyen továbbadjuk.
Paradox módon pedig azok, akik nyugati feltételekre vágynak, gazdaságosságra, azok habzó szájjal védik ezt a fenntarthatatlan finanszírozási rendszert az oktatásban.
Az hogy itt bárki Orbán miatt vagy vmi hasonló blődség miatt megy ki az nettó baromság.

ROZ 2012.07.25. 13:01:17

@magyar bucó:

Rólad, kedves magyar bucó ezt írja a wikipédia (ld.: hu.wikipedia.org/wiki/Magyar_buc%C3%B3): "gazdasági szempontból jelentéktelen, egyre szűkülő elterjedési területet magáénak tudható", hát kábé így van ez az Orbán-fanokkal is.:-)))

Válság: nem tudom, eljutott-e az elmédig az, hogy a felelőtlenül gazdálkodó, befektető országok húzzák le az EU-átlagot, de az olyanok,mint Németország, a legutóbbi évben 3,6, idén pedig (a sok átvállalt teher miatt csak) 1,7%-kal növekszik. Magyarország igen könnyen felpattanhatott volna a "német rollerre", Merkelék mögé, de Orbán ehelyett inkább szabadságharcolt egy jót, a mi pénzünkön és a mi jövőnk terhére.

De te azért csak dicsérd!

WhyCantITouchIt? 2012.07.25. 13:03:05

@WhyCantITouchIt?:
Oh, kurva hivatkozás:
Szóval erre gondoltam:
@magyar bucó
"Nem elvből, hanem pénzért mennek ki a fiatalok, szegény az ország, nem tud annyit fizetni, mint amennyit nyugaton lehet keresni. És mert előtte a mi pénzünkön tanultak, de itt nem fizetnek semmit, egyre szegényebbek leszünk. Ördögi kör, erről legkevésbé az aktuális kormány tehet.
Azoknak, akiket a tények nem érdekelnek, további jó orbánozást. "

ROZ 2012.07.25. 13:08:30

@WhyCantITouchIt?:

"habzó szájjal védik ezt a fenntarthatatlan finanszírozási rendszert az oktatásban." Már miért lenne fenntarthatatlan? (Gondolom, itt "finanszírozhatatlant" kellene inkább érteni?) Ha jól tudom, az egész felsőoktatásból néhány tízmilliárdot remélnek a Hoffmann-féle "reformokkal" megspórolni - ugyanakkor a Közgép tök felesleges és jócskán túlárazott projektekre (forrás itt: varanus.blog.hu/2012/07/16/az_orszaggyules_elnoke_kozgep_laszlo) ennek a többszörösét szívja le. Nem jobb lenne kiművelt emberfőkre költeni ezt a pénzt, kérdem én?

Megjegyzem, ha a Hoffmann-rendszerhez hozzászámítjuk azt is, hogy mennyivel több állami forrást igényel az új diákhitel-rendszer, akkor azt kapjuk, hogy az új rendszer összességében évente kb. 20 milliárddal több állami forrást igényel, mint a "fenntarthatatlan" régi. Itt látható, hogy ez nem a takarékosságról, hanem valami egészen másról szól!

WhyCantITouchIt? 2012.07.25. 13:11:33

@WhyCantITouchIt?:
Azt tegyük hozzá, hogy én magával az elvvel értek egyet, ahogy ezt később átvitték gyakorlatba azzal már kevésbé, átgondolatlan, kapkodó lépések sorozata, amit műveltek.
Mert amellett hogy kivégezték a vidéki jogász és közgáz képzést, a valóban teljesen értelmetlen szakok, mint a szabad bölcsész, továbbra is vígan el van és több száz államilag támogatott helyett kínál a napot lopni vágyóknak.

kerecsen2010 2012.07.25. 13:12:02

@veracity: Igen, a gaz globáltőke személyesen ismeri harcsapaprikást, olvassa a kommentjeit, és levonta a következtetést, hogy "na, ide sem ruházok be". De írjál Te többet, gyakrabban, hátha látva e fényes elmét meggondolják magukat. Bár, ha jobban belegondolok, némi ideológiai zűrzavart látok itten, elvégre miért is kívánod Te a gaz globáltőke szittya földeinken történő térhódítását?

veracity 2012.07.25. 13:30:18

A francba ezzel az szabdságharcos Orbán rezsimmel! Monnyon le! Akkor majd minden jó lesz. Megkéri a nép Bajnai Gordont, mint lángoszlopot, hogy vezesse szebb jövőbe az országot.

A szakértők tudják, hogy mit kell csinálni. Itt a hozzászólók majd mind jól megmondják és rózsaszín hajnal hasad!

Csak az a fontos, hogy Orbán egy paranoiás barom. Ő miatta van minden. Gyurcsány is Orbán miatt van. Meg a sok felvett hitel is! Minden!

Meg amúgy is! Mindenki hülye, na jó, az MSZP meg a DK nem az, meg én se vagyok az! Elég a manyup lenyúló orsós orbáncból, hadd jövünk vissza mi, meg a mieink! Mi majd leszopatunk minden furkó magyart!

Elhajtottatok bennünket a jó kis húsosfazék mellől, de meg is bosszuljuk, kutya magyarok!

laci0011 2012.07.25. 15:53:02

@veracity: Orbán van gyurcsány miatt fék nélkül,pedig fékkel is igazi hazudozó és szalámitaktikázó volt,riasztó ezeknek a kontraszelektált embereknek a világképe,jobbat érdemelnénk!Nem véletlen hogy az ügynökkérdést agyonhalgatják,ami disznóság véletlenül kiderül,titkosítják.

Tücsök1 2012.07.25. 16:51:32

Nem az lenne-e a felelős politikus dolga, hogy állandósult háborúzás helyett egy élhető ország létrehozásán dolgozzon, ahonnan nem akar hanyatt-homlok menekülni aki csak tud? Megértik-e egyszer a vezetőink, hogy kiszámítható,nyugodt,előretekintő magatartással ebben az országban hegyeket lehetne megmozgatni.

legeslegujabbkor 2012.07.25. 17:48:04

@veracity: "A szakértők tudják, hogy mit kell csinálni. Itt a hozzászólók majd mind jól megmondják és rózsaszín hajnal hasad!"
Senki sem tagadja, hogy a felsőoktatással kezdeni kell valamit, de amit az Orbán-kormány csinált, az pontosan olyan esztelen lépés, mint a többi ágazatban elkövetett összevissza intézkedés, hol előre- hol meg hátralépkedés, az iránytű meg, ami mutatná nekik az utat, körbe-körbe forog.

veracity 2012.07.25. 18:06:42

@legeslegujabbkor: Igen. Meg igen, igen!

Kiszámítható gazdaságpolitika kell! Fel kell hagyni az improvizálással! A hozzáértő szakemberek tanácsai szerint kell kormányozni. Igen, igen, igen!

legeslegujabbkor 2012.07.25. 18:24:22

@veracity: Most ironizálsz? Mert az előbb a kritizáló hangokra, meg az Orbán-kormány leváltására ugrottál.

veracity 2012.07.25. 18:32:53

@legeslegujabbkor: Óh, nem!

Fejlődőképes vagyok. Az ilyen remek posztok és színvonalas hozzászólások megváltoztatták gyenge lábakon álló meggyőződésemet. Holnap megyek tagkönyvet kérni a DK-ba!

legeslegujabbkor 2012.07.25. 18:38:38

@veracity: Miért éppen a DK-ba? Bennük látod azt a szakértelmet, amit mindannyian keresünk? :)
Állapodjunk meg abban, hogy mind a ketten az értelem fényét szeretnénk látni a döntéshozókon, és nem csak az idióta csapkodást.

veracity 2012.07.25. 18:58:03

@legeslegujabbkor: Milyen igaz is! Csapkodni csak a taxi órát szabad.

Veled együtt hiszem és vallom, hogy jó kormányzásra van itt szükség!

legeslegujabbkor 2012.07.25. 19:18:15

@veracity: Szóval nem Orbán az oka, hogy nem akarnak nálunk beruházni? És annak sem, hogy a tehetség és a végzettség ma semmit nem jelent Magyarországon? Aki pedig a versenyszférában akar elhelyezkedni, annak az állandóan változó jogszabálykörnyezet teljesen bizonytalanná teszi minden kísérletét a kitörésre?
Az oktatásban pedig nem megoldás egy olyan diákhitel, amiről mindenki tudja, hogy 20 év alatt sem lehet majd visszafizetni a magyar fizetésekkel számolva.

Husz_János_Puszita 2012.07.25. 20:01:34

Kissé off, de az sem mindegy, milyen az az értelmiség? Az értelmiség ősbűnének tartom például, nem ismerték fel az érték- és identitásválságot, amiben szenvedünk. Ha felismerték, nem keresték az utakat, kilábalni belőle. Ha keresték, nem próbálták meg eljuttatni a válaszokat az emberekhez.

Egész népüket kellene, nem középiskolás fokon, tanítani. Soha nem volt rá nagyobb szükség, mint a rendszerváltás talajvesztett korszakában.

Felvilágosítani. Pozitív magyarság identitást keresni, terjeszteni. Nem odadobni koncnak, hagyni kisajátítani a szélsőjobbnak, populista politikusoknak, bűnbakot állítóknak.

Nem az államtól, pártok holdudvaraitól várni a megélhetést. Hogyan szónokolhat valaki a szabadságról, ha nem független a politikától? Érezte már, milyen az ?

On.

Arról is essék már szó, miért épp most a nagy nekiindulás nyugatra. Tavaly májusban megnyitotta az EU minden országa teljesen a munkapiacát. Személyi igazolvánnyal lehet munkát vállalni, nem kell engedély hozzá. A leghangosabbak lapítanának itthon a legjobban, ha nem így lenne, ha végig kellene járniuk a procedúrát, sokkal több erőfeszítéssel. Persze ez nem menti a magyar kormányokat, de az igazsághoz nagyon is hozzátartozik.

veracity 2012.07.25. 21:00:59

@legeslegujabbkor: Orbán az alfa és ő az omega, tehát ő az ok is! Orbán miatt miatt sem számít a végzettség, tehetség! Nem osztom pesszimizmusodat a kitörési kísérletek kimenetelének Orbán-féle elbizonytalanításának tekintetében. Szerintem biztossá teszi! Aki ki akar törni, az biztos hogy nem kerül be!
A diákhitel egy nagy szívás. Iszonyatos kamat, borzalmas tőketörlesztő részletekkel kombinálva. Ez mindenkit hazavág! Orbán az ifjúság hitelmegrontója is. Ahogy mondtam, az alfa meg az omega!

legeslegujabbkor 2012.07.25. 21:15:21

@veracity: Komolytalan vagy :) Sajnálom, ha én döbbentelek rá, de tényleg Orbán Viktornak hívják a miniszterelnököt per pillanat.

legeslegujabbkor 2012.07.25. 21:20:34

@Husz_János_Puszita: Az értelmes párbeszéd már az Antall-kormány alatt elbukott. Minden vita, amit úgy élveztünk 88-89-ben, 91-től teljesen megszűnt, és "magyarságteljesítmény" bizonyítgatás lett belőle. Nem kellett volna feladni a reményt persze.

Husz_János_Puszita 2012.07.25. 21:34:28

@legeslegujabbkor:

Nem kimondottan politikai vitákra gondoltam, hanem pl. Parti Nagy meséire, vagy Juszt Magánbeszélgetés című műsorára. Jelentek meg jó könyvek, de tömegeket a médián keresztül lehet elérni. Az értelmiség besorolt szépen valamelyik oldal mögé, vagy a munkahelyét féltve lapít, túlélésre játszik. Ami emberileg érthető, de hogyan lesz ebből társadalmi szintű felvilágosulás? Sehogy.

A kiútkeresésé gyakorlatilag ilyen blogokra korlátozódik. Ez is valami mondjuk.

legeslegujabbkor 2012.07.25. 21:46:59

@Husz_János_Puszita: Ezt nem gondolhatod komolyan. Rengeteg független vagy pártokban csalódott értelmiségi véleményét megtalálhatod szétszabdalva az interneten is, inkább az a baj, hogy olyan sebeket szereztek ez alatt a néhány év alatt, hogy senki nem akar a másikkal közösen mutatkozni, vagy együttműködni. Az eladható formában megjelenő tévés szereplést honnan hiányolod? Szerinted az az értelmiségen múlik?

Husz_János_Puszita 2012.07.25. 22:08:54

@legeslegujabbkor:

A neten, szétszabdalva igen.

Amikor egy értelmiségi kiáll a saját véleménye mellett, felvállalva negatív következményeket, annak azért komoly sajtóvisszhangja van. Pl. aki kimondta a Schmitt plágiumát, vagy visszaadta a díszpolgári címét, vagy ha többen nyílt levelet fogalmaznak meg.

A tévé, rádióműsorokat, újságokat nem értelmiségiek szerkesztik?

veracity 2012.07.25. 22:21:26

@Husz_János_Puszita: Nehogy kihagyd: volt aki kimondta Gyurcsány plágiumát is! Ez is szorosan hozzátartozik az útkereső értemiség őszinte megnyilvánulásához! Bár itt mintha nem ilyen értelmiségiek nyilatkoznának meg.

legeslegujabbkor 2012.07.25. 22:23:24

@Husz_János_Puszita: "A tévé, rádióműsorokat, újságokat nem értelmiségiek szerkesztik?"
Most ezzel megleptél. Soroljam fel a tévécsatornákat? Még mindig sok ember egyetlen hírforrása az a 3 közszolgálati, de melyiktől remélsz akár egy éjszakai vitaműsort, mint amilyen az Egyenleg volt?
Szóval a nyílt szakítást hiányolod a közeliek részéről, amikor valaki felrúg mindent maga körül? Én a már függetlenekről beszélek, akik nem jelenhetnek meg sehol máshol.

Husz_János_Puszita 2012.07.25. 22:35:21

@veracity:

Az egyik kulcsszó az őszinteség, igen. Ne keverd ide a Gyurcsányt, szándékosan nem a politikáról beszélek. Az egysíkú orbánozást is rühellem.

Husz_János_Puszita 2012.07.25. 22:45:29

@legeslegujabbkor:

Ez is egy tematizálása lehetne például a közéletnek, hogy milyen állapotok uralkodnak a médiában, mennyire álságos és átpolitizált. De van még ezer más a gyurcsánytakarodjon és az orbántakarodjon + rasszistázáson kívül.

Aktívabban tematizálhatnák a közéletet, igen. Ott a youtube, facebook, legyenek egy kicsit kreatívabbak, azt várom tőlük. Számos téma reppent már fel onnan, nagy sajtóvisszhangot kiváltva. Ne vonuljanak el az elefántcsonttornyaikba, sebeiket nyalogatva. Feszegessenek valódi társadalmi kérdéseket, higgyék el, sokakat érdekel. Mindenkinek csömöre van a sárdobálásból. A nihilből.

Husz_János_Puszita 2012.07.25. 22:48:18

@Husz_János_Puszita:

Az értelmi és érzelmi sivárságból.

legeslegujabbkor 2012.07.25. 22:54:05

@Husz_János_Puszita: Ha jól értem, nem elég neked, ha különböző internetes blogokon vagy újságokban olvasod a különböző véleményeket és megoldási javaslatokat, hanem youtube vitákat is néznél

legeslegujabbkor 2012.07.25. 22:57:53

@Husz_János_Puszita: Az előzőt nem fejeztem be, szóval még mindig az interneten vagyunk, és a megjelenések még nem léptek ki a valóságba:)

legeslegujabbkor 2012.07.26. 13:42:26

@Husz_János_Puszita: Tegnap már álmos voltam, és nem írtam le azt, amit valójában akartam. Már régen túl vagyunk azokon a beszélgetéseken, hogy mi a rossz körülöttünk, és talán azokon is, hogyan kéne megjavítani. 10 millió szakértő országa vagyunk, ezért aki választást akar nyerni, annak nem programot kell csinálni, hanem egy vonzó kormánynévsort kell az asztalra letenni.

Husz_János_Puszita 2012.07.26. 14:57:13

@legeslegujabbkor:

Nekem elég, mert célszerűen keresem az információt, ami érdekel.:D

Azt mondom, hogy az értelmiségnek feladata van egy ilyen helyzetben: felvilágosítani az embereket. Hogyan működik a mai világ, mi jó nekik hosszú távon...ahogy a közgazdasági véleményformálók teszik, eredménnyel. Tegnapi felmérés szerint a többség támogatja az IMF megállapodást, a kormány minden propagandája ellenére.

Ugyanezt humán területen, társadalomtudományok terén, közös értékeket keresve. Azért gondoltam a youtube-ra, facebook-ra, mert az olyanokat is elér, akik amúgy nem érdeklődnek komolyabb témák iránt. Kreatívan, szórakoztatóan felkelteni a figyelmüket, gondolkodásra késztetni. Nem az én dolgom kitalálni hogyan, én csak egy kockafejű gazdasági ember vagyok. Egy senki.

Miért kell a tehetségeknek magára zárt ajtók mögött keseregni?

legeslegujabbkor 2012.07.26. 15:36:48

@Husz_János_Puszita: Sokat elvársz az alig látható értelmiségtől. A múltunkat ismertessék meg, embereket és tetteket értékeljenek, talán kezdjük a történelem és magyar tanárokkal. A jelenünket mutassák meg, hogy milyen világban élünk, hát nézzük meg a filmes, színházi vagy médiában működő embereket, van néhány példa a könnyen befogadható termékre is: Az üvegtigris stb. sok fiatalhoz eljutott, Tóta W. Modern képmeséi is jó próbálkozás volt, színházból meg sokat lehetne sorolni. A jövőt pedig szerinted is sikeresen magyarázzák a közgazdászok.
A youtube videói, és a Facebook vicces képei valóban hatnak, de csak leleplezésre, kinevetésre használhatók, "kilógalóláb" hatás előidézésére.
Szerintem vannak válaszok múltunk, jelenünk, jövőnk kérdéseire, a bőség zavarával nem fogunk küzdeni, mert egyre inkább leszűkülnek, ezért választani sem kell majd közülük, és ezeket tehetséges emberek sok helyen próbálják megjelentetni, aki nyitott, azt megtalálja.
Én nem foglalkozom a megélhetési értelmiségivel.

Husz_János_Puszita 2012.07.26. 16:41:22

@legeslegujabbkor:

Valóban sokat várok el. Helyzet van. Én a megélhetésieket is beleértem az értelmiségbe. Hogyne, hiszen ők vannak többen. Mit keresnek professzorok a békameneten? Jó tudom, nem fogjuk itt megváltani a világot, csak elmondtam a véleményem.

legeslegujabbkor 2012.07.26. 17:00:03

@Husz_János_Puszita: Szóval az értelmiség árulásáról beszélsz :)
Szerintem ez az ő bajuk, nekik kell majd reggelente belenézni a tükörbe.

Husz_János_Puszita 2012.07.26. 17:48:31

@legeslegujabbkor:

Olvasd el ezt:

www.andrassew.blogspot.hu/2012/07/a-folhaborodott-mszp-frakcionak-egy.html

Oké hogy kicsi piac, nehéz függetlennek maradni a politika nyomulása miatt, de normális ország ez?

legeslegujabbkor 2012.07.26. 18:25:16

@Husz_János_Puszita: Teljesen megértem az erkölcsös MSZP felvetését. Egy újság csak olyan cégek hirdetését fogadja el, akik befizették minden köztartozásukat, és nincs kétesen elnyert állami pályázatból pénzük. A lektort átképezzük könyvvizsgálóvá. A cég igazgatójának nyilatkozni kell, hogy egyik pártnak sem a tagja, és betartja a munkavédelmi előírásokat.

Đđ 2012.07.26. 18:42:01

@legeslegujabbkor:

1.) A Népszava 800.000 Ft-ot kapott a Közgéptől a hirdetésért.
2.) Nyilvánvaló, hogy azt a főszerkesztő nem "szimpátia-alapon", hanem a szerkesztőség "túlélése" érdekében fogadta el.
3.) Ha az MSZP-frakció tiltakozás helyett fejenként (59 fő) havi 5.000 Ft-ot szánna a képviselői jövedelméből a szociközeli lap fenntartására, nem kényszerülne az ilyen "elvtelen" hirdetések közlésére.
4.) Úgyhogy: MSZP, kuss! (...Ja, kik is adták a Közgép-Strabagnak a Margit-híd felújítására azt a megbízást, amely "véletlenül" az eredetileg számított kétszerezésbe került?)

legeslegujabbkor 2012.07.26. 18:56:37

@Đđ: Szerinted én leírnám az MSZP-vel kapcsolatban a becsületes szót?:)

legeslegujabbkor 2012.07.26. 18:57:58

@Đđ: Bocs most olvastam, hogy erkölcsöst írtam,na még ez is.

legeslegujabbkor 2012.07.26. 19:06:54

@Đđ: Remélem azt nem érvnek szántad, hogy nem szimpátia-alapon fogadta el, hanem a túlélés érdekében, mert akkor feltételezem, hogy van egy ilyen indokkal elfogadott is.
Az MSZP dolgairól már fölösleges.... nekem jó az emlékezőtehetségem.
süti beállítások módosítása