Az alábbi írás sérthet egyeseket. Továbbá: az egy bizonyos módon – „irányban” – szavazókkal kapcsolatban általános megfogalmazásokkal is él, amelyek alól minden bizonnyal számos kivétel akad. Éppen ezért minden olvasót arra kérek, hogy „trendjükben” szemlélje a leírt jelenségeket és ne az „egyéni kivételeket” keresse!

Tehát…

Nagyon érdekes tanulsággal szolgált a választás: azok mentek el a legnagyobb tömegben választani, így azok döntötték el, hogy merre menjen tovább Magyarország és kik vezessék útján, akiket saját életükben a leginkább nyomaszt az állandó döntéskényszer…

Van egy elmozdulás a demokrácia felől a központosított hatalmi berendezkedés felé: ezt azok támogatják, azok érzik megoldásnak, akiket „stresszel” az egy sok egyéni döntést és felelősségvállalást igénylő, az individuális függetlenségre alapozott világ – mert ehhez vagy a tudásuk, vagy a képességeik, vagy a kitartásuk nincs meg, vagy egyszerűen csak ”nincs szerencséjük”, aminek számos objektív és szubjektív oka lehet…

Ők azok, akik azt szeretnék, ha egy „erős állam” levenné róluk a mindennapi felelősséget, eligazítaná őket a világban. Megvédené őket a versenytől, megvívná helyettük a konkurenciaharcokat – akár azáltal is, hogy egyszerűen kizárná-kisöpörné a közvetlen környezetükből azokat, akik jobbak, felkészültebbek, szervezettebbek, merészebbek náluk.

Ez nem más, mint a gyengék álma: védjen meg, lásson el, gondolkodjon helyettem valaki! Mert én felkészületlen vagyok arra, hogy megvédjem magam, hogy eredményes és sikeres legyek és félek, hogy emiatt nem fogom tudni a szükségleteimet sem kielégíteni. Gondolkodjon helyettem, mert én nem vagyok képes ebben a nagyon is bonyolult világban átlátni és rendszerbe szervezni a dolgokat, nem vagyok képes okokat és okozatokat helyesen értelmezni.

Amint láthatjuk: ez a társadalom viszonylag erőforrásokban és képességekben, tudásban gyengébb részének helyzetét, félelmeit és vágyait tükrözi. De mi történik akkor, ha a – legyünk őszinték – szerényebb képességűek és tudással kevésbé felvértezettek kerítik kezükbe az ország irányítását? Illetve: egy olyan erő, mely az ő elképzeléseiket, elvárásaikat igyekszik átvinni a kormányzás gyakorlatába. Képesek lesznek ők helyesen dönteni? Jó, logikus, a világ dolgaival összevetve reális célokat fognak tudni ők kitűzni?  Vagy „katasztrófapolitika” lesz az „eredmény”?

A helyzet az, hogy épp azok fogják egy ilyen kormányzás tragikus következményeit a leginkább megszenvedni, akik most oly lelkesen támogatják. „Egyszerű igazságokkal” nem lehet egy bonyolult, modern, XXI. sz.-i világban eligazodni és ott sikeres országot építeni!

A bejegyzés trackback címe:

https://progressziv.blog.hu/api/trackback/id/tr541992023

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

EMP 2010.05.11. 12:56:25

haha, "szerényebb képességűek és tudással kevésbé felvértezettek"..
En siman inkabb az idiota jelzot hasznalnam.
A kulonbseg? :
a szerenyebb kepessegu belatja es tudja magarol hogy nem tul penge.
Az idiota azt hiszi magarol hogy mindent tud es barki okosabb elmagyaraz neki barmit, akkor az csak okoskodas.

Sajnos nalunk idiotabol van tobb.

Zz_ 2010.05.11. 13:02:44

Ez elég borzalmas volt.
Azért szavaztak sokan a nemliberális látszatot keltő pártra, mert hisznek abban, hogy segít betartani a "játékszabályokat" és valóban nem tűri a "szabályszegőket" akik a "szerencsések", az "élelmesek" manapság. Ma az a jó arc, meg leleményes, megfelelő tudással rendelkező, stb., aki egy dugóban végigelőzi a sort a villamospályán. Na ezeket nem szeretik azok akik most szavaztak.

Zz_ 2010.05.11. 13:05:59

A másik: liberális gimiben dolgozom. Látom a mai individuális emberkéket. Rohadtul nincs tudásuk. Orruknál fogva vezeti őket a média.

AdamT · http://durva.blog.hu 2010.05.11. 14:01:06

ez a cikk olyan szinten butaság, hogy azt feltételezem, hogy a cikk írója is szeretné, ha valamilyen magasabb entitás a védelmébe venné...

ha én azt szeretném ,hogy a ohadt tolvaly férget ne 2 év aktatologotatás után sittelnék le, ami közben szabadlábon védekezhet, akkor én gyenge vagyok?
ha én azt szeretném ,hogy az országot ne lopják szét mindenféle politikai bűnözők, akkor elesett vagyok?
ha megvetem azokat a politikusokat, akik már hosszú hónapok óta előzetesben vannak, akkor buta vagyok?
ha hiszek abban, hogy a többség primitív és szükségük van az iránymutatásra, akkor szerencsétlen vagyok?
ha hiszek abban, hogy ennek a többségében önző társadalomnak szigorú törvényekre és tettrekész rendőrségre van szüksége, akkor gyámolításra szorulok?

nemá

AdamT · http://durva.blog.hu 2010.05.11. 20:45:04

@FN: nem, nem vagyok Jobbikos... kicsit se, de hála az MSZP ténykedésének, elég sokan lettek azok...

a cikkel kapcsolatban megfogalmazott kritikai észrevételemre nem reagáltál érdemben, ugyanis nem azt mondtad, hogy ezért, vagy azért mégiscsak helytálló a feltételezése a cikk írójának

mi van a valóságban? tegyük fel ezt a kérdést? a valóság az, hogy a cikk azt állítja, hogy az emberek azért szavaztak Orbánra, mert nem bíznak magukban és ezt a felelősséget át akarják ruházni másra... most épp Orbánra...

ezzel szemben azt mondom, hogy a gondoskodó állam a baloldal játéktere kis hazánkban, Orbán retorikájában mindig is az volt a meghatározó, hogy az állam azoknak segítsen, akiken van értelme segíteni... a fidesz kommunikációjában az öngondoskodás a meghatározóbb, és az intézkedéseik is ebbe az irányba mutattak.. ha van 2 forintod, akkor az állam ad mellé egyet..

belemehetünk ideológiai vitákba, de pajtikám, most a cikk a téma

AdamT · http://durva.blog.hu 2010.05.11. 21:51:15

@FN:

Nyilván nem lehet az, hogy az a rengeteg ember aki eddig konzekvensen az MSZP-re szavazott, az most okos lett és a Fideszt támogatta 2010-ben. Az is egyértelmű, hogy VANNAK OLYANOK, akik (és egyébként ezek többnyire az "átállók") szembefordultak a gondoskodó MSZP-vel. Az emberek többsége nem racionális szavazó, hanem érzelmi. Sokkal inkább undorodnak a rengeteg balhétól az MSZP környékén, mint mondjuk attól, hogy bevezetnek-e vizitdíjat. Mármint érted. Szóval szerintem az urnáknál nem a félelem vezérli a többséget, hanem az az érzés, hogy a rohadt szocik szétlopták az országot. Nem hiszem, hogy azt gondolta a többség, hogy jön Orbán és kolbászból lesz a kerítés.

Szóval a cikk írójának akkor lenne igaza, ha nem lett volna már eddig is eg markáns (cirka 1.2 millió) biztos szavazója Orbánnak. De most csak a nagy pálfordulók azok, akik más szoknyája alá futottak, és ezek közül se mind babusgatásért, bár nyilván mivel korábban szoci szavazók voltak, ez is benne van.

Tehát még mindig azt mondom, hogy sántít az a feltételezés, hogy a Zorbánra azért szavaztak, mert gyengék. Azért szavaztak, mert hánynak az MSZP-től, meg azért, mert nem tudták a nevüket adni tovább az MSZP politikájához. Ennyi. De ettől függetlenül nyilván van egy olyan szelet is, amelyik most Orbántól várja a csodát. De NEM ők vannak többségben és NEM ez a mai magyar társadalom legrelevánsabb politikai attitűdje.

Egyébként mutass olyan országot, ahol a lakosság többsége valóban képes racionális döntést hozni!

jeremyclarkson · http://progressziv.blog.hu/ 2010.05.11. 22:18:16

@AdamT:

A Fideszre most 2,7 millióan szavaztak (az 1. fordulóban), 4 éve pedig 2,6 millióan (szintén az akkori 1. fordulóban) - tehát szó sem volt itt "szoknya alá futásról"! Nagyjából megmaradt és számottevően nem is növekedett a Fidesz tábora.

Ami történt és ami eldöntötte a választást, az a baloldal erkölcsi megsemmisülése és ennek következtében "levonulása" a "harctérről". Azok pedig, akik "hánytak az MSZP-től (és az SZDSZ-től talán még inkább), azok vagy otthon maradtak, vagy dühükben és elkeseredésükben a Jobbikot támogatták, vagy az utolsó pillanatban az LMP-re szavaztak - és talán 100-120 ezren 'álltak át" a Fideszhez...

A Fidesz és Orbán "törzszavazói egyébként legalább 3 választás óta nagyjából 2 millióan lehetnek - többen tehát, mint ahogy te saccolod (1,2 millió). Igen érdekes, hogy ők miért szimpatizálnak Orbánnal (aki számukra gyakorlatilag egyenlő a Fidesszel). Erről szól ez a poszt - és más, itt olvashatók is foglalkoznak ezzel.

De a lényeg: ez a blog nem egy a sok "orbánellenes" közül, alapvetően nem azért írjuk, hogy őt "ekézzük". Ha vele és a Fidesszel foglalkozunk, akkor ennek vagy aktualitása van, vagy azért tesszük, hogy felhívjuk a figyelmet arra: a most következő FIDESZ-kormányzás éppúgy nem oldja-oldhatja fel a magyar társadalom "elátkozottságát", mint az előző ballib- és jobboldali kormányok sem tehették, éspedig objektív okok miatt.

Azért született ez a blog, hogy olyan új utakat, megoldásokat mutasson be, amelyeken a magyar társadalom és politika még nem járt, amelyekről nem is tud... Nem feladatunk „igazságot tenni” a jobb- és baloldali „hívők” között – egyszerűen azért, mert ebben a dimenzióban, a kérdést így feltéve egyszerűen nem létezik igazság. A mi „érvényes képletünk” a magyar politikai erőkre: baloldal=jobboldal=régi stratégiák

Nekünk az a véleményünk, hogy egy sikeres magyar jövő csak új stratégiák mentén képzelhető el, új politikai erők és képletek által, a valóságban és nem illúziókban politizálva, nem a „régi sérelmek” örökös emlegetésével, hanem új, reális célok kitűzésével…

AdamT · http://durva.blog.hu 2010.05.11. 22:33:44

@jeremyclarkson:

ha a cikkben is ezt írtad volna, akkor egyet tudnék érteni... ahogy azt már írtam, a fidesz szavazók többségében pont nem azok, akik az államtól várják a a "fincsit". egyébként nem hiszem, hogy a markáns mag jóval 1.2 millió fölött lenne, a kettő közötti réteg az apolitkus, de valahova szavazni kell emberke, meg a lehető legkisebb rosszat választó, meg a rokonom azt mondta, hogy... szóval a markánsat én 1.2 köré tenném, de ezen ne rugózzunk :)

a fidesz tehát politikáját tekintve pont nem a gondoskodó államot valósította meg '98 és '02 között... tehát ha a Te logikádat követem, akkor ez egy logikai bukfenc, mert ha 3 választás óta stabil a fidi szavazótábora, akkor ezek a szavazók bizony nem azok, akiket megrémít az önállóság... mert hát abban meg a másik kolléga értett velem egyet, hogy 98 és 02 között aztán minden volt, csak bábáskodó állam nem

alapvetően csak akkor védem a fideszt és a szavazóit, ha úgy érzem, hogy alaptalanok a vádak, megnyilvánulások.. ezt most annak éreztem és igyekeztem indokolni is

az új erőn persze lehet gondolkozni, de most 4 évig egy meglehetősen stabil kormányzási ciklus várható, ami kevésbé kedvez a nulláról való építkezésnek

G.Freeman 2010.05.16. 13:24:12

@AdamT: "a fidesz szavazók többségében pont nem azok, akik az államtól várják a a "fincsit""

Pedig akár észreveszed, akár nem, mára a fidesz baloldali párt lett, amely az állam nagyobb szerepét, állami támogatásokat, a privatizáció elvetését, sőt reállamosítást hirdet. Ahogyan a múlt ciklusában is.

AdamT · http://durva.blog.hu 2010.05.16. 19:46:59

@Freemen: az államosítás mióta baloldali? a jobboldalra jellemző a központosított hatalom és nem balra...

az állam szerepének növelése nem baloldali program...sőt, a privatizáció elvetése sem...

piefke 2010.05.16. 20:35:18

@AdamT:

Te ugye balkezes vagy?

...Vagy az zavart össze, hogy Magyarországon valóban a "jobboldali" FIDESZ hirdetett évek óta (és részben még most, a választások óta
is) "klasszikus baloldali" szlogeneket?
...Vagy netán annyira „Orbán-hívő” vagy, hogy azt hiszed: amit ő hirdet, az a jobboldaliság? (Merthogy ő az Európai Néppárt, vagyis a jobboldali pártok szervezetének egyik alelnöke.)

Mással aligha tudom magyarázni azt, hogy ENNYIRE kevered a bal- és jobboldali politika jellemzőit!

Keress már rá a neten az alábbi linkekre – és okulj!:
hu.wikipedia.org/wiki/Jobboldal
hu.wikipedia.org/wiki/Baloldal

AdamT · http://durva.blog.hu 2010.05.16. 21:52:40

@piefke: igen, balkezes vagyok :)

hol is kezdjük...

Nem tudom, hogy ezt a mondatot mennyire sikerült megtalálnod:

"Ahogy a jobboldaliság és baloldaliság fogalma is változhat térben és időben, így a mérsékeltség fogalmáról is eltérőek lehetnek a vélemények."

Ugye érted ezt a mondatot?

Térségünkben a XXI. században a mérsékelt jobboldaliságra jellemző mindaz, amit leírtam. Nyilván nem érdemes a 19. század elei mondjuk brit mintához hasonlítani a jobboldaliságot.

Egyébként abban az időben jobb és bal tengely volt, manapság már a liberális oldal is önálló "tengely".

Nincs értelme klasszikus baloldaliságról beszélni, ugyanis annak a kornak a sajátosságai teljesen mást követeltek.

Tehát fenntartom, hogy térségünkben jobboldalinak nevezhető az a párt, amelyik programjában

-az állami monopólium fenntartása
-a hagyományok tisztelete
-a nemzet kérdése
-az öngondoskodás megkövetelése
-a törvényi szigor

nevű fejezetek fellelhetőek.

Ezt pedig már csak úgy visszakérdezésből írom, hogy mennyire tekinthető libeárlisnak mondjuk Kossuth Lajos akkor, amikor Kóka, Kuncze, vagy Fodor is liberális. Más kor, más elvek, más lehetőségek.

piefke 2010.05.16. 22:33:16

@AdamT:

Hm... Nagyobb a baj, mint gondoltam!

Épp most készülnek írások e blogra, melyek végigtekintik a mai magyar politikai palettát, nevezetesen a "polgári" jobboldalt, a "radikális" jobboldalt, a baloldalt és az alternatív erőket. Megnézzük ezek eredetét, történetét és magyar specialitásaikat is. Mindezt azért, hogy láthassuk, vajon adhatnak-e megoldást ezek a mai magyar társadalom problémáira?

Javaslom, tanulmányozd majd át ezeket, mert egészen új, nem "belterjes" szemszögből mutatjuk be, mi a valóság.
süti beállítások módosítása