Mást vártál.jpg

„Cicáznak a szép csendőrtollak,
mosolyognak és szavatolnak,
megírják, ki lesz a követ,

hisz „nyiltan” dönt, ki ezer éve
magával kötve mint a kéve,
sunyít vagy parancsot követ.”

József Attila: Hazám – 1937. május

 

1. Ha lenne itt ellenzék…

Persze, tudom: van. Mármint formálisan, „jogi értelemben” – ám ez a valóságban mit sem ér. Az ellenzék nemlétének bizonyítéka az, hogy még mindig a jelenlegi kormányerő a legtámogatottabb, holott egész hároméves kormányzása alatt a hibákat és az arroganciát keverte a legalpáribb lopással és a teljes sikertelenséggel. Ha lenne üzemképes ellenzékünk, akkor ma a Fidesz körülbelül ott tartana, mint 1993-ban az MDF: a biztos bukás kapujában.

Ehhez képest ma úgy áll a dolog, hogy Orbán Viktort és díszes társaságát fogják nagy többséggel újraválasztani 2014 tavaszán – és ez korántsem csupán az eltorzított választási rendszer következménye lesz. Eleve: ha lenne tökös ellenzék, akkor ez a választási rendszer létre sem jöhetett volna, éspedig két okból. Egyrészt nem győz 2010-ben a Fidesz több mint kétharmaddal, másrészt, ha csoda folytán győzött volna is, az ellenzék megtehette volna azt, amit 2006 és ’10 között a Fidesz: az után győzte volna le a rossz kormányt. (Ráadásul most sokkal több okkal-joggal is tette volna ezt, mint egy ciklussal korábban a Fidesz!)

Miért nincs itt ellenzék?

 

2. A nem kezdeményező nép

A kérdés megválaszolásához, hogy eljussunk a dolog valódi okához, először tegyük fel azt a kérdést, hogy miért nincs Magyarországon egy nyugat-európai értelemben vett baloldali tömegpárt, egy „magyar SPD”?

Nincs talán elegendő „alapanyag” hozzá: szegény, illetve „bérből-fizetésből élő” ember? De igen, ez adott lenne – ám az erős baloldalhoz kell még valami más is: az, hogy ez az erő belső erő legyen, egy olyan belső erő, amelynek alapja a hit, hogy „együtt sikerülhet!”. Ez a hit hiányzik itt…

Enne oka a magyar nép atomizáltságában van: ez a nép nem keresi és nem is képes keresni a „nagy, közös igazságokat”, nem akar megfogalmazni igazi közös(ségi) célokat – mert mindezeket nem tartja fontosnak! Az együttműködés-készség, a valódi, cselekvő (és nem csupán szólam-)közösség valahol a „futottak még” kategóriában szerepel a magyar nép preferencialistáján. Azért nem szeretünk másokkal közösen, közös ügyekért dolgozni, mert feleslegesnek érezzük ezt, hiszen úgy gondoljuk, hogy „Úgysem sikerülhet, mert rajtam kívül mindenki szemét, aki csak a maga hasznát keresi!” Alacsony a közbizalom: ez a tízmillió kis bunker társadalma1

Az igazi, nem szovjet típusú baloldal mindig is „népi kezdeményezés” volt. Előfeltétele létének, hogy a népben ott legyen az önszerveződésre való késztetés és képesség és az az érzés is, hogy megbízhatom a hozzám hasonlókban, akikkel az érdekeink és emiatt a céljaink is azonosak. Ennek híján a folyamat be sem indul. A baloldaliság nem egy zárkörű értelmiségi üvegházban tenyészik, hanem az egyszerű emberek a „bérből és fizetésből élők” termelik azt ki magukból.

Azokban az országokban, társadalmakban, ahol erős baloldali pártok, mozgalmak léteznek, ezek hosszú, évszázadnyi múlttal rendelkeznek. Ezek mind-mind olyan társadalmak, ahol nagyfokú a közbizalom és erős az önszervezésre, a független (ma úgy mondjuk: állampolgári-civil) érdek- és célmeghatározásra való késztetés – és mindez hosszú évszázadok óta így működik. (Nem véletlen, hogy a reformáció is, mint kora „balos, civil és ellenzéki mozgalma”, épp ezen a talajon jött létre…) Így, amikor a XIX. század második felében megjelent a tömeges és azonos érdekű munkásság, akkor automatikusan jelentek meg ott a baloldali tömegpártok is, azok vezetőivel és ideológusaival együtt. és mivel volt igény a közös cselekvésre, ezért volt is tömeges befogadókészség az „ellenzéki mondanivalóra” – és ez a mondanivaló aktivitásra motiválta az azonos helyzetű tömegeket.

 

3. Idegen szocdemek

Mármost, visszatérve a magyar közegbe, az az érdekes, hogy ha a klasszikus, XIX. század végi és XX. század eleji magyar baloldaliságot, munkásmozgalmat vizsgáljuk meg, akkor azonnal szembeötlik egy jelenség: a mozgalom vezetőinek zöme nem magyar eredetű: többségük német-osztrák származású családok sarja, utánuk (na, igen…) a zsidók következnek és csupán az „alapító atyák” töredéke a magyar2… Ez pedig nem jelent mást, mint hogy a kiegyezést követően létrejött magyar baloldal tulajdonképpen nem is a magyar társadalomban, hanem csupán annak egy „speciális szegmensében” született meg és fejlődött ki. Ez a szegmens sem a magyar mentalitást hordozta, hanem „idegen”, kifejezetten kooperatív mintákat. (Megjegyzendő, hogy a munkásság igen jelentős része is éppen német, osztrák, esetleg cseh származású volt, így a „munkásközegek” sem a jellegzetes, közbizalmatlan, negatív történelmi tapasztalataik miatt alapvetően passzív magyar életfelfogással voltak átitatva.)

A magyar baloldalon ez az erős önszervező képesség egészen a második világháborúig megvolt: létezett és komoly támogatottsággal bírt a szociáldemokrácia. Ez a magyar munkásság „saját fejlesztése”3 volt, nem pedig – mint a későbbi, szocialista korszakban – „államilag elrendelt”, felülről irányított, mesterséges konstrukció, amelynek vajmi kevés köze volt a magyar nép valóságos gondolatvilágához és társadalmi elképzeléseihez.

 

4. Ellenzéket szervezni: rohamcsapatot szervezni!

…Visszatérve mármost a poszt címében felett eredeti kérdésünkhöz: azért nincs ellenzék, mert a mi létező ellenzékünk nem a magyar nép tömeges önszerveződésének az eredménye, hanem vagy a szocializmus évtizedeiből átörökített szervezeti struktúrák ilyen-olyan, személyeken és kapcsolati hálókon keresztüli folyománya (MSZP, DK, Bajnai-párt), vagy pedig egy szűk értelmiségi szellemi közeg játéka (volt SZDSZ, Bokros- és Fodor-pártok, Milla). Egyiknek sincsenek a nép széles tömegeiben szervesen folytatódó gyökerei: csak a nép fölött, vagy mellett léteznek.

A jobboldali erőknek könnyű a helyzetük: van olyan, a magyar társadalom széles rétegeit személyesen is foglalkoztató témacsoport, amellyel be lehet vonzani őket. Elég csak annyit mondani, hogy „Sérelmeink…” – és máris odatömörülnek és szavaznak… No, igen: ez sem igazi közösségi alapú, állampolgári aktivitás. A jobboldal politikai szervezetei sem erre épülnek. Ott is az a szlogen, hogy „Majd mi megoldjuk helyettetek, majd mi átvállaljuk a felelősséget! – Majd mi vezetünk benneteket és az országot!”.

A magyar nép tömegei erre a rugóra járnak: úgy gondolkodnak, hogy csupán azt kell jól megválasztani, hogy kinek ajándékozzák oda a hatalmat önmaguk felett. Az ellenzék ott téved, hogy ezt nem érti. (Még a legközelebb az MSZP van ehhez a felismeréshez, de ő meg – a pártállami múltja miatti rossz lelkiismerete miatt – nem mer ezzel előjönni, holott, ha hatalom van éppen, javában ezt csinálja a gyakorlatában!) Ma Magyarországon nem lehet úgy hatékony, ütőképes ellenzéket szervezni, hogy ezt magától a változásban elvileg érdekelt néptől várjuk el. Ezért várnak az ellenzéki (pontosabban: javarészt Orbánt és Fidesz-arroganciát gyűlölő) polgárok egy „Anti-Orbánt” és ezért nem állnak neki maguk létrehozni „a demokrácia kis köreit” – ezért járhatatlan itt a „bázisdemokrata rendszerváltás” útja.

Ha lesz Orbán-leváltás, akkor az egy felülről vezérnyelt program szerint lesz lehetséges, egy viszonylag kis létszámú, ütőképes csapat által az utolsó részletig megtervezetten. …És majd utána, a konszolidált viszonyok közepette lesz csak lehetséges beindítani azt a hosszú, tömeges megtapasztalási folyamatot, amely majd megteremti a fejekben a nyugati típusú, polgári öntevékenységen alapuló demokráciamodell alapját.

 

 

1 Erről itt található egy alapos összefoglaló: http://www.tarki.hu/hu/research/gazdkult/osszefoglalo_kepviselok_091026.pdf

2 Emiatt könnyű volt a hagyományos, konzervatív magyar uralkodó osztálynak „nemzetidegenként”, „magyarságellenesként” feltüntetni a baloldali mozgalmakat és azok vezetőit. Tette ezt pedig az uralkodó osztály a legszorosabban vett önzésből, hogy hatalmi pozícióit megtarthassa, akkor is, ha az idő túllépett azokon a társadalmi struktúrákon és mentalitáson, amelyet képviselt és akkor is, ha uralmának fennmaradása immár egyértelműen az ország és a magyarság fejlődésének gátja volt.

3 Ezt a „saját fejlesztést” azonban az említett, mindenek előtt osztrák –német hatásokkal együtt kell értenünk.

(A posztot kísérő kép a Becstelen brigantyk c. film egyik jelenetéből származik.)

A bejegyzés trackback címe:

https://progressziv.blog.hu/api/trackback/id/tr235367226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

legeslegujabbkor 2013.06.18. 15:25:20

Állandóan a szegény néptől várunk megoldásokat, a szavazók többsége saját igényei teljesítéséhez keres olyan pártokat vagy hiteles embereket, akikben és amikben megtalálja a válaszokat.
A mai politikusok legyőzhetetlen hátránnyal indulnak, mert minden ismert formáció már lejáratta magát, megújítást meg nem látunk semelyikben.
A most alakuló pártkezdeményeket pedig pár perc alatt megszállják az ismert arcok csupa jóindulatból és segíteni akarásból.

toportyánzsóti 2013.06.18. 16:49:30

Azért nincs ellenzék mert először kellett volna egy USA vezette átmenet,azután lehet félázsiaiknak demokrácia,nem machiavellista csuti diktatúra.

Husz_János_Puszita 2013.06.18. 18:08:08

Maximálisan egyetértek a poszttal.

Cogito.t 2013.06.18. 18:14:58

Az alapvetés is paradox:
"Eleve: ha lenne tökös ellenzék, akkor ez a választási rendszer létre sem jöhetett volna, éspedig két okból. Egyrészt nem győz 2010-ben a Fidesz több mint kétharmaddal, másrészt, ha csoda folytán győzött volna is, az ellenzék megtehette volna azt, amit 2006 és ’10 között a Fidesz: az után győzte volna le a rossz kormányt."

A mostani ellenzék 2010-es választásokig kormányon volt, tehát max. kormányról akadályozhatta volna meg a győzelmet, de erre - mint láthatta mindenki - alkalmatlanok voltak! Józan ésszel látható volt 2008-tól a nagyarányú bukás!
Ha megakadályozni is képtelenek/alkalmatlanok voltak, akkor "picit" utópisztikus elképzelés/naivitás elvárni tőlük ellenzékben ezt, ugyanazokkal a leszerepelt, lejátszott, bizonyítottan alkalmatlan figurákkal, ...
Ha egy csöpp eszük lett volna, 2010-ben minden korábbi szereplőt/érintettet elzavarnak és 0-ról újraépítik magukat, így talán 2018-ban lett volna esélyük!? De így ...
Utópia

Husz_János_Puszita 2013.06.18. 18:16:32

Itt a bizonyíték egy világméretű felmérés képben, '81-től napjainkig, 6 hullámban:

"magyar gondolkodásmód a nyugati kultúra magjától távol, az ortodox kultúrához közel helyezkedik el és közelebb áll az olyan országokhoz, mint Bulgária, Moldova, Ukrajna vagy akár Oroszország, mint Szlovénia vagy a nyugat európai országok nagy többsége. E megrendítő tény után nézzük meg egy kicsit alaposabban, milyen a magyar emberek hozzáállása bizonyos kérdésekben. A válasz megrendítő, de egyben magyarázatot szolgál a mostani magyarországi állapotokra is."

anonymus-hu.blog.hu/2013/06/04/osszezavarodott_magyarok

Szerintem is felülről kell itt levezényelni a társadalmi változásokat, de legalábbis katalizátor szerepe van a kormányoknak.

savanyujóska 2013.06.18. 18:20:11

„Ha lesz Orbán-leváltás, akkor az egy felülről vezényelt program szerint lesz lehetséges, egy viszonylag kis létszámú, ütőképes csapat által az utolsó részletig megtervezetten.”

Ez a kis létszámú csapat éppen kikerülhet a Fideszből is. Ha az értelmesebb gazemberek, pl. Lázár, Rogán, felismerik, hogy itt már tényleg nagyon szarul mennek a dolgok, és ez árt az ő bizniszeiknek is, eljuthatnak addig a felismerésig is, hogy meg kell szabadulni a főnöktől. Ehhez nem kell feltétlenül véres puccs. Elég ha meggyőzik ezt a valósággal már semmilyen kapcsolatban nem álló szerencsétlen hülyét -Orbán-, hogy az igazán fontos poszt az nem a miniszterelnöki, és kinevezik köztársasági elnöknek, nemzeti fősámánnak, vagy pekingi nagykövetnek. Az általános vélekedés persze az, hogy Orbán egy ördögien zseniális fickó, de szerintem csak egy zsinóron mozgatott bábu.

camilló 2013.06.18. 19:16:53

Az a párt, ami rendszerkritikai baloldalként létezik, nem kaphat megszólalási lehetőséget. Agyonhallgatják. Így kellett volna tenni a fasisztákkal. Miért az agyonhallgatás? A jelenlegi pártoknak, nagyon nem érdeke, hogy ez a párt közszerepléshez jusson. A baloldalinak mondott pártok, valójában liberálisok. Nagyon rosszul esne nekik, ha kiderülne mindenki előtt. Nincs is hiteles ember ezek között, de képtelenek belátni ezt.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.06.19. 09:28:22

@camilló:

Te leszűkíted a baloldalt a szélsőbalra, ez abszurdum. A mai baloldal az egész világon elsősorban polgári bal, s a szélsőbal marfinális.

camilló 2013.06.19. 19:32:57

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Szélsőbalnak, talán az anarchistákat nevezném, és a Thürmer féle pártot. Ne azt nézd mit mondanak a magukat baloldalinak mondott pártok, hanem amit cselekszenek. Mióta baloldali politika, kiszolgálni a tőkés érdekeket? Mióta baloldali egy politikus, amikor a vállalkozásainál sem tarja be amit egy baloldalinak mindig be kellene tartani. Ugyan definiáld már légyszíves, hogy a Te fogalmaid szerint kit tekintünk baloldalinak.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.06.19. 19:48:40

@camilló:

Baloldali az, aki fontosabbnak tartja a bérmunka érdekeit a tőke érdekeinél, aki a közösség az egyén elé helyezi.

camilló 2013.06.19. 21:16:51

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Bérmunkás, gondolom így akartad írni. No akkar most megkérdem, hogy szerinted, melyik baloldalinak mondott pártra igaz ez?

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.06.19. 21:18:46

@camilló:

Ha az MSZP-re utalsz, az valóban inkábbb liberális. Mo-n nincs klasszikus szocdem párt.

camilló 2013.06.20. 05:32:40

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Szerinted melyik párt(-ok) baloldali ma Magyarországon?

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.06.20. 08:09:39

@camilló:

A DK és az MSZP szoclib. Sőt a DK bizonyos tekintetben nem is baloldal már.

Az LMP ökobal.

Az 4K kommunista. Ugyanígy a két Munkáspát + apró csoportok, pl. Mebal.

camilló 2013.06.21. 19:33:00

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Érdekes, hogy szoclib kifejezést használsz. A szocializmus, és a liberalizmus nem fér meg egy kalap alatt. Érdekes beszélgetésem volt ez ügyben. Ha jól emlékszem Te elég jól ismered a baloldali gondolkodók műveit. Nos Lenin az aki rávilágít egyértelműen, hogy a két eszme teljesen különbözik. A szocialisták legnagyobb ellenfelei (ellenségei akár) a liberálisok. Nyilván nem kell magyaráznom, hogy miért. A szoclib kifejezés, szerintem egyértelmű parasztvakítás, olyan üres szólam, mint az ember arcú szocializmus, vagy szociális piacgazdaság. A DK megnyilvánulásai, szélsőséges liberalizmusra utalnak. Gyurcsány legutóbbi beszéde Nagy Imre házánál, számomra egyfelől megdöbbentő volt, másfelől elgondolkodtató. Ferink rájött, hogy Kádár nélkül a kutya sem fog rászavazni. Az LMP olyan se hús, se hal. Elvont értelmiségiek próbálkozása, jogászkodás, és rosszul értelmezett környezet védelem zagyvaléka. A 4K sajna nem kommunista. Vannak baloldali megnyilvánulásai, de messze áll a kommunistaságtól. A két munkáspárt már elgondolkodtató. A Thürmer féle alakulat erősen hajlik a Sztálinizmusra, ezért nem baloldali. A Vajnai féle társaság egyértelműen baloldali, és ennek is az un. európai baloldal része. A Mebal egy olyan szervezet, ami több szervezetet próbál tömöríteni. Az egység létrehozása okán teremtették, sajnos kevés sikerrel. Nem akarom felsorolni a tagjait. Nos elérkeztünk ahhoz a ponthoz, miért is nehéz itt egy összefogást létre hozni. Látszatra két olyan párt, mint a munkáspárt, egy elvet vall, így természetes szövetségeseknek kellene hogy legyenek. Ez nem így van. Valahogy olyan a helyzet mint a görög katolikusok, és a római katolikusok között. Végül a magukat "igazi kommunistának" nevező anarchisták vannak. Egyértelműen baloldaliak, és jelen állás szerint Thürmerék szélsőségesebbek tőlük.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.06.22. 09:34:43

@camilló:

Szerintem is fából vaskarika a szclib, ez a 2 eszme egymással ellentétes. Ennek ellenére tény, hogy létezik a liberalizmusnak egy ilyen vonulata, mely igyekszik a kettőt kombinálni.

camilló 2013.06.22. 19:24:51

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Az csak porhintés, szavazat gyűjtés. Gondolod, ha annak idején a melósnak, értelmesen elmagyarázzák, mi fog történni, akkor lett volna rendszer váltás?

Husz_János_Puszita 2013.06.25. 18:57:32

Hoztam nektek egy tanulmányt, látom téma nélkül maradtatok progblogék:

www.tarki.hu/hu/research/gazdkult/gazdkult_elemzeszaro_toth.pdf

Bizalomhiány, normazavarok, igazságtalanságérzet és paternalizmus
a magyar társadalom értékszerkezetében
süti beállítások módosítása