2011.06.22. 11:07 Szerző: Đđ

A közmunka szabaddá tesz!

Kezdjük néhány nyilvánvaló igazsággal:

1.     A munkavezetők, irányítók tekintélye nem azonos a hatalmaskodással: az előbbi teljesítményen és tudáson alapul, az utóbbi csak pozíción. (…Nem véletlen, hogy ez a kormány keveri és keverni igyekszik e két fogalmat!)

2.     A hozzáértést sem lehet „elrendelni az állománynak”, a szaktudás és a munkatapasztalat nem szereztethető meg hetek-néhány hónap alatt.

3.     Különbség van a foglalkoztatás és a dolgoztatás között is: míg az előbbi értelmes, jól szervezett és értéket teremtő tevékenység, addig az utóbbi szimpla kibaszósdi.

Ez a három gondolat a kormány legújabb őrületéről jutott eszembe. „Őrület” alatt pedig a minap napvilágot látott „Törvényjavaslat a közfoglalkoztatásról…” c. (http://www.parlament.hu/irom39/03500/03500.pdf) és nyilván hamarosan elfogadásra is kerülő anyag értendő.

Jól illik ez a törvénytervezet ahhoz, ami a középosztály fejében él a „dologtalanokkal való (el-)bánás”-ról. A kormány azt is jól érzékeli, hogy ebben a társadalomban – és különösen a közép- és felső rétegekben koránt sincs meg az a valódi, működő, szerves közösségtudat, amely megakadályozna egy efféle kirekesztést, kitúrást a társadalomból és nincs meg az a szolidaritás-érzés sem, amely elképzelhetetlenné tenne egy ilyen „megoldást” a XXI. század elején. Nem, itt a kissé biztosabb egzisztenciájú rétegekben az az általános vélekedés, hogy aki nem dolgozik, az élősködő – azokat meg ki kell… legalábbis rekeszteni (de irtani kéne inkább!) És ennek a középrétegnek él az a fejében, hogy „Akiket az én adómból tartunk el, azok legalább dolgozzanak közmunkán!” Az elv szép, de ha szembesítjük a valósággal, akkor azt látjuk, hogy:

1.     Ezek az eltartottak éppen azért eltartottak, mert nem rendelkeznek a mai világban „eladható”, hasznot hozni képes szaktudással.

2.     (A törvénytervezetből következően) dolgoztatásuk többe kerül, mint ha simán csak segélyeznénk őket (utaztatás, szállás és étkezés + az „őrszemélyzet” költségei…) Ha tehát az a cél, hogy az aktív polgárok minél kevesebből „ússzák meg” az ő „létezésüket”, akkor ez a törvényjavaslat éppen hogy „drágítja” az ő eltartásukat.

Nem marad ezek után más következtetés, mint hogy az egész dolog célja egyfajta „büntetés”, nem is tudjuk, miféle „bűnökért” – hacsak nem tekintjük (jó hipokrita középosztálybelihez illően) bűnnek a munkára való alkalmatlanságot (…legyen annak oka akár az, hogy az illető képzetlen, akár az, hogy szociokulturális „állapota” nem teszi képessé a hasznos, értéktermelő munkára). Ez nem más, mint az ősi „Aki nem dolgozik, ne is egyék!”-elv kodifikálása. Ez az ötlet egyébként időről időre felmerül: pl. a XVIII. századi Angliában is működött egy efféle „rabszolgatörvény”, amellyel a „csavargók” éhbérért voltak bekényszeríthetők a gyárakba. (Azok a csavargók, akik pedig épp a nagybirtokosok „földelkerítései”, a nagyüzemi gyapjútermelés miatt váltak földönfutókká. Tehát ott és akkor is egy „gazdasági modellváltás” állt a háttérben és nem az, hogy az illető „csavargók” eleve „nem akartak dolgozni”!)

Tudomásul kell vennünk, hogy igenis vannak ebben az országban olyan emberek, akik már nem képesek hasznos munkával bekapcsolódni a társadalom fenntartásába – akármilyen „drákói”, embertelen és megalázó viszonyok közé is kényszerítsük őket. A reális feladat az lenne, hogy megakadályozzuk e réteg újratermelődését, azt, hogy a gyerekeik is erre a mindenkinek szerencsétlen „pályára” kerüljenek. De ennek módszere az oktatás minőségivé tétele, az iskolarendszerbeli kontraszelekciós hatások csökkentése és az általános ismeretátadás, nem pedig „apu, vagy anyu kényszermunkára vezénylése”. (Ez utóbbi családra gyakorolt hatásairól alább lesz még szó.)

Amikor fentebb azt írtam, hogy ebben a társadalomban nincs közösségtudat, akkor sokan bizonyára felhördülnek és emlegetik a magyarságtudatukat, meg hogy mi, magyarok, nagyonis egy közösség vagyunk-kell, hogy legyünk! De ez csak füst és szólam – ugyanis most nem hallom, hogy ezek a magyarság közösségét olyan sokat emlegető alakok fennszóval tiltakoznának, mondván, hogy ne merje a kormány kitaszítani és mélyen megalázni magyar állampolgárok százezreit!

…Mert tudják, hogy magyarok „en bloch tömegeivel” legutóbb mikor és hol történtek meg hasonló „dolgoztatások”? Igen: a sokat panaszolt Benes-féle Csehszlovákiában, amikor az ottani magyarokat kollektív bűnössé nevezték ki! (…Hej, Pokol Béla, kik is a te szellemi elődeid!)

A kormány jól tudja, hogy a magyar középréteg nem fog fellázadni az ország szegényeit érő megaláztatások miatt: szarik rá, hogy családok fognak széthullani és gyerekek anya, vagy apa nélkül felnőni.

Mert ugye, ha egy anya, vagy apa a hét napból ötöt távol tölt a családjától – hiszen a törvénytervezet elvárja ezt tőle, a havi bruttó 46.800 Ft-ért – akkor a gyerekekkel való foglalkozás (is) kire fog maradni. Hát nem ismerik ezek a törvénykezni akaró urak azokat a tapasztalatokat, amelyek az ’50-es-’60-as’70-es években a munkásszállókon élők családjaiban születtek? Miféle „családbarát kormány” az, amely éppen, hogy szétrombol családokat – havi 46.800-ért?

…És miféle hatékony munka lelet az, amelyet teljesen képzelten emberek, teljesen képzelten és tapasztalatlan „főnökök” „irányítása” alapján fognak végezni? Hogyan fog gátépítést felügyelni és irányítani egy 58 éves volt rendőr, vagy tűzoltó? Vagy az ő feladata „a rabok őrzése” lesz?

Jól tudjuk, hogy Orbánnak és körének gondolatvilágában a „kínai modell” él, ahol embertömegek európai felfogással elképzelhetetlen „munkára hajtása” árán értek el gazdasági sikereket. Ám jó, ha ezek az urak gondolnak arra is, hogy Kína ezeket a munkástömegeket éppen arra használta fel, hogy elérjenek egy olyan fejlettségi szintet, amelyet Magyarország már túlhaladott. És ezen a gazdaság-fejlettségi szinten már nem hatékony a „puszta élőerő”, hiába szónokol Orbán arról, hogy a nagy infrastruktúra-fejlesztéseinket „nem a XXI. század technológiájával” fogjuk megvalósítani. Ha ironizálni akarnék – és egyszersmind bizonyítani is, hogy az ilyen beruházásokhoz képzett munkaerőre és fejlett technológiára van szükség – akkor hivatkozhatnék arra, hogy már az egyiptomi Óbirodalom idejében sem „rabszolgacsürhe” építette a piramisokat, hanem jól képzett, jól szervezett, szakszerűen vezetet és jóltartott „szakmunkás-brigádok”, az akkori szinten nagyonis fejlett munkaeszközökkel… Nagysebességű vasútvonalakat nem lehet Horthy-korabeli pályamunkás-hadakkal megépíteni – mert más a méretpontossági igény 90, vagy éppen 180 km/órás sebesség esetén (, afölött meg pláne!). Nem lehet autópályákat, alagutakat sem építeni úgy, hogy ehhez képzetlen emberek ásóval-csákánnyal, bitumenes hordókkal esnek neki, „rendőri irányítás” mellett. (A rendőrök szerepe az autópályákon az, hogy betarttassák a sebességhatárokat, nem pedig az, hogy az adott sebesség elérését lehetővé tévő egyenletességű útszerkezet kivitelezését felügyeljék.) És korszerű víztározó, öntöző és gátrendszerek sem épülhetnek a Vásárhelyi Pál-féle Tisza-szabályozás korabeli kubikosokkal, talicska&lapát-kombóval. Mindez fantazmagória…

…És még valamire rávilágít a törvénytervezet. Sokat írtunk arról, hogy az Orbán-kormánynak nem voltak kész tervei, úgy lépett hatalomra. Nos, ez igaz, ha a társadalom számára hasznos, a fejlődést segítő terveket értünk ez alatt – ám egészen más a helyet, ha „terv” alatt másféle elképzelések és intézkedésen szerves, összefüggő láncolatát értjük. Mert mit is mondott Pintér Sándor már a múlt év szeptemberében? (http://nol.hu/archivum/pinter__eselytelen__hogy_januartol_nojon_a_rendorok_fizetese, http://www.nol.hu/velemeny/20100925-pinter_beszelt) Hogy azért kell megerősíteni a rendőrséget, mert a szegények miatt új, az eddigieket meghaladó feladatok elé néznek… És íme: még egy év sem telt el és itt a „feladat”…

A bejegyzés trackback címe:

https://progressziv.blog.hu/api/trackback/id/tr723005488

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mindig igazamva 2011.06.22. 14:31:34

Már csak egyet nem értek! Amit leírtál, az teljességgel reális és logikus. Ha ezt elolvasnák, és csak egy percet szánnának a végiggondolásra, milyen elvek alapján cáfolnák meg a fent leírtakat?

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2011.06.22. 17:21:24

@mindig igazamva: Szívesen megmutatom a cáfolat egyszerű elvét. Ez az egyforma mérce. Olyan mércével mérek, amilyennel szeretném, hogy nekem mérjenek.

Ha munkanélküli vagy szociális segélyen élek, nekem nem derogál, hogy olyan munkát végezzek, amilyet adnak. Akkor derogál, ha van jobb munkaötletem, mely esetben oda fogok elhelyezkedni, azt fogom csinálni. Annyiért, amennyit fizetnek, mert felelősséget vállalok a magam életéért, és nem akarok éhen halni. A közmunkától nem érzem magam kirekesztettnek, megalázottnak, hiszen én vagyok munka nélkül, én akarok megélni, és nem várom el a társadalomtól, hogy munkaképes állapotom dacára ingyen eltartson.

Lássuk ezek után, te mire alapítod a magad igazságát? Ha munkát kínálnak neked, kiköpsz? Ragaszkodsz hozzá, hogy a meló szép, felemelő, könnyű és jól fizetett legyen? Megvan az ehhez szükséges szakképesítésed? Egyáltalán létezik olyan munka, ami felemelő, könnyű és jól fizetett egyszerre? Tiéd a szó.

deportált 2011.06.22. 19:57:41

@mindig igazamva: Hát nagyon szégyellheted magad, hogy nem érted a dolgokat, itt nem munkáról van szó, hanem rabszolgatartásról.
Sok beteg, öreg, munkaképtelen ember is van a munkanélküliek között, mert az ORSZI szakértői bizottságának nevezett itélet végrehajtói az igazán beteg emberek munkaképtelenségét nem ismerik el, ha nem tudod megfizetni őket. Kívánom neked, meg a hozzád hasonló agymosott idióta ov seggnyalóknak, hogy bruttó havi 46.000 Ft-ból, kb havi 30.000 Ft-ból kelljen megélned. Az én lakásom távfűtési költsége havi 52.000 Ft, tehát ez nem fizetett munka, hanem ingyen rabszolgaság. Arról nem is beszélve, hogy ezeknek az embereknek volt munkahelyük, miért vették el? Miért szüntették meg a nagy gyárakat, pl Ikarus, most aztán szétesnek a 40-50 éves agyonrohadt buszok.
Az olyan agymosottakat, meg a parlementben unatkozgató, még egy napot sem dolgozó, "politikusokat" kellene munkára serkenteni, nekik nagyon jól állna, ha az otthonuktól 300 km-re túrnák az árkot, napi egy csajka levesért. Mert itt arról van, még akkor is, ha a korlátolt idióták nem értik.

Almost Zed 2011.06.22. 22:51:05

Én már azon sem csodálkoznék, ha hamarosan újra megnyitnák a recski kőfejtőt, a rákosi-rendszerhez képest csak annyi lenne a különbség, hogy az ávósok helyett nyugdíjas rendőrök lesznek az őrök.

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2011.06.22. 23:04:26

@deportált: Bocsánat, ha tévesen feltételezem, hogy valójában nekem, Vértes Lászlónak címezted a választ. Ha nem, ne is olvasd tovább.

Az élet elviselhetetlen könnyűsége (Kundera után szabadon) azzal jár, hogy a kemény igazságok vasdorongként vernek fejbe: 52e távfűtési költség azt jelenti, hogy valószínűleg kétszer akkora lakásban élsz, mint amekkorát a jövedelmed alapján megengedhetsz magadnak. Ha munkanélkülivé válsz, akkor kisebb lakásba kényszerülsz, kár lázadni -- de legalábbis felesleges. Haragudj arra, aki szerint neked alanyi jogon jár ekkora lakás. Bocsánat, kegyetlen beszéd, de jobb, mintha hazudnék, hogy nincsenek is kockagondolataid. Megelőzve nyomdafestéket szégyenpírba borító válaszodat, sietve leszögezem, hogy ha én munkanélkülivé válok, elfogadom, hogy a rezsim nem lehet több az aktuálisan elérhető bérem 50%-ánál. Leszögezem továbbá, hogy a piaci bérviszonyok közepette dolgozni nem rabszolgamunka, c'est la vie, nem svájci bankárcsaládba születtem (az az érzésem, te sem).

Az ár-bér viszonyok olyanok, amilyenné alakultak, ennyire futotta eddig a közösségi érdekérvényesítésünkből. Nagyon igazad van a buszok gyártása kapcsán, mindjárt jó hírrel is szolgálhatok: kísérleti járatként már futnak a Citadell márkájú magyar buszok, itt a fellendülés reménye. Lassan nem 46e-ért kell majd dolgozni, és mindannyian mosolyoghatunk újra. Ehhez viszont rendbe kell szednünk a gondolatainkat meg a közösségi érdekek képviseletét. Erre bíztatom lankadatlanul "progresszív" honfitársaimat.

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2011.06.22. 23:10:59

@Almost Zed: Elfelejted, hogy büszkeségünk, a szocialista nagyipar kapun belüli munkanélküliként foglalkoztatta a cigányokat? Ez kb. olyan, mintha vonatkerék-pumpálók lettek volna. Katonáéknál zöldre festették a gyepet, és visszavarratták a fára a lehullt leveleket. Ezek figyelembe vételével is Recsket vízionálsz? Szerinted nem létezhet legitim fizikai munka (vagy kémiai), mert az a horror horrorja? Aki nem tanult, lassan rájön, hogy kellett volna, és legalább a gyerekét iskolában marasztalja -- tulajdonképpen ez a cél.

Almost Zed 2011.06.22. 23:42:30

@Vértes László: Aki nem tanult? Szerinted csak képzetlen, 8 általánost (sem) végzett emberek vannak munka nélkül? A zsákfaluban élő, szakmával, diplomával rendelkező tisztességes magyar ember, aki nem talál munkát a lakókörnyezete 50-100 kilométeres körzetében (ismerek ilyet nem egyet!) sem, és most majd mehet "legitim fizikai munkára" - természetesen minimálbér alatti összegért - dolgozni: az vajon mire fog rájönni? Arra, hogy a gyerekét nem lesz miből taníttatnia!
Tulajdonképpen ez a cél?

Almost Zed 2011.06.23. 00:14:40

A másik: kitalálták hogy a közmunkásokra ne vonatkozzon a Munka Törvénykönyve,így a kötelező minimálbér se,tehát kb.35-40 ezer forint jár majd a 8 órai munkáért. És az is benne lesz a törvényben hogy az Állam a vállalkozásoknak is kölcsönözhet majd rabszolgákat.Így a nagytőkések úgy juthatnak bérrabszolgákhoz hogy még a kötelező minimálbért se kell nekik megadniuk.Abba gondoljunk már bele hogy ez hogyan hat majd a többi munkabérre!
(A Harmadik Birodalomban a nagyiparosok szintén az államtól kölcsönözték a zsidókat.)

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2011.06.23. 09:07:44

@Almost Zed: Rugalmas leszek veled, igazad van, nem lenne jó, ha tartósan ez a közmunka-állapot maradna.

Rövid távon viszont ilyen helyzetben vagyunk. Gyanítom, hogy az érintettek többsége nem fogja igénybe venni a távoli közmunka lehetőségét, és helyben elhelyezkedik minimálbéren.

A tanulás ellenben nem mellőzhető, nem jó érv, hogy ismersz falusiakat, akik hiába tanultak, mert nincs munkájuk. Piacképes szakmával még mindig lehet dolgozni (kőművesként, vízszerelőként, stb.). A Fidesz gazdaságfejlesztése valóban új munkahelyeket eredményezhet, de le kell mondanod arról az illúzióról, hogy a munkaerőpiac fog hozzád alkalmazkodni, és oda teszi az ajtód elé a műhelyt, ahol jó pénzért dolgozhatsz a neked tetsző szakmában. Ilyen az élet, Babócsai bácsi.

A jólét kapitalista vívmány, termelés, szaktudás, rugalmasság, mobilitás kell az eléréséhez. Olyan nemzeti tulajdonú gazdaság is szükséges hozzá, amely nem a kínai bérekkel versenyezteti meg a munkavállalókat. A Fidesz-kormány éppen ezzel a nemzeti tulajdonú gazdasággal akar áttörést elérni, munkavállalóként nem ordibálni, hanem felzárkózni célszerű.

nardaj 2011.06.24. 15:08:06

@Vértes László:
"helyben elhelyezkedik minimálbéren" Egy tartósan segélyből élő? te hol élsz? öszintén.

Tanulás nem mellőzhető: jó, hogy ezt kiemelted, pont erről szól a belegyzés egyik legfontosabb bekezdése, a tanulás nemhogy nem mellőzhető, hanem az EGYETLEN eszköz a mélyszegénység újratermelése ellen.
Ahelyett, hogy 50-100 évvel ezelőtti technológiákkal, amatőrökkel kivitelezett presztízs/gigaberuházásokba ölnék a az adőfizetők pénzét, inkább erre kéne hozzú távú stratégiát kidolgozni. Vagy felkutatni, felkarolni, terjeszteni a mikroméretekben már létező működő kezdeményezéseket.

Nemzeti tulajdonú gazdaság: negint csak nem tudom, élsz, de érdemes körülnézni: épp az ún. nemzeti tőkés réteg nyomása alatt halad jó kormányunk a "kínai modell" irányába - bérek a béka segge alatt, hosszabb munkahét, munkavállalói jogok munku, tankötelezettség leszállítása... egyik se a szaktudás és az alkalmazkodóképesség térnyerését segíti.

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2011.06.24. 17:52:08

@nardaj: Szép helyen élek elégedetten, ahová tanulással és 20+ év kemény kreatív munkával jutottam.
Neked és minden honfitársamnak is ezt kívánom. A recept betonkönnyen egyszerű: ész, bátorság és kitartó szorgalom kell hozzá. A részleteket olvassátok el a blogomon.

wムズム刀イム刀ズム 2011.07.12. 22:37:56

Igen tisztelt Vértes László.
Nagyon örülök, hogy legalább ön elégedett az életével.
Remélem azért azt felfogja, hogy az ország egyes területein mások az elhelyezkedési lehetőségek.
Gondolom azt ön sem feltételezi, hogy a jelenleg munka nélkül lévő emberek nagy többsége azért nem dolgozik, mert nem akar!
Ha igen akkor sajnálom önt.
Hogy miért? Azért, mert szociálisan érzéketlen, mert a nem önnel egyenlő szintről induló honfitársaival szemben igen ellenszenves módon és arrogánsan , önmagát feléjük soroló módon, magát kívülállóként szemléli. Holott egy országban élünk, egy kormányunk van.
Önnek jó, ezt azzal magyarázza, hogy ön tanult és keményen dolgozott.
Felvilágosítom önt.
Nagyon sokan vannak még akik sokat tanultak és keményen dolgoztak, mégsem tudnak megélni, mert olyan területen laknak ahol nincs munka lehetőség.
A blogját meg olyanoknak ajánlgassa akik vevők rá!
Köszönöm!

wムズム刀イム刀ズム 2011.07.13. 09:09:01

Vértes László.
Tudod te miről beszélsz?
Ismered pl a Borsodi munkaügyi helyzetet?
Tudod te pl , hogy hányan szeretnének itt dolgozni, de nem tudnak, mert nincs munkahely?
Szóval kapd be!!!

Szolgálati Füldugó 2011.07.14. 16:39:59

@Vértes László: "Piacképes szakmával még mindig lehet dolgozni (kőművesként, vízszerelőként, stb.). "

Hol tanítanak ma Magyarországon a klasszikus építőipari szakmákon kívül piacképes szakmákat, a kor színvonalán? Segítek: sehol! Az egyik alapvető probléma pontosan ez.

Szolgálati Füldugó 2011.07.14. 16:40:04

@Vértes László: "Annyiért, amennyit fizetnek, mert felelősséget vállalok a magam életéért, és nem akarok éhen halni."

Havi 3x ezerből simán éhenhal. Vagy nem? Te fenn tudnád tartani magadat (a családról nem is szólva) ennyiből?

chilis csokoládé 2011.07.14. 16:40:08

@wムズム刀イム刀ズム:

Egyetértek.

A lázárjánosodás terjedőben van :(

chilis csokoládé 2011.07.14. 16:40:28

@Vértes László:

A Beatrice dalának címe: Ez az élet Babolcsai néni.

Ha nem vagy biztos valamiben, nézz utána!

Én biztos vagyok benne, hogy megbecsült dolgozó lennél.

A Rákosi vagy Kádár-korszakban agit.proposként.
süti beállítások módosítása