Nem javaslom, hogy a legközelebbi római látogatása során bármely KDNP-s is betegye a lábát a Santa Maria del Popolo templomba – mert ott szembesülnie kell egy bizonyos Caravaggio képeivel – aki bizony köztudottan nem ment a szomszédba egy kis buziskodásért. ...És mégis: ő alkotta meg a Szent Péter keresztre feszítését, ezt a maga korában forradalmi, de mára a klasszikus magaskultúra „ikonjává” vált képet, amelyet az akkori konzervatív kortársak „a büdös”-ként csúfoltak, legalább akkora vehemenciával, mint most nálunk Alföldi rendezéseit szokás „jobb (értsd: nemzeti & keresztény) körökben”. Az utókor szerencséje, hogy az akkori római „kereszténydemokrata körök” tagjaiban volt annyi intelligencia és emelkedettség, hogy felismerték ebben a botrányos buziban a lángelmét… Sőt: ez az alak éppen egy bíboros (Francesco Maria Del Ponte) palotájában élt a fiúszeretőjével…
De csak nyugodtan lakoltassuk ki a magaskultúra csarnokából Csajkovszkijt is! Szarjuk le, hogy ő a XIX. századi orosz zene talán legnagyobb alakja (a sok óriás között). Botrányos és elképesztő, hogy egy ilyen alak művét – a Diótörőt – gyerekek nézzék, sőt: gyerekek szerepeljenek benne! És mindezt a Magyar Nemzet Nemzeti Operaházának Magyar Nemzeti – és bizonnyal Keresztény - Színpadán. (Arról már nem is szólva, hogy Csajkovszkij, mint orosz, eretnek is volt, lévén az orosz ortodox egyház tagja…)
De hogy a magyar magaskultúra se maradjon ki: (Báró!) Mednyánszky László festőművész képeit is ki kell retusálni a Nemzeti Művészeti Pantheonból – mert hát ő is, szegény, bizony…! És ne törődjünk azzal, hogy éppen ő volt az, aki a magyar művészetben a legnagyobb erővel tudta megjeleníteni a szegény I. világháborús magyar bakák szenvedéseit – sőt! Ezzel még rá is tett egy lapáttal a bűneire, hiszen Magyar Katonát csak Hősként szabad ábrázolni – különben még esetleg nem teljesülnek Hende Csaba álmai és itt áll majd a nemzet védtelenül a nem is tudjuk kik ellen (http://progressziv.blog.hu/2011/05/17/de_kire_lonek_majd)...
Írtunk már egyszer a (nevezzük így) „konzervatív-keresztény-nemzeti ízlésű jobboldal” kulturális állásfoglalásairól – akkor a magyar kulturális élet mikroeleme, a Tilos Rádió kapcsán (http://progressziv.blog.hu/2010/12/30/ice_t_ilos). Most a zászlóshajó, a Nemzeti Színház kapcsán voltunk kénytelenek a fentieket megfogalmazni, mintegy ízelítőül, hová vezetne az „makróban”, amit a napokban Alföldi Róbert ellen helyi szinten próbál (ismét) a KDNP és a Jobbik.
Azt kell mondanom: itt a gyűlölet fogott össze a tehetségtelenséggel, amelyből fakadt. Nem tudom, eddigi életükben mit hoztak össze kultúra és szellemi javak terén az említett két politikai-pszichikai erő prominensei, de azt tudom, hogy egykoron minden, amit ma ők ájult tisztelettel szemlélnek (…de vajon megértik-e?), az Alföldi rendezéséhez hasonló „avantgarde” volt. Vajon hol tartana az emberi kultúra és a civilizáció, ha nem lettek volna kockázatos újítások? Szerintem még csücsülnénk a fán.
Nem a politika és nem a „világnézet” dolga, hogy megrostálja, mi lesz maradandó a művészetben és mi hull át a rostán – ez az idő és az emberiség dolga. Nehogy már az legyen, mint volt a Hitleri Németországban, hogy itt is lesz majd „Entartete Kunst”: „Elfajzott művészet” – mert kérem, ettől nem állunk messze! Ott és akkor is ideológiai alapokon minősítették jóvá, vagy rosszá az egyes alkotásokat és alkotókat – itt és most is ez folyik. Továbbá: meglehet ugyan kinek-kinek a magánvéleménye mások magánéletéről, de az, ami a „Nemzeti 1” tv híradójában elhangzott, egyszerűen elképesztő – és elképesztő frusztráltságra is utal. A híradó műsorvezetője ugyanis Az Ember Tragédiája-béli római színre és Alföldi személyére utalva szó szerint azt mondta, hogy „…a többek között a fajtája miatt is összeomló birodalom” – utalva ezzel a homoszexuálisokra (http://nemzeti1.hu/index.php?p=watch&id=338 – 4.44 és 4.56 perc között).
Hát, kérem, ha már itt tartunk, hogy a buziság okozta volna a Római Birodalom összeomlását – akár „részben” is… Julius Caesrarról semmiképpen sem mondhatjuk, hogy a birodalom összeomlasztója lett volna, pedig hát írva vagyok, hogy ő is… De hogy az államok elerőtlenedésének és a homoszexualitásnak egy másik eklatáns példáját is hozzam: itt volt ugye Spárta…
Szerintem az államok a hülyeséget és az alkalmatlan vezetőket sokkal gyakrabban sínylik meg, mint a homoerotikus kapcsolatokat – éppenséggel a Poroszországot a XVIII. században nagyhatalommá tévő Nagy Frigyes király is… Szóval, ő sem alapvetően a nőként lángolt. (…És még ateista is volt a szemét!) Mindezzel természetesen nem azt prédikálom, hogy „Buzit minden vezető posztra!”, csupán szerényen felhívom a figyelmet a „fajta” és a „bukás” korántsem egyértelmű kapcsolatára…
A Jobbik és a KDNP szerint „Alföldi átlépett egy határt…” – pedig valójában éppen ők lépték át azt a vonalat, amely egy modern államban és civilizációban természetesen választja el a hatalmat és a politikát a szellemi élettől és a magánélettől. Mindazok pedig, akik nem akarnak egy „felülről irányított” társadalomban élni, most át kell hogy lépjék a passzivitás korlátait. Nem azért mert Alföldi „jó művészetet” csinál, hanem azért, mert a jobboldal akar igen rossz politikát a társadalomra erőltetni. És itt az ideje, hogy a társadalom feltegye a poszt címében álló kérdést…
…Ja, most jut eszembe: Shakespeare-nek is voltak homoerotikus szonettjei - hajjaj!
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Utolsó kommentek