2012.08.09. 17:06 Szerző: Đđ

Ne solymásszunk!

piramis.jpg

„Wo sind sie, die vom breiten Stein
Nicht wankten und nicht wichen…?”

(„Hol vannak ők, akik a kikövezett útról

Nem tértek le és nem hátráltak meg…?”)

Régi diáknóta – XIX. sz. eleje

 

Napok óta csócsálja a közvélemény Sólyom László minapi beszédét, elemezgetik pro és kontra: mennyi volt benne az Orbán-ellenesség és mennyit lök ez a demokrácia ügyén?

A lényeg: most épp egy hetvenéves embertől várja a magyar nem-orbánista társadalom azt, hogy rendbe tegye a dolgokat! Komolyan mondom, kész vicc… Ráadásul ez az az ember, aki 2006 és 2010 között a saját, egyébként jól kikövezett alkotmányos útjáról le-lelépegetve gyakorlatilag lehetővé tette, hogy a Fidesz átvehesse a magyar közélet informális irányítását.

Tulajdonképpen az is furcsa a Sólyom-sztoriban, ahogy elnöksége alatt Gyurcsány Ferenchez, illetve a szocialista kormányhoz viszonyult. Mert mit akart – már a ’80-as évektől – Sólyom? Leszámolni a pártállammal, a „régivonalas komcsikkal”. Aztán, a ’90-es és 2000-es években, amikor látta ennek a garnitúrának a reneszánszát, immár az MSZP korifeusaiként, úgy érezte: továbbra is ők és ez a szellemiség a főellenség – és tulajdonképpen ebben sok igazság volt!

…És mit akart Gyurcsány 2006-tól? Hát leszámolni az MSZP „régivonalasaival”, mert ösztönösen megérezte, hogy az ő politikai jövője nem vezethet arrafelé. (Noha azt nem tudta, merrefelé és hogyan is kellene a jövőt alakítani – de ezt most ne nyissuk ki!)

Láthatjuk tehát: bármilyen meglepő is a következtetés, Sólyom és Gyurcsány érdekei és céljai nem is álltak olyan távol egymástól. Mondhatni: az adott időben és helyzetben több közös volt-lehetett volna bennük, mint ami elválasztotta őket. Az, hogy nem tudtak (főképpen Sólyom) felülemelkedni a különbözőségeiken, egyfelől a hiányzó politikusi objektivitásra mutat rá, másfelől a közelmúlt (és abból következően a jelen) magyar politikai tragédiája is.

Közhelynek számít, hogy a magyar politika jobb-, illetve baloldali/liberális csoportjai immár egy évszázada állnak harcban egymással és hogy ez a felosztás/feloszlás (sokszor) generációkon át öröklődik. Bizarr és szánalmas, hogy még a XXI. század elején is tovább vívjuk a déd- és nagyapák harcát, egy olyan háborút, amely Európa racionálisabb felén már fél évszázada eldőlt. Ott a jobboldal (ami eredetében is jelentősen eltért a magyartól) képes volt megújulni, teljesítményalapúvá vált és képessé vált arra is, hogy magától értetődően gondolkodjon egész társadalomban. A nyugat-európai jobboldal jórészt elveszítette „elit- és kiváltságosság-védő” attitűdjét és efféle „küldetéstudatát” és már nem gondolkodik abban, hogy egyedül ő képes nemzetét akárkivel-akármivel szemben is (ha kell, ha nem) megvédelmezni. Pontosabban: nem hazudja azt sem magának, sem a társadalomnak, hogy amikor a saját kiváltságait védi, akkor a nemzet érdekében cselekszik. (…Egyébként az is jól szemlélteti a nyugati és a hazai viszonyok közötti különbséget, hogy amíg itt a „liberálisok” a magyar „nemzeti-keresztény” jobboldal szemében az ősellenség komcsikhoz soroltatnak, addig a nyugati jobboldal természetes szövetségeseit látja a liberálisokban, hiszen ugye mindketten a teljesítményalapú kapitalizmus és a polgári demokrácia elkötelezettjei…)

Ha úgy vesszük, Sólyom is a réghalott apák tovább vívott háborújának áldozata: őt is determinálta-determinálja a saját szocializációs közege – olyan ez, mint valami sajátos magyar predestináció! (Erről már írtunk korábban, érdemes elolvasni: Sólyom László öngyilkos lett! - http://progressziv.blog.hu/2010/07/01/solyom_laszlo_ongyilkos_lett) Ez élt benne 2006 táján, amikor (minden alkotmányjogi tudása dacára) nem vette észre, hogy a magyar alkotmányos, parlamentáris demokráciát igazából a (saját szavaikkal) „parlamenten kívül politizáló” Orbánék veszélyeztetik, nem pedig a „csak” simán szervezetlen és koncepciótlan szocialisták. A szocik a parlamentarizmus és pluralizmus keretein belül terelgették a pénzfolyamocskákak – ellentétben az egész demokráciát „átértelmező” Fidesszel (és annak szélsőjobbos taktikai szövetségeseivel).

Igen: 2006-ban Sólyomnak az „utált” Gyurcsánnyal kellet volna összefognia – azok ellen a szocialista „ősbölények” ellen, akiket ő, Sólyom már a ’80-as évekből is jól ismert, és akiknek a demokrácia és az igazi piacgazdaság egyszerűen semmit sem jelentett, és az ellen a Fidesz ellen, amely a parlamentáris demokrácia mellé felépítette a maga nem-parlamentáris politikai és szervezeti kultúráját. Gyakorlatilag az „új pártállam” már 2002-ben megszületett, amikor Orbán a hazát az akkori létező parlamentáris kereteken kívülre definiálta („A haza nem lehet ellenzékben!” – ha még emlékszünk erre.) és amikor a haza fogalmát egy párt sajátította ki magának, önmagával azonosította azt. Mármost, ha Sólyom meg akarta védeni és megerősíteni az alkotmány alapján álló parlamentarizmust, akkor annak két valódi ellensége ellen kellett volna fordulnia: az „ős-szocik” és a Fidesz ellen, e két „pártállami fejű-lelkű” társaság ellen, akiknek a demokratikus keretek csak nyűgöt jelentettek.

A történelemben és a politikában csak akkor van értelme a „Mit kellett volna tenni?” kérdésével foglalkozni, ha a kérdésre adható válasznak napi cselekvési aktualitása van. Mi most azért „mondjuk meg (utólag)” Sólyomnak, hogy mikor és mi lett volna a dolga, hogy megmutassuk a ma teendőit. Amikor 2006-ról beszélünk, akkor 2012-’14-ről beszélünk.

Mindenek előtt: cselekedni a mában kell, nem évekkel a dolog aktualitása után. Cselekedni a hatalom birtokában kell, nem pedig azután, ha (célszerűtlen döntéseink következtében) kiakolbólítottak már a hatalomból. Azokkal kell együtt cselekedni, akiknek a valós érdekeink alapján vagyunk a természetes szövetségesei, a dolgok logikájából következően - és nem azokkal, akikhez csak valamiféle hagyományok, illúziók, remények és nosztalgiák” kötnek. Ha cselekedni készülünk és ehhez szövetségest keresünk, akkor objektíve kell megvizsgálnunk azt, hogy kinek a létérdekei azonosak a miénkkel nem pedig az alapján, hogy a mi nagypapánk kinek a nagypapája ellen zavargott két emberöltővel ezelőtt, egy, a külvilágban örökre letűnt korban.

A társadalommal szembeni felelősségünk és kötelességünk elmulasztása az, ha „ikonokban” bízunk, abban, hogy ők, egyedül, helyettünk fogják rendezni a mi dolgainkat. Ráadásul, ha ezek a politikai múltunkból visszajáró ikonok a saját idejükben sem voltak képesek – korlátaik következtében – az adekvát cselekvésre, elrontva ezzel a jelenünket, akkor ugyan miért bíznánk rájuk a jövőt?

(„Ó, jaj, ó, jaj, minő változása az időknek!” – szól a bevezetőben idézett régi diákdal refrénje. Ajánljuk e dalt tisztelettel az Exelnök úr figyelmébe: https://www.youtube.com/watch?v=mtU6Fs2Jyn0)

A bejegyzés trackback címe:

https://progressziv.blog.hu/api/trackback/id/tr484704025

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

agresszív kismalac · http://kismalac.blog.hu 2012.08.09. 19:39:14

Senki sem vár Sólyomtól semmit. Légüres térben mozog. Önnönmagát lavírozta oda.

legeslegujabbkor 2012.08.09. 20:34:57

Fogalmam sincs, mit vársz Sólyomtól. Leírod, hogy rosszul tette, hogy elhitte minden ígéretét Orbánnak. Úgy véled, hogy a hatalom birtokában kellett volna higgadtan körülnéznie szövetségest keresve az utált szocik ellen, most már késő megszólalnia, és talán fölösleges is. Azt akarod leszögezni, hogy bármit mondana már nem érdekel? Vicces az összefogásról beszélni akkor, ha megszabjuk előre, milyen szövegeket várunk el visszamenőlegesen is a szereplőktől.

Đđ 2012.08.09. 20:41:18

@legeslegujabbkor:

Nem összefogni kell a jelenlegi - valójában megoldást semmire sem jelentő és semmit meg nem értő - ellenzéki erőkkel/erőknek: új, adekvát cselekvésre képes politikai erőt kell létrehozni!

A poszt nem a múlton kesereg ("Elnök út, mit kellett volna tennie!"), hanem arra figyelmeztet, hogy mit kell a jelenben - nem illúziók mentén - tennünk!

legeslegujabbkor 2012.08.09. 20:57:51

@Đđ: "A poszt nem a múlton kesereg ("Elnök út, mit kellett volna tennie!"), hanem arra figyelmeztet, hogy mit kell a jelenben - nem illúziók mentén - tennünk!"
Higgadtan körülnéznünk, és nem pártállástól függően összefognunk? Nem leragadnunk az oldalaknál, és néha átlépni az elválasztó vonalat?
A múlt szereplőit leírni, mert sokszor hibáztak már? Újra elhinni egy ismeretlennek mindent, amit ígér?

Đđ 2012.08.09. 21:04:05

@legeslegujabbkor:

Nem "hinni" kell (vakon, vagy jobb híján), hanem objektív kritériumok alapján, felelős döntéseket hozni képes polgárok módjára MEGVIZSGÁLNI.

blacklord 2012.08.09. 21:05:50

Hát ekkora állatságot már rég olvastam. Ember, a köztársasági elnökről beszélsz, akinek gyakorlatilag mérhetetlenül pirinyó hatalma van! Amit te felrósz neki, az röhejes, és minden, csak nem lett volna objektív (mármint ha akkor Gyurcsányt lépten-nyomon támogatta volna, és Viktorékat pedig korholja). Megjegyzem amúgy, hogy Viktoréknak így is bőven beolvasott, nem véletlenül nem választották újra.

Đđ 2012.08.09. 21:11:03

@legeslegujabbkor:

„…pártállástól függően összefognunk?”:
Ha a szocikkal fogsz össze, akkor az ő nem polgári mentalitásukat fogod a hatalomba segíteni. Ha az LMP-vel fogsz össze, akkor a „Magunksetuggyuk!”-ot segíted befolyáshoz jutni az ország dolgaiban. Ha a Szolidaritással fogsz össze, akkor az „Aggyunkazembereknek!” erőforrás-oldalban sohasem gondolkodó „civil populizmusát” támogatod. Ha a 4K!-val fogsz össze, akkor az államban-államosításban gondolkodó, a világban és itt is megbukott „koncepció” mellé is állsz.

Gibt’s noch jemand?:-)))

legeslegujabbkor 2012.08.09. 21:11:11

@Đđ: Ha őt hoztad példának, akkor erre Sólyom azt felelné, hogy ő objektíven megvizsgálta a jobboldalt, és az tetszett jobban neki. Nem tudod kivédeni a hibázást, és miért zavar ennyire, ha valaki csak évekkel később képes elfogultság nélkül tekinteni a kedvenc oldalára?

mrZ (törölt) 2012.08.09. 21:18:53

@Đđ:
>>...új, adekvát cselekvésre képes politikai erőt kell létrehozni!<<
Semmi esélyed. Minden kezdeményezést elfoglalnak a már ismert és éppen szabad figurák, lesz pénzük és média támogatásuk, aztán vagy beolvasztják vagy leépítik a nullára.
20 éve ez megy.
Egyedül ez az ország nem tud mozdulni, a nemzetközi szerződések(+ EU, NATO, IMF)miatt. A nyugat a jelenlegi(irányukban elkötelezett) garnitúrát támogatja(pénzeli). Bármilyen újabb(ismeretlen és kiszámíthatatlan) erő megjelenése, a fennálló status quot veszélyezteti. Meg kell várni amíg a külső helyzet lehetővé teszi a változást, illetve engedélyt/utasítást adnak rá.

barázda_billegető 2012.08.09. 22:39:34

@legeslegujabbkor:

Ha már (ismét) szóba került az objektivitás az Exelnök úr részéről, legyen szabad megkérdezni az aszófői beszéde kapcsán: Mi a helyzet morális téren per pillanat? Most nincs morális válság? De az öszödi beszéd után (alatt, előtt) volt?

Nem kellene elfelejteni, hogy az Exelnök úr emlékezetes megnyilvánulása, és a "morális válság"-helyzet deklarálása a Köztársasági elnök székéből legitimálta - visszamenőleg is - Orbánék minden antidemokratikus megmozdulását a parlamenten belül, és az azon kívül is. Visszamenőleges hatállyal.

Ehhez képest Orbánék elmúlt két évnyi tevékenykedését - úgy tűnik - pusztán jogtechnika szempontból ítéli el, mondván, az Alkotmány nem alap, hanem pusztán eszköz a regáló hatalom kezében.
Ráadásul olybá tűnik, mintha e kritika kapcsán inkább aggódna az "Alkotmány"-ért magáért, mint a demokráciáért, amelynek momentán épp az eltiprására használják.

alte trottel 2012.08.09. 22:39:47

Én ugyan egy Alte Trottel vagyok, de who the fuck is this kopasztott szárnyas vén hülye?
És ki nem szarja le a szittyaisztáni kései Finnegans Wake-ot?
(Tán az a nyomorult, akinek már seggre se telik...)

legeslegujabbkor 2012.08.10. 11:05:28

@Đđ: A mostani pártkezdeményekre rá sem tudsz nézni, a régieket meg utálod. Képes vagy rögtön egy tökéletes pártot létrehozni, aminek minden szereplője vállalható?

legeslegujabbkor 2012.08.10. 11:13:22

@barázda_billegető: Ne menjünk bele, hogy jobboldalon mikor van morális válság, úgy tűnik, hogy a hazudozás és a nyilvános lenyúlások most nem jelentik ezt.
Sólyom ennyit jelentett ki, azt nem tudjuk, mit gondolt még hozzá. Az összes megszólalásánál azt érezni, hogy a fele sem hangzik el annak, amit ki kellene mondania.

legeslegujabbkor 2012.08.10. 11:17:06

@barázda_billegető: Még a demokráciához annyit, hogy furcsa módon a kibekkelést ajánlgatja a polgároknak, a helyi aktivitás emlegetésével.

Đđ 2012.08.10. 11:48:30

@legeslegujabbkor:

Igen!

Feltéve, hogy már a belépés/válogatás pillanatában csak olyanok kerülnek a szervezetbe, akik eleve ilyenek – és akik belépésükkor vállalják, hogy ha „letérnek az úrtól”, azzal automatikusan elveszítik minden funkciójukat és magát a tagságot is.

A pozíciók betöltése nyilvános, meritokratikus módszerrel történik – mint akármely sikeres nagyvállalatnál. A vezetők egzisztenciális függetlenségét és annak hosszabb távon is fennálló biztonságát (természetesen teljesítményhez kötötten) a 2014-es választásokig a párt támogatói háttere adja (ezek term. nem „oligarchák” – ld. a Köztársaság Rt. c. posztunkat), azt követően pedig (a politikai-törvényhozói hatalom birtokában) létrehozunk egy „őszinte” párt- és politikai tisztségviselői finanszírozási rendszert, mert mi abban hiszünk, hogy a politikai vezetők az ország legfontosabb „szakemberei”, tehát a legjobbak kiemelkedő honorálása kifejezetten polgári erény. (Természetesen itt is ott áll a folyamatosan visszaellenőrzött teljesítmény, melyet „automatizmusok” kontrollálnak és nem szubjektív befolyások…)

legeslegujabbkor 2012.08.10. 12:18:06

@Đđ: Szuper! Ki ellenőrzi az ellenőröket?
Vagyis a vezetők kiválasztása és a munkájuk értékelése is teljesen nyilvános lesz? Ez még egy pártnál sem mindig járható út.

Đđ 2012.08.10. 12:26:19

@legeslegujabbkor:

A felépített rendszer ellenőriz.
Igen, teljesen nyilvános.

legeslegujabbkor 2012.08.10. 14:17:55

@Đđ: Bár sokszor kötök bele az írásaidba, de most tetszik az elgondolásod.

helipokter 2012.08.10. 19:45:53

Sólyom tényleg egy nulla. Jogi értelemben nem tudom megítélni, de politikailag és emberileg az.
Ahogyan lenyelte a saját megválasztását.... És ahogyan a maguktól kitáruló szárnyasajtók között karót-nyelt pofával a kamera elé vonult, hogy beszédet intézzen.
Én rosszul vagyok az ilyen fazonoktól.

Egyetértek @Đđ:-vel tényleg nem kell ennek az embernek jelentőséget tulajdonítani. Hozzátennék még két okot:
1) amiről Sólyom dumál, ill. dumálnia kéne annak, a feléhez nem ért.
2) Sólyom nem dörgölhető a fideszidióták orra alá. Nem használható aduként, hogy "Lám, már ő is rájött, ti még most sem?". Egyszerűen azért, mert Sólyom sértett ember, és bizonyára(?) a sértettség beszél belőle.
süti beállítások módosítása