2013.03.07. 16:40 Szerző: Đđ

Az Antisimicska-paktum

VEGZSE~1.JPG

„Du feiger Jäger, ’s is oa’ Schande
und bringet dia’ gewiß koa’ Ehr’ngraiz;
er fiel goa’ ned im off'nen Kampfe,
de Schuß von hinndn her beweist's.”

(„Te gyáva vadász, ez gyalázat/és biztosan nem hoz neked érdemkeresztet;/ez egyáltalán nem nyílt harcban esett meg,/bizonyítja ezt a lövés hátulról.”)

Jennerwein, a vadorzó, bajor népdal – 1860 körül

 

 

Simicska Lajos, szegény, emblematikus figurája lett az önérdek fogságában vergődő Magyarországnak: a „közgépezés” szimbolizálja azt az állapotot, amikor az állampolgárok egyáltalán nem lehetnek bizonyosak afelől, hogy a közpénzek közcélokat szolgálnak. Bizonyos értelemben igazságtalan, hogy Simicska lett ennek a „címerállata”, hiszen ez ment a rendszerváltás óta itt - de mivel hozzá köthető a rendszer államrezonná fejlesztése, mégiscsak jogos, hogy az ő nevével-személyével nevesítjük ezt.

Ez az állapot nem kívánatos – ugyanakkor semmi alapja annak, hogy egy esetleges 2014 utáni Fidesz-továbbkormányzás alatt letérnénk erről a csapásról. Hiszen maradnak a személyek és marad a rendszer is – és ha sem a személyek, sem a rendszer valódi céljai nem változnak, akkor semmi sem változik. Éppen ezért (is) van szükség új, más szemléletmódú kormányra, nem csupán holmi jogállamiság-újraépítés miatt. Azonban, ha végignézünk a létező ellenzéken, akkor ott jelentős számban olyan személyeket látunk, akik így vagy úgy, de korábbi politikai pályájuk során „kvázisimicska-rendszerek” üzemeltetésében működtek közre. Nehéz elképzelni, hogy négy, hatalmon kívül töltött évük elegendő lett volna arra, hogy bennük e téren – a politikai indíttatású korrupció terén – spontán, a belátáson alapuló radikális változás történt volna. Ha pedig nem történt ilyen változás, akkor egy esetleges választási győzelmük nem hozhat komoly változást sem a korrupció, sem a prudens közpénz-kezelés terén. Az nem változás, ha Simicska helyére Pityipalkó lép…

Van ugyan egy olyan ellenzéki erő, amely még nem vett részt az országos kormányzásban: a Jobbik. Tőlük hallunk-olvasunk is gyakran „purifikátori” megnyilvánulásokat. Ám egyfelől évek óta ott ülnek ők is az önkormányzatokban és ott már egyáltalán nem olyan „elvhűek”, másfelől pedig még a 2010-es kampányt megelőzően mondtak olyasminket, hogy „a maffiózókkal is jóban kell lenni” (ld.: http://index.hu/belfold/2010/valasztas/jobbik_a_maffiozokkal_is_joban_kell_lenni/) és aki ezt mondta, az jelenleg országgyűlési képviselő. Nem valószínű, hogy ez a párt egy esetleges kormányzati hatalom birtokosaként valóban maga lenne a tisztakezűség.

Mi, magyar állampolgárok pedig csak állunk a pálya szélén és várunk a csodára, amely változást hoz majd, valamikor – pedig tehetünk jóval többet is a puszta, passzív várakozásnál! Az világos, hogy demokratikus ellenzéki győzelem csak annak a több mint egymillió szavazónak a felsorakoztatásával lehetséges, akik ma ugyan akarnának választani (egy tetterős, valóban modernizáló és valóban polgári pártot), ám akik nem találnak olyan politikai erőt, akikbe a bizalmukat fektethetnék. Amikor bizalomról írok itt, akkor e bizalom jelentős részben épp a reménybeli politikai erő „svéd értelemben vett” közcél-szolgálati tisztességére vonatkozna. Ez a milliós választói tömeg azt várná el az általa támogatott erőtől, hogy szakítson a „simicskizmussal”: ne a saját klientúráját szolgálja, ne titkolózzon, ha közpénzekről van szó, ne hozzon maga felé lejtő pályát kialakító törvényeket, ne szóljon abba bele, amihez semmi köze (igazságszolgáltatás, civil szféra), ne kontárkodja tele a saját (zavaros) ideológiájával az oktatást, ne uralni, hanem szolgálni akarja megválasztóit.

Ez a milliónyi ember mindeddig azt tapasztalta, hogy senki sem akart itt igazán változtatni a hatalom és a közérdek viszonyán, mivel kivétel nélkül minden kormányerő érdeke az volt, hogy a hatalom érdeke felette állhasson a közérdeknek: ebből élt mind a politikusi osztály, mind pedig üzleti holdudvaruk. A helyzet tehát nem az, hogy „eleve lehetetlen” lenne egy közérdekközpontú állam kiépítése – a helyzet az, hogy mindeddig nem volt meg erre a politikai akarat. Amint fentebb írtam, ha a Fidesz marad 2014 után is, semmi sem változhat e téren, az ellenzék viszont erősen fogadkozik, hogy kormányra kerülvén majd kitakarítja ezt az Augias istállóját és az államot úrból szolgává változtatja…

Amikor a választók egy-egy politikai erőbe fektetik a bizalmukat, akkor ezzel tulajdonképpen egy le nem írt szerződést kötnek: a választó odaadja a hatalmat, a politikai erő pedig vállalja az állampolgári érdek szolgálatát. Azonban a politika ősi mesterségének szakavatott művelői e szerződést általában nem foglalják írásba, amit pedig leírnak (pl. a választási programjukban), vagy mondanak, sosincs teljesen élesen és konkrétan megfogalmazva: nincsenek biztosítékok a „szerződésben”, hogy mi történik, ha a politikus mást tesz a kapott hatalommal, mint amire kérte azt.

Az emelgetett milliónyi „tudatos és bizonytalan” szavazó meggyőzésére jó módszer lenne, ha a most tisztességet ígérő ellenzéki pártok, erők írásba is adnák mindezt, kiegészítve a megfelelő „átokklauzulával” is: ha mégsem csináljuk meg a közérdekközpontú államot és önkormányzatiságot, azzal megszegtük a szerződést és automatikusan elveszítjük a választók által ránk ruházott hatalmat!

Meg kell fogalmazni egy nyilatkozatot a 2014-es választásra készülő összes demokratikus politikai erő, párt felé, amelyben ők - mint egy „társadalmi szerződésben” - vállalják, hogy a választási győzelmük után:

  • Teljesen transzparenssé teszik a magyar államigazgatást, közpénz-költést, valamint az egész önkormányzati rendszert is, kvázi a svédországi gyakorlatnak megfelelően. (Van kész modell és rendszer: semmit sem kell kitalálni – elég átvenni!) Ezekbe minden magyar választópolgár korlátozás nélkül bármikor betekinthet (kivéve a valóban a nemzetbiztonságot érintő témakört – ez igazából csekély terület). Minden közbeszerzés nyilvános és a döntés mellé csatolni kell a hasonló beruházásoknál jellemző EU-átlagárakat, -költségeket is.
  • Ebből következően nem építenek „gazdasági holdudvart” – viszonyt nyílttá, arányossá és reális mértékűvé teszik a pártfinanszírozást (azt két „lábra” állítva: egyrészt egy nyilvánosan felvállalt központi költségvetési alapból, másrészt nyilvános adományokból). A pártok minden költésükkel nyilvánosan és naprakészen számolnak el. Mindezért cserébe a választópolgárok tudomásul veszik azt az egyszerű igazságot, hogy ha a legjobb embereket szeretnék az ország legfontosabb pozícióiban látni és nem a megszokott simlis kalandorokat, akkor ennek meg kell fizetni az árát is: a versenyszféráéval összemérhető legális jövedelmet kell biztosítani az ország ügyeit vivőknek.
  • „Osztogatni” csak az államháztartás egyensúlyát, bevételeit figyelembe véve fognak. A szociális ellátásokat rászorultsági és nem alanyi joggá alakítják át.
  • Állami támogatást, bármiféle közpénzt csak olyan piaci projekthez adnak, amely prudens és nyilvános üzleti tervvel rendelkezik. A központi költségvetésből jövő vállalkozásfejlesztési támogatások a kereskedelmi bankokon keresztül kerülnek ki a piacra, nem pedig a ma létező „közvetítői hálózaton” át.
  • Amennyiben a nyilatkozathoz csatlakozó politikai erő, vagy annak parlamenti és önkormányzati képviselői eltérnek a megállapodástól, mandátumukról önként lemondanak. Hiszen mindazok, akik komolyan is gondolják mindazt, amit most, ellenzékben mondanak, nyugodtan aláírhatnak egy ilyen vállalást!

Ezek után a felelős magyar választópolgárok (az a bizonyos több mint egymillió) egyértelműen láthatják, kitől mire számíthatnak: ha valaki aláírta a nyilatkozatot, azzal nagyjából rendben van ez a bizalom-dolog – aki viszont nem, az ezzel deklarálta magáról, hogy simlis, tróger gazember, aki mutyizni akar majd a hatalom birtokában.

Egy ilyen „paktumnyilatkozat” után a politikusok immár csak arról beszélhetnének, hogy miképpen lehet egy ilyen rendszert kiépíteni – aki pedig arról makogna, hogy miért nem lehetséges ez, az kuka: megy a levesbe… Annyi szó esett itt már a „tiszta államról”, antikorrupciós programokról és üvegzsebekről – mi lenne, ha egyszer egyfelől az állampolgári akarat, másfelől pedig a politikusi szavazatszerzési vágy találkozna egy ilyen paktum mentén és végre meg is csinálná(n)k azt, amit állítólag úgyis mindenki akar?

 

 

(Mindazok, akik szeretnék, hogy létrejöjjön egy ilyen paktum a pártok és választók között, kinyilváníthatja e szándékát azzal, hogy csatlakozik az Antisimicska-paktum nevű Facebook-közösséghez: http://www.facebook.com/pages/Antisimicska-paktum/468797286503182)

A bejegyzés trackback címe:

https://progressziv.blog.hu/api/trackback/id/tr195121629

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Fegyveresek támadtak Habony Árpádra 2013.03.08. 13:26:25

Piacra igyekvő idős párnak álcázta magát két provokátor, akik Habony terepjárója elé ugorva kényszerítették kiszállásra a miniszterelnöki kommunikációs tanácsadót. Az eset még 2006 őszén történt. Ne csodálkozzunk, hogy a per egészen 2011 májusáig húzód...

Trackback: Behívót kaptak a Békemenet-aktivisták 2013.03.08. 13:24:00

Szaros lett a Békemenet molinója: békemeneteseket toboroz Facebookon a Fidesz-székház védelmére Bencsik András. "Siess Andrásnak Sürgős" - SAS-behívó Fidesz-módra. Ő maga sajnos nem ért rá, hogy életével és vérével védje meg a fülkeforradalmat. A mozg...

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.03.08. 12:26:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danyielsztájn 2013.03.07. 18:27:56

Talán még ki lehetne egészíteni azzal, hogy az állami vezetők és a képviselők vagyonnyilatkozatai olyan okiratok legyenek, amelyek alapján jogilag elszámoltathatóak legyenek. Hasonlóan, ahogyan egy átlagos állampolgár az éves adóbevallását készíti el.

Đđ 2013.03.07. 18:37:28

@danyielsztájn:

Ezt nem kell: elég, ha a politikusokra is vonatkozni fognak az adótörvények.:-)

kuszkusz1 2013.03.07. 19:30:23

Kísértet járja be az Agressz...a Progresszív Blogot, Zsdánov elvtárs kísértete.
"Írók, alkossatok remekműveket!"

Magyar ellenzék! Legyetek tehetségesek és becsületesek! Ráadásul mindezt adjátok is írásba!

Nincs az a politikai erő, nincs az a politikus amely és aki ezeket aláírná. Mert ha aláírja akkor rábólint arra, hogy ő egy potenciális tolvaj akit egy ilyen vérszerződéssel kell visszatartani mindenféle gazemberkedéstől.

danyielsztájn 2013.03.07. 22:16:23

@Đđ: Elvileg igazad van, bár elvileg jelenleg is mindenkire vonatkoznak az adótörvények.
De én mindig kibukom, amikor azt látom, hogy a (parlamenti és önkormányzati) képviselők vagyonbevallásként egy fénymásolt lapra odafirkantanak valamit, hozzárendelnek valamilyen számot (pl. nyolcmillió betűkkel), és semmilyen következménye nincs annak, hogy ez (vagy a változás) mennyiben fedi a valóságot.
Miközben egy adóalany az adóhatóság felé következmények nélkül nem tévedhet.

danyielsztájn 2013.03.07. 22:21:48

@kuszkusz1: pedig én, Kő Dániel, ezt szeretném!
Ugyanúgy, ahogy az ígérgetés helyett azt is várom, hogy azt mondják: "csak vért és verejtéket!"

toportyánzsóti 2013.03.08. 00:43:29

Simicska 1 rendszerhiba,hiába az üvegzseb,ha rengeteg a pénz ami őrizetlen.Amerika harmad ekkora adószinttel üzemel!Ahol kevesebbet lehet lopni ott kevesebb a simicska.

kuszkusz1 2013.03.08. 06:29:25

@danyielsztájn:

Én is szeretném ezt. De nem érhető el azáltal, hogy kézivezérelni akarják egyesek a politikusokat alapvető emberi normák tekintetében.

Ausztriában itt-ott kitettek egy olyan táblát, miszerint: Magyar, ne lopj!

A fenti kiáltvány ennek a hasonmása politikusokra hangszerelve.

danyielsztájn 2013.03.08. 09:24:18

@kuszkusz1: Nem egészen értelek. Ha azt mondanád, ez illúzió, azt elfogadnám.
Igen, ez lenne a mi táblánkon: politikus, állami vezető ne lopj, mert a biztonsági kamera mindent rögzít, és cselekedetednek jogi következménye lesz!

kuszkusz1 2013.03.08. 09:51:36

@danyielsztájn:

Meg kell keresni azt a politikust, azt a politikai erőt aki/amely saját magától betartja a fenti normákat. Kívülről diktálni nem lehet ilyesmit.

Vagy: be kell érni azokkal akik vannak. Pl. a Gordon megfelel a fentieknek, ő tisztességes ember, csak politikailag elég hülye. Nincs elég önbizalma és politikailag nem képes tisztán látni. De hát nincs más, még mindig ő a legjobb.

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2013.03.08. 12:04:10

Ez egy jó poszt, gratulálok.

A közpénzzel való hatékony gazdálkodásnak két feltétele van: megfelelő fizetés és megfelelő ellenőrzés. Ha egy pincért rá akarsz venni, hogy senkitől se fogadjon el borravalót, akkor fizetést kell emelni, és erősen megnövelni a borravalózás kockázatát. Ha egy rendőrt mindennemű csúszópénz feltétlen visszautasítására akarsz késztetni, az megoldható, de sokba kerül. Ha ócsójános vagy, bele se fogj.

Egy politikus esetében sem lehetetlen a megoldás, ám annyival többe kerül, amennyivel egy politikus furmányosabb egy rendőrnél. Szerintetek hányas a szorzó?

A poszt érvényes témát feszeget, érvényes megközelítésben, de sokkal nagyobb bátorság és szélesebb látókör kell ahhoz, hogy végigmehessünk ezen az úton.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.03.08. 12:32:01

1 N betű kimaradt a seggüNketből a képen, nem!

Makkasz 2013.03.08. 12:46:55

Kedves posztoló!

kihagytad a legfontosabbat, ami árulkodó, soha nem lesz más a helyzet amíg nincs korlátozva a politikai elit mohüsága. Annak a transzparencia, direkt demokrácia csak eszközei, a valódi előrelépés ez:

1. PICI ÁLLAM. ICIRIPICIRI ÁLLAM

Az állam szerepének újragondolása, iciripicirire zsugorítása a legnagyobb korlét a lopásban, korrupcióban. Ahol a polgár az úr, ahol 80% helyett 20% az adóék.

Érdeke, lelkiismerete, pénze csak az egyénnek van, az államnak egyik sincs, aki mást állít hazudik, csaló.

Miert jo politikusnak lenni?

Hatalom, sajat es masok sorsanak iranyitasa, szoborepites. Ez a felszin, a valosag mas.

Magyarorszagra erkezo EUs milliardok, amit mas, nalunk termelekenyebb orszagok adofizetoi dobnak ossze, jelentos igeret. Maffiakormany a gazdasag olyan oligarcha szereploivel mint Simicska, Nyerges es kozgep, ezen a penzcsapon ulnek.

Legtobb cseledkedetet, a sokszor erthetetlenul eros centralizaciot dontesekben, es vegrehajtasban a szolgalelkuseg elvarasat elsosorban ez okozza. Kar ertelmet keresni egyes dontesekben ezen kivul.

Termeszetesn ez nyomot hagy a moralban, totalis ertekvesztes az eredmeny a tarsadalom egeszeben, a gondolkodas, az elvarasok tamasztasanak elvesztese, a "gondoskodo" hatalom elfogadasa, beletorodes, alkalmazkodas.

A hatalomban maradas nem csak az elit gazdagodasat szolgalja mindannyiunk rovasara, hanem letkerdes, hiszen ez az eltorzult politizalas, jogserto es korrupt donteshozatal a lebukas kockazatat hordozza.
Senkit nem zavar hogy a foldpalyazatok titkosak? Kovetkezo kormany elso intezkedese kell hogy legyen a nyilvanossagra hozatal. Ettol is remegnek a gazemberek.

Amikor politikai eroterekrol, partokrol, nemzeti erdekekrol gondolkoztok, ezt tartsatok szemelott.

Persze vannak kisebb problemak, orbani patriarchizmus, jo oligarchasag (pl. tenyezo, hogy magat okosnak, es jol gondolkodonak veli), vagy a foci szeretete, egy kis vallasi rovidlatas.

www.kibulizottorszag.net/

index.hu/gazdasag/penzbeszel/2012/12/01/diktatorok_kezikonyve/

Makkasz 2013.03.08. 12:49:29

@Vértes László: Nem, szar a poszt. A legfonotosabb hogy kevés "közpénz" legyen, az egyének saját maguk döntsenek pénzük felhasználásáról, ne bízzák másra.

Ha kell szövetkezzenek aszfaltozásért, csatornáért, metroért, tegyék össze az érintettek pénzt.

Épüljön, gazdálkodjon aminek van értelme, emberek megfizetik, profitábilis, magánpénzből (lásd stadion).

Addig a transzparencia, civil kontroll, közbeszerzés csak puffogtatott jelszavak maradnak.

Érdeke, lelkiismerete, pénze csak az egyénnek van, az államnak egyik sincs, aki mást állít hazudik, csaló.

Elijah_Baley 2013.03.08. 13:15:44

pénz beszél, paraszt szavaz
oszt jólvan

nu pagagyí 2013.03.08. 14:45:38

Vissza kell állítani az intézményes garanciákat:

- Meg kell szüntetni az egyindulós/egy érvényes pályázatos közbeszerzéseket.
- A közpénzt felhasználó cégeknek kötelező módon vállalniuk kell a nyilvánosságot, nincs üzleti titok.
-Közpénzekkel kapcsolatos tényfeltárás miatt újságírót polgári perben se lehessen perelni.
-Az államot a lehető legkisebbre kell redukálni és megtisztítani a politikai kinevezettektől.
-Vissza kell állítani a közigazgatási államtitkári posztot, szakmai és személyi kérdésekbe a politika nem avatkozhat be.
-Vissza kell állítani a bíróságok autonómiáját, alkotmányban garantálni a költségvetésüket.
-Törvényben kell előírni az ügyészség és rendőrség számára, hogy kiemelt ügyekben mennyi az elviselhető idő a nyomozgatásra, illetve vádemelésre. Ha nem teljesítenek, a vezetőket kötelezően meneszteni kell, akárcsak az eredménytelen vádemelések bizonyos hányada után.

Természetesen ezután is lenne korrupció, de cél, hogy mindenki a saját bőrét vigye vásárra. A korrupció leghatásosabb ellenszere a verseny, mert a vesztes árgus szemmel vizsgálja a nyertes tevékenységét. Legalább ilyen fontos a közpénzek elköltésének nyilvánossága, valamint az igazságszolgáltatás szakszerűsége és gyorsasága. Akit korrupción kapnak örökre el kell tiltani a közigazgatástól.

Sírköves Slomó 2013.03.08. 15:28:19

Hogyne, majd jön egy LopStop kampány azt minden jó lesz...:))

szabadmagyarnép · http://www.facebook.com/szabadmagyarnep 2013.03.08. 16:05:31

Ez kiváló ötlet lenne, de a jelenlegi politikusok ezt semmiképpen sem vállalnák be, még Bajnai sem mert őt is irányítják.
Ehhez csak egy politikában teljesen szűz, még romlatlan, szakértőkből álló vadonatúj párt lenne csak képes. Arra meg talán kevés az idő, hogy 2014 -ig fel is tudjon állni a megfelelő kaliberű emberekkel.
Egy új politikus sem vállalná be azt a kockázatot amit nem egy 2/3 -os győzelem jelentene (a fideszt csak ezzel lehetne kiiktatni a politikából).
Ebben meg az emberek a sok csalódás és politikai hazudozás és képmutatás miatt már nem hisznek és félő, hogy nem állnának annyian egy ilyen új párt mögé mint amennyi ennek a kivitelezéséhez kellene. Ehhez újra 2/3 -nyi szavazatra lenne szüksége az új kormánynak. És ugyebár minden magyarban ott fészkel a 2/3 -nyi kormányzás rémképe. A fidnyák ezt jól elbaltázta, a gyanút évtizedekre (évszázadokra) beültette az emberek fejébe.
Egy ilyen elképzeléshez legalább 3 millió embert kellene megnyerni.
Azt ti is jól tudjátok ha a 2/3 -os többség nem valósul meg a következő kormány vért fog izzadni és milliméternyit sem fog tudni előrehaladni a fidnyák állandó gáncsolásai, átszabott alkotmányai, jogszabályai és törvényei miatt.

Van már ilyen új tömörülés január óta...új jobbközép tömörülés egy demokratikusabb Magyarországért, amelyik egyetért ezekkel az elvekkel és tartaná is magát ehhez, hajlandó lenne aláírni és betartani azt, sőt kiegészítené azzal, hogy az összes pénzmozgást ami az országban történik elektronikus úton ellenőrizhetővé tenné és ez miatt a digitális pénzt vezetné be. Megszűnne a papírpénz.

www.facebook.com/szabadmagyarnep

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2013.03.08. 16:38:53

@Makkasz: "az egyének saját maguk döntsenek pénzük felhasználásáról, ne bízzák másra"

Thomas Hobbes 1600 táján leírta, miért kényszerülnek az egyének államot felhatalmazni bizonyos funkciókra. Tételei azóta is igazak, megfontolást érdemelnek. Lásd (angolul): en.wikipedia.org/wiki/Natural_law#Hobbes

Az egyének soha nem fognak az általad említett funkciókra szövetkezni, az állam szerepe megkerülhetetlen.

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2013.03.08. 16:41:32

@szabadmagyarnép: "Ehhez csak egy politikában teljesen szűz, még romlatlan, szakértőkből álló vadonatúj párt lenne csak képes."

Mivel nem vagyok rajta a Facebookon, így nem tudom megnézni az oldaladat, áruld el, melyik pártról van szó.

sanyix 2013.03.08. 16:44:07

ugyanmár, pont leszarják ezek mit akarsz velük aláiratni. Te pedig nem bízol rá a kormányra semmit. Te azért vagy hogy a kormányt szolgáld. Nekik a hatalom JÁR te csak egy bábu vagy a 4 évenkénti színjátékban, aki azt hiszi választ. Pedig a maszop és a fityisz mögött is ugyan azok az emberek állnak, csak próbálják veled elhitetni hogy ők két különböző oldal, hogy ezzel meglegyen az illúziód hogy te választasz, és van beleszólásod abba hogy az állam hogy működik.

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2013.03.08. 16:46:56

@nu pagagyí: "Meg kell szüntetni az egyindulós/egy érvényes pályázatos közbeszerzéseket. "

A rendszerváltozás óta ilyenek a közbeszerzések, nem tűnt fel? Nincs mit visszaállítani, mivel sosem ment másképp.

Ha elfogadod, hogy csak új struktúrát lehet kiépíteni a fejlesztés reményével, akkor arra is rá fogsz jönni, hogy a politikai elit egésze ellenérdekelt, szóval nem olyan egyszerű a dolog, hogy jöjjön egy új erő. Nincs új erő. Van sok régi erő és van némi új erőtlenség. Ebből csak akkor főzhetnénk valamit, ha az új erő nem jobb-bal leosztású lenne, márpedig feltűnően az. Amíg így van, addig marad a régi nóta világa, amit a helyzet iróniájaként a nick-ed is idéz.

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2013.03.08. 16:50:25

@sanyix: "Pedig a maszop és a fityisz mögött is ugyan azok az emberek állnak, csak próbálják veled elhitetni hogy ők két különböző oldal"

Gizike és a gőzeke mögött is ugyanazok az emberek állnak, vagy tényleg van különbség?

Szerintem elég jelentős a különbség a jobb- és a baloldal között, ha ezt átverésnek fogod fel, akkor az egész demokratikus berendezkedés az lehet számodra. Mégis mit szeretnél, kalifátust?

Makkasz 2013.03.08. 17:03:44

@Vértes László:
Senki nem mondta hogy az állam szükségtelen. Mi a funkciója? Polgárai jogainak védelme és a demokrácia működésének biztosítása. Utána az összes többi opcionális, közmegegyezés kérdése.

Aligha hiszem hogy egy republikánus szavazó nem röhögné halálra magát az állami mobiltásraságon (még demokrata is sírva röhögne).

A jelenlegi hatalmas állam a szükségtelen, a 80%-os adóék a szükségtelen.

A pici állam, a szabadversenyes kapitalizmus, az egyéni gondolkodás és vállalkozás, felelősség a szükséges.

Hiába veszel elő 400 éves idézeteket, nem sokat segít a mai helyzet megoldásában.

Furcsa dolog, aki nagy államot akar, vagy adóemeléseken ötletel, két féle ember lehet, te melyik vagy?

1. Azt akarja, másoktól elvegyenek, és neki adják. Mivel nem meri orrbavágni a szomszéd Imrét, vagy saját gyerekétől elvenni, az állam, homályos elvek mögé bújik.
Jellemzői irigy, rövidtávon gondolkodó, önző, eltartott. Jelszava: Más faszával csalánt verni.

2. Ő akar többet adni, azt akarja, mások döntsenek arról, mire költsék az ő pénzét. Mindezt a végtelenségig korrupt, hatalmas állammal rendelkező Moon. Pedig csinálhat alapítványt, fizethet több adót (adókedvezmények nem igénybevételéért nem kap büntit, szíve joga), összefoghat a szomszédokkal hogy leburkolja az utcát, adományozhat, de neki jobb, ha kedvenc pártjára bízza. Nem tudom, ebbe a csoportba tartozik-e élő ember, nem lehetetlen, hiszen szektákba is belépnek. Igazhitűek, naivak, szervilisek, vakok.

Érdeke, lelkisimerete, pénze csak az egyénnek van, az államnak egyik sincs. Aki mást állít hazudik, csaló.

sanyix 2013.03.08. 17:07:05

@Vértes László: ez a "demokratikusnak" nevezett berendezkedés az is. Igen, van akik különbözőnek látják, akik a felszínig jutnak el. Egyik nemzeti honvédő akármi, másik náczyzó demokráciázó akármi. Hiszen különbözőek mert mást mondanak. Ha viszont mögé nézünk láthatjuk hogy a 2 pártba ugyan onnan jönnek az emberek, ugyan azok a gazdasági érdekcsoportok állnak mögöttük (simicskáék és leisztingerék és alattvalóik bizony maszop és fityisz alatt is szépen kapják a közbeszerzéseket, és a finom állami pénzeket). Ugyan azt csinálják leszarják az embereket, az országot, lopnak csalnak hazudnak, csak az egyik a nemzeti egységre hivatkozva, a másik pedig a demokráciára és a képzelt rászizmusra hivatkozva, és ugyanúgy csak a hatalom a lényeg, amit mindenáron megtartanak.

Makkasz 2013.03.08. 17:19:44

@Vértes László:
Lehet itt a korrupció, vagy egyenes következménye a pazarlás és gyenge minőségről beszélni, a morál megrogyásáról, hiszen ahol a vezetők ilyenek, mit várhatsz el a közértes Erzsikétől? Pontosan méri a párizsit? Vagy a kalaúztól? Vagy az árkot ásótól? Vagy a professzortól?

A fogadkozás, mások hatalmora juttatása valljuk be felnőttként, nem lesz hatással a korrupcióra, sem az egész országot nyomorban tartó kettősségre, ahol a politikai elit rngatja a buta szavazókat, kiszolgátatottá teszi azokat, így még jobban a politikai ígéretekben bíznak.

Kiterjedt direkt demokrácia, civil kontroll, transzparencia, persze, ezek kellenek, természetesnek kéne lenni mint hogy tavasszal kirügyeznek a fák.

De valójában a korrupció, politikai hatalom visszaélései, pazarlás ellen az egyetlen igazi gyógyszer ha elveszed a hatalmát, ha jelenlegi negyedéről dönthet csak, persze, beleszólással, transzparensen, civil kontrollal.

Egyszer a magyarországi borzalomnak, ami már 70 éve tart, és talán 2 vesztes háborúval megszakított 70 év volt a kivitel 1000 éve, véget kell vetni.

Valódi, egyéni felelősségen alapuló, a politikát, kormányt leváltható menedzsment szerepre szorító rendszer kell. Persze ez is közmegegyezésen kell hogy alapuljon.

Amíg valakik az állam mellett érvelnek, és folyamatosan támogatást kapnak a kiszolgáltatottaktól (3 m nyugdíjas, 800.000 közalkalmazott, 500.000 közmunkás és állami cégnél alkalmazott), akik mind hasznát akarják venni az államnak, azoktól akik a versenyszférában dolgoznak ugyan, de másoktól várják a több adó befizetését és progresszív adóért hörögnek, addig egyre rosszabb lesz a helyzet.

Az, hogy az összes adóbevételt megtermelő vállalkozások páriák (mind az adócsaló kicsi, mind a gaz multi), addig csak a hülyeség bővített újratermelése folyhat, ami segíti a szegénység, nyomor, kiszolgáltatottság terjedését is.

Az út a nyomor, anyagilag és lelkileg, az ösvényt kikövezitek, nagy állam szeretői. Igen, majd a te oldalad, a te kormányod jobb lesz, nem lop, szakértőbb.

Idén már 15.000 el kevesebben mennek felsőoktatásba önként. A nyugdíjas retteg. A diák 18 évesen szembetalálkozik az állam vasöklével, aláiratják a röghöz kötést. De nem csak az erős állammal, hanem azzal, hogy szülei, nagyszülei szembe mennek boldogulásával, kifizetőgépnek tekintik.

Miközben 90.000 gyermek születik, ami emigráció nélkül 6 milliós Magyarországra lenne elég 2050re.

Menekül ki merre lát. Rengeteg egyént, családot sikerült megnyomorítani.

Az elmúlt 23 év politikai elitje a felelős. Lehet hogy a magyar egy barom, és ezt érdemli, de legalább erőfeszítést tettek volna a változtatásra. Gazemberek.

Amíg nincs mini állam, kiszámitható jogrendszer, egyéni kezdeményezőkészség kibontakozását engedő alacsony adójú és írigységmentes környezet, csak a lecsúszás ami marad.

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2013.03.08. 17:26:39

@Makkasz: "Hiába veszel elő 400 éves idézeteket, nem sokat segít a mai helyzet megoldásában.
Furcsa dolog, aki nagy államot akar, vagy adóemeléseken ötletel, két féle ember lehet, te melyik vagy?"

A régi nagyok gondolatai sokkal többet segítenek a mai helyzeten, mint gondolnád, ne becsüld le őket. Arisztotelész, Platón, Szt Ágoston, Descartes, Hobbes, Leibniz és Pascal mindent átgondolt és leírt, amivel ma küszködünk, mert újra fel akarjuk találni a meleg vizet. Ajánlom tanulmányozásukat.

Én az ésszerű méretű állam híve vagyok. Az kisebb, mint a jelenlegi méret. De azt látom, hogy a társadalom továbbra is gondoskodást akar, azaz még nagyobb államot. Válság idején egyébként mindenki biztonságra törekszik, az általad jogosan hivatkozott republikánusok valóban azt mondják, amit te, novemberben el is bukták a választásokat. Nem akárhol, hanem a világ legállóképesebb társadalmában. Amerikához képest mi puhány, gyáva nyuszik vagyunk, ebből ered a különbség. Egyébként tiszteletben tartom a republikánus álláspontodat, és hasznosnak, hogy képviseled.

nu pagagyí 2013.03.08. 17:31:28

@Vértes László: Tévedsz. A közbeszerzésre csak akkor hírdethettek győztest a fülkeforradalom előtt, ha legalább két érvényes pályázat volt. A Fidesz első dolga a hatalomra kerülése után ennek a törvénynek Simicska-kompatibilissé tétele volt. Az eredményt látjuk. Miután első zsíros falatoknál hol azért szórták ki a konkurenciát mert alacsony áron vállalták volna a munkát, vagy azért mert mert magasabb áron, mint az álnéven futó Simicska, így az utóbbi két évben már senki nem fizet feleslegesen milliókat a tenderfüzetre. Kivéve persze azt az egyet, aki mindig nyer.

Amire Te emlékezel az a kartelezés, többen indultak, de összebeszéltek. Ha lebuktak, akkor viszont százmilliós büntetéseket kaptak. Így működne a demokratikus jogállam. Lehet próbálkozni csalással, de el kell vinni a balhét. A mostani megoldás viszont az intézményesített korrupció. Jogilag nem köthetsz bele semmibe, de a szemed is kilopják. Ja, és nem épül semmi, csak a pénz folyik szanaszét.

Makkasz 2013.03.08. 17:32:00

@Vértes László:
Szívesen olvasnék vitákat újságok hasábjai, hogy Kisbokod és Nagybokod összekötő út felújítását milyen arányban dobják össze a helyiek?
Figyelembe kell venni hogy:
- kisbokodiak zsákfalu, egyetlen összeköttetésük a külvilággal (erős érdekük van),
- Nagyobokodra járnak vásárolni, ezért ott profit és munkahely keletkezik,
- sok nagybokodinak rokona van Kisbokodon, lehet majd oda költözik, mert olcsóbbak a lakások.

Kiderül, 10.000 Ft ot fizet minden kisbokodi és 5.000 -et minden nagybokodi.
Megszavazzák szépen, a tervvel együtt, utána önkormányazt beszedi a pénzt.

Közbeszerzés???? Piha. A kisbokodi Kertész Gábor 3 kisbokodi, 3 nagybokodi és 3 máshonnani emberével elvállalja (ott fizet adót, ott keresnek helyiek pénzt). Az önkori beszedi a piaci árakat, versenyeztet, úgy, hogy nyíltan meghírdeti, legkedvezőbb áron opcióval lehívhatja Kertész Gábor a munkát. A szerződéstervet (ezt már lehet első körben), győztest meghírdetik, a megkötést megszavazzák.

Na ennek a bonyodalmairól szívesen olvasnék.

Nem arról hogy "transzparencia, közbeszerzés, nagy állam, erősebb kontroll"

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2013.03.08. 17:32:13

@Makkasz: "Idén már 15.000 el kevesebben mennek felsőoktatásba önként. A nyugdíjas retteg. A diák 18 évesen szembetalálkozik az állam vasöklével, aláiratják a röghöz kötést."

Ez sajnos nem republikánus gondolkodás, korán szavaztam neked bizalmat. Gondold át, mit is akarsz. Kevés adóból magas tandíj adódik, alacsony népszaporulatból alacsony nyugdíj következik. Aki nem megy egyetemre, az nem lesz diplomás munkanélküli, viszont dolgozhat az iparos szakmákban, saját javára és a társadalom örömére. Szóval republikánus kend vagy micsoda?

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2013.03.08. 17:34:58

@nu pagagyí: "Tévedsz. A közbeszerzésre csak akkor hírdethettek győztest a fülkeforradalom előtt, ha legalább két érvényes pályázat volt."

Viszont nem volt akadálya annak, hogy mindkét érvényes pályázat mögött ugyanaz az érdekeltség álljon, és szépen lezsírozzák a boltot. Ugyanis a cél nem a verseny volt, hanem hogy nagyjából annak látsszon. Tényleg ennyire naiv vagy, vagy most költöztél haza külföldről?

2013.03.08. 17:36:17

Korrekt bejegyzés. Érzésem szerint egy ilyen programmal a semmiből be lehetne juttatni egy pártot, és ha csak ennyi csinálnának 4 év alatt, már az is megérné. A gondolat már régóta el van vetve, és előbb-utóbb meg is fogják valósítani. Bár remélem, hogy nem a Fidesz hoz majd egy felemás elkent megoldást. Bár szívesen nézném végig a következő választásokat, ahogy a pártok egymással vitatkoznak, hogy hogyan is lehet minél átláthatóbbá tenni a gazdaságot.

Makkasz 2013.03.08. 17:38:18

@Vértes László: Olyat olvasol ki amit nem írtam. A tandíjat támogatom, az adminisztratív eszközökkel való egyéni jogkorlátozást, a boldogulási lehetőség elvételét nem.
Egyébként javaslom rendszerben gondolkodni, nem elemeket kiragadni

A tandíj így lenne helyes (önálló intézmény, fizetőképes kereslet alap), amit legutoljára Fodor Gáborral osztottam meg egy hete:

Kedves Gábor!

Nem vészhelyzet tervet kell megvalósítani, hanem egy stratégiai terv első lépését megtenni. Merem ezt mondani metr a közoktatás költsége az egész költségvetéseben nem nagy tétel, a most elvont 47mrd Ft kevesebb mint 2013-ban stadionra szánt, fele közmédia költségvetésének, ötöde MÁV támogatásának (na ezek egyikére sincs semmi szükség, de ez más tészta).
Ugyanakkor országunk helyzetében csak a több képzett fő, tudás, munka hozhat javulást (bármennyire közhelyes), ha van lehetséges kitörési pont, az ez. Nem hiszem hogy maffiaalkuk (egyedi kormány-cég), azeri baltás alkuk, vagy a közpénzből kiépülő nemzeti burzsoázia hozza el a Kánaánt.

Nem a mai státusz quotból kiindulva foltozgatni, hanem:
- beruházni, EU szinten versenyképes felsőoktatást teremteni,
- önálló, egymással is versengő intézmények (mivel ez nincs, joggal bukott meg fidesz tandíj terve),
- a tudatos hallgató a király, pénzével, tandíjjal szavaz mi a jó neki, de az egyetemi önkormányzatban is ő a főnök. Szülei pénzéből épült az iskola, ő tartja fenn, kockáztat, neki kell utána elhelyezkednie. A professzorok döntése is kifordított világ, hát még ha a politikus dönt,
- ösztöndíjrendszer (tehetségeseknek, vagy később állami állást vállalóknak). Így mindenki tanulhat aki akar, tehetséges, van pénze vagy elszánt és társadalom igényli,
- kutatási pályázati rendszer,
- rendszerben kell gondolkodni, fizetőképes kereslet. Hogyan? Mai 80% helyett átlagosan 20, max 50%-os adóék, pici állam.

Azt se feledd, hogy oktatási költségek nagyrészét ma is a szülő állja (tanár 80%, orvos 25%), eltartja a gyereket, ami másutt adóbevétel (áfa, ha ezért többletmunkát végez, még szja is). Csak a szülő és a gyermek kockáztat. A nagy közösbe is beteszi szülő jövedelmének 70-80%-át, valószínúleg ez lenne a legfontosabb amiből az adójából költeni kell.

Igaz az elv, hogy a szolgáltatásért az igénybe vevő fizessen, de megfeeő színvonalú szolgáltatás kell, és sokkal kisebb állam, elvonás.

Azon meglepődtem hogy a tandíj ellen keményen felléptek a diákok, holott anyagilag az áfa emelés nagyobb bukta volt családjuknak, az alkotmányozgatás, visszamenőleges jogalkotás nagyobb csapás jövőjüknek, de nem mindenki olyan tisztán látó, demokrácia felé elkötelezett mint te voltál 1989-90ben.

A családellenes röghöz kötést pedig már most hirdesd, hogy megszünteted, mert beteg, betarthatatlan és ostoba dolog. A tandíj nem az.

Sajnos nem sajnos rendszerben érdemes gondolkodni, szakpolitikát egyetlen elemként nézni nem lehet sikeres.
- pici állam, pici újraelosztás,
- oktatás befektetés, versenyképes intézmények kellenek,
- oktatás jövő, sok más költség a szociális hálóban nem, helyén kell kezelni (pici államnak polgárai jogainak, demokrácia védelme után első).

Érdeke, lelkiismerete, pénze csak az egyénnek van, az államnak egyik sincs. Aki mást állít hazudik, csaló.

A bizalmad nem érdekel, nem helyezheted fölém magad, semmilyen módon.

nu pagagyí 2013.03.08. 17:54:59

@Vértes László: Nem vagyok naív. A jog nem szünteti meg a szarembereket. Kicsit gondolkozol azon, amit írtam Te is hatalmas felismerésekre juthatsz. Például arra, hogy egy érvényes pályázat alapján nem lehet tudni, mennyibe is kerülne valójában az, amire a milliárdokért vállalkoznak, nem tudod mennyivel vernek át, pedig érdekelhetne, a Te pénzedről van szó. Furcsálhatnád azt is, hogy gyakorlatilag mindig Simicska nyer, még akkor is, amikor úgy tűnik, hogy nem (vasúti projekt, köztévé, szerencsjáték, hirdetési megrendelések, földbirtokok, útépítés, vörösiszap-mentesítés, felsorolni is tereh). Nem véletlenül titkos már minden közbeszerzés, üzleti titok a pénzed elköltése. Sajnos az is titok, hogy mi a fene épül, mert három év alatt csekély kézzelfoghatót láttunk.
Persze jogodban áll hülyének lenni, csak nehogy úgy maradj.

Husz_János_Puszita 2013.03.08. 18:33:15

Miért pont egy ilyen szerződést ne szegnének meg? Köztörvényes bűncselekményeknek nincs ebben az országban következménye, simán megválasztják a botrányhősöket később.

Magyari mentalitás: a szerződések arra valók, hogy megszegjék őket. Lehet csámcsogni a politikusok korrupcióján, de a helyzet az, hogy általánosan elterjedt nézet.

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2013.03.08. 19:51:09

@Makkasz: "A tandíjat támogatom, az adminisztratív eszközökkel való egyéni jogkorlátozást, a boldogulási lehetőség elvételét nem."

Pedig ha belegondolsz, az adóforintjaidat hasznosítja az állam a "röghöz" kötéssel. Egyszerű a logika: azért tanulsz, hogy keress. Ha keresel, megéri a tandíj. Ha nem keresel, nem éri meg, előre gondolkodj.

Ha tudod, hogy meg fogja érni, de nincs rá pénzed, szerződhetsz. Ha utána mégis jó külföldi ajánlatot kapsz, visszafizeted a pénzt, és élsz boldogan. A magyar tandíjjal együtt még mindig sokkal olcsóbb itthon tanulni, mint "ingyen" külföldön.

Ez kellően rendszerben való gondolkodás?

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2013.03.08. 19:51:56

@nu pagagyí: "Például arra, hogy egy érvényes pályázat alapján nem lehet tudni, mennyibe is kerülne valójában az, amire a milliárdokért vállalkoznak, nem tudod mennyivel vernek át, pedig érdekelhetne, a Te pénzedről van szó."

Természetesen érdekel, csak nem népmesei változatban, amelyben a jelek szerint te hiszel.

Makkasz 2013.03.08. 20:13:45

@Vértes László:
Mielőtt válaszolsz, olvasd el mit írtam.

Alapvetés, hogy aki valamilyen szolgáltatást igénybe vesz, fizesse meg, nem más fizesse helyette. A tandíj szükséges, a röghöz kötés baromság (a boldogulás lehetősége, jövőkép kell hogy itt tartsa a fiatalokat, nem egy betarthatatlan, kizsarolt látszatszeződés).

A tandíjhoz szükségesek egymással versenyző (feljavított), független intézmények, és fizetőképes kereslet.

Namost a fidesz megöli az egyetemek függetlenségét, egy lepukkant rendszerhez aka tandíjat szedni, azoktól, akiknek 80%-os adóékkel terhelik meg megtermelt jövedelmét, és a tanulóktól is ezt várják el.

Ha elolvasnád amit írtam, hogy kell a tandíj és hogy hogyan, lehet valami pislákolni kezdene.

Láttál már olyat, hogy valaki leszerződik egy számára ismeretelne színvonalú (pontosabban szemmel láthatóan csökkenő) szolgáltatásra, a magára vállalt kötelezettséget azonnal és teljes egészében magáévá teszi, ezután, 3-5 évig folyamatosan költ a szolgáltatásra, kiszolgáltatva hogy bármilyen felmerülő gond esetén számára soha nem térül meg.

A versengő, független intézmények, az EU szinten elfodható oktatási színvonal, a 80%-os adóék helyetti 20% által 50%-al megnőtt elkölthető jövedelem és a tandíj együttesen, aminek értelme van.

A hallgatói szerződés fölösleges szkanderozás, aminek legnagyobb vesztese a kormány és azon diákok akiknek emiatt ment el a kedve a továbbtanulástól, utánuk a szülők és végül a mindenki, a kevesebb kiművelt fővel.

Nevetéges, hogy alapvető emberi tulajdonságokat (mint a boldogság keresése, kalandvágy, kíváncsiság, tudásvágy, gyermekeink sajátunkénál nagyobb jólétének biztosítása), el lehet felejteni, és napi politikai maszturbáció tárgyává tenni.

Nem aggódom a hallgatói szerződést aláírók miatt, mert EU elkaszálja, ha EU nem későbbi kormány, ha az sem, soha nem lesz érvényesíthető. Ezért érdemes volt gyomorba rugni a fiatalokat? Ettől mindenkinek csak mehetnékje támad.

Ébredj fel, a szabad versennyel, kapitalizmussal összeegyeztethetetlen a röghöz kötés. Minden ilyen művi megerőszakolás lyukat üt a természetes emberi motiváción, még egy és még egy és még egy szabályozást tesz szükségessé.

A nevetségesség csúcsa a kötelező óvoda, hogy lehet a butaság ilyen szintjére süllyedni?

Apám, itt még kötelező iskola sincs, a gyerek otthon tanulhat ha azt akarja. Mindegy.

Az én adóforintjam már ott vannak, 210 millió. Nekem semmi nem jár. Gyermekeim vannak, három.

A legnagyobb ostobaság, rendszerben gondolkodás teljes hiánya, mikor az adóforintjaira hivatkozva akarja valaki a röghöz kötést. Mondhatnám, csináltál volna, és neveltél volna gyereket. Bizony azokat az adóforintokat aszülők már bepengették, nem stadionra, nem MÁV-ra, nem Közgépre. Lehet azt gondolják, gyermekük oktatása a legjobb ahol hasznosulhat? Lehet Moonak, ásványi kincs tőke nélkül a munka és a tudás jelenthet felemelkedési lehetőséget?

Ma is a szülő fizeti az oktatási költségek legnagyobb részét, mikor eltartja tanuló gyermekét (ha pluszban dolgozik nem csak a költés áfája, hanem még szja is landol az államkasszában és plusz GDP is keletkezik, de ezt most haggyuk). A szülő és a gyermek kockáztat e legtöbbet.

Szóval adóra azok hivatkoznak, akikből egy 50 fős csokor nem fizet annyit egész életében mint én 10 év alatt, és nem vállalt egyetlen gyermeket sem.

Mind a családról mind a röghözkötésről szóló tervezett tákolmány passzus a gyermeke és szülők ellen van, totálisan értelmetlen.

Pontosabban értelmes, nemzetgyilkosság. A meg nem születő gyermekekért, az emigráltakért, magyar származású szülők külföldi állampolgárként megszülető gyermekeiért nem jár börtön?

Ébredj fel, az embereket, a gondolkodni képes embereket adminisztratív eszközökkel erőszakkal csak egy darabig lehet kordában tartani.

Mondjuk ezért zseniáélis húzás (amit már minden korábbi despota meglépett), az értelmiség tudatos szűkítése, marginalizálása.

Husz_János_Puszita 2013.03.08. 21:21:15

@Makkasz:

Nagyon erősen hat még a kollektivizmus, mindenféle színekben. Nem értik az egyéni szabadságjogokat, simán alárendelnék valamiféle közakaratnak meg közjónak, vagy minek.

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2013.03.09. 06:24:22

@Husz_János_Puszita: "Nagyon erősen hat még a kollektivizmus,"

Nagyon erősen hat még a kollektivizmus reflexszerű utálata. Értelmes egyensúlyt lehet, és kell is találni az egyéni szabadság és a közérdek között.

vakapad 2013.03.09. 11:05:34

Népi axiómák:
1./ A politikusok lopnak és korrumpálhatók.
2./ Mindegyik politikus ilyen.
3./ Velük ellentétben az állampolgárok sose lopnak, és nem is korrumpálhatók.
4./ Számszerűsítve: egyetlen állampolgár se lop, vagy korrumpálható.

Bűnbak mindig kell a népnek. Indok arra, hogy miért nem megy jól nekik. Fenti okból az egyszerű bűnbak kikiáltásra sokkal fogékonyabbak, mint a jelenségek mélyenszántó elemzésére. Egy részének a zsidók, más részének a cigányok, a legtöbbnek meg a politikusok. Így aztán magyarázhat bárki bármit, annak a néplélekre semmilyen hatása nincs.

Husz_János_Puszita 2013.03.09. 11:25:09

@Vértes László:

Közösséget építeni csak úgy lehet, ha abban az egyén jól érzi magát. Felülről jövő diktátummal nem. Virágzó, alkotó közösség csak motivált egyénekből állhat.

Ki merészeli magának a jogot vindikálni, megmondja mi a jó az egyénnek, a közösségnek? Te? Az államfő? A pap a templomban?

TTomi1 2013.03.09. 17:00:08

Együgyű írás. Mintha írója még sosem mozdult volna ki a valódi világba a kis tornyából.

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2013.03.09. 17:18:31

@Husz_János_Puszita: "Ki merészeli magának a jogot vindikálni, megmondja mi a jó az egyénnek, a közösségnek?"

Az egyén merészeli magának a jogot vindikálni. Ki merészeli megmondani, hogy a Deák térről hajó, repülő, villamos, troli vagy motoros szán közlekedjen az Astoria felé? Az egyéneknek sokféle véleménye lehet erről és még ezernyi kérdésről, a vélemények egy része többségi támogatást kap, demokráciában így dőlnek el a dolgok. Gondod van a demokráciával?

Snoopyka 2013.03.09. 20:02:53

badarság és dögunalmas, mentél volna inkább moziba!

Husz_János_Puszita 2013.03.09. 21:06:47

@Vértes László:

A kollektivizmussal van gondom. Nem mindegy, hogy

- közösséget építek, meghagyva mások szabadságát ( konstruktív )
vagy
- a saját értékrendem nyomom le mások torkán, a közösségre hivatkozva ( destruktív ).

Utóbbit látom, amióta az eszem tudom, csak a módszer más. Mostanság a kioktató moralizálás a trendi.

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2013.03.10. 07:19:25

@Husz_János_Puszita: "- közösséget építek, meghagyva mások szabadságát ( konstruktív )
vagy"

Teszteljük a teóriát. Valakik vindikálják a jogot, hogy progresszív adót vezessenek be. Hogyan építed a közösséget, meghagyva mások szabadságát? Aki nem akar, az nem adózik, vagy hogyan képzeled el?

Valakik vindikálják a jogot, hogy a segély több legyen a minimálbérnél, ezért aki segélyt kap, nem akar dolgozni. Hagyod, hogy ez így legyen, mert ez a szabadság?

Valakik vindikálják a jogot, hogy a "független" legyen egyenlő a baloldali-liberálissal, a jobboldali ellenben "fasisztát" jelentsen. Akkor vagy konstruktív, ha ezt szó nélkül hagyod, hiszen mindenki szabad?

A Ptk, Btk minek alapján jön létre, hogyan sajátítható ki egy autópálya építési területe, mitől működik egy ország, ha mindenki ötletszerűen cselekszik, és senki nem vindikál jogot, hogy a közjóval törődjön, a közjó nevében szabályokat hozzon, és azokat végrehajtsa? Szerinted pl. az USA az általad leírt vágyelven működik? Ha igen, akkor ki és minek a nevében vesz tőled ujjlenyomatot érkezéskor, ki és minek a nevében lövi ki 10 km magasságból küldött rakétával a "terroristagyanús" egyéneket pl. Jemenben? Ha ez nem tetszik neked, a világ melyik országa lenne a modelled?

Át kellene gondolnod a demokrácia és a józan ész összefüggéseit.

Husz_János_Puszita 2013.03.10. 12:57:20

@Vértes László:

Két malomban őrölünk. Én az állampolgár jogairól és szabadságfokáról beszélek, te az állam funkcióiról. Összefüggenek ugyan, de nem ugyanaz a kettő.

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2013.03.10. 16:09:47

@Husz_János_Puszita: "Két malomban őrölünk."

Szerintem nem. Az egyén jogaiból és hatáskör-átadásából tevődik össze a teljes állam működése.

Az egyén jelentkezik állami funkciók betöltésére, és egyének választják meg vagy nevezik ki. Az egyének megállapodtak, hogy egy sor területen átadnak hatásköröket, feladatokat, mert egyénileg nem lehet őket hatékonyan ellátni.

Egyének pl. soha nem fognak pénzt összedobni autópályára vagy vasútra, és nem fogják megszervezni az építést. Amerikában volt erre ellenpélda, de mivel egyetlen ilyen részvénytársaság sem tudott profitot termelni, most már megvan a precedens, hogy ez kereskedelmi alapon egyszerűen nem működik. Határt sem fognak egyéni megállapodások alapján őrizni, okmányirodát sem fognak működtetni ilyen alapon, adót szintén nem fognak egyénileg szedni, sem rendfenntartani. A római Crassus óta magántűzoltóságok sincsenek.

Az egyénnek vannak privát és közjót támogató érdekei. Előbbi rajta kívül nem sok embert érdekel, utóbbi pedig sokakat foglalkoztat, így összeadódva a közjót szolgáló érdekek kapnak többséget. Ez az ésszerű demokratikus működés.

A kollektivizmus azt jelenti, hogy a közérdek nevében egy klikk rátelepszik a hatalomra, és azt a közjó ellen gyakorolja. Az egyént nem l'art pour l'art nyomja el egy ilyen rendszer, hanem azért, hogy ne mondhassa el, mi lenne valójában a közjó, ne lehessen ezt a kérdést nyíltan megvitatni, mert akkor bukik a klikk. Lehet, hogy egy kollektivista rendszer látszólag az egyéni jogok előtérbe kerülése miatt omlik össze, mert ez a legjobb fegyver ellene, de valójában nem az vele a baj, hanem hogy előtte évtizedeken át a közjó ellen dolgozott. A mai magyar társadalom (finoman szólva) ködösen gondolkodik a közérdekről, azt gondolja, hogy az egyéni érdekből automatikusan kijön. Nem jön ki, ahogy a piac sem szabályozza minden területen önmagát. Nincs más megoldás, az egyéni és a közérdek egyensúlyba hozatalához józan észt is kell használni.

2013.11.10. 19:51:03

Elolvastam ezt a posztot és csak egy dolgot emelnék ki, méghozzá, idézem:

"és aki ezt mondta, az jelenleg országgyűlési képviselő. Nem valószínű, hogy ez a párt egy esetleges kormányzati hatalom birtokosaként valóban maga lenne a tisztakezűség." - Csak egy kérdés, az MSZP, a DK, a FIDESZ-KDNP, az Együtt-PM és azok vezetői tisztakezű vezetők lennének/voltak? Mert a Jobbikról csak feltételezed hogy nem lennének azok, a felsorolt pártok vezetőiről meg elmondható, hogy nem voltak azok. Na ezen kellene inkább elgondolkodni!
süti beállítások módosítása