2012.11.19. 15:20 Szerző: Đđ

Az LMP politikája: lehetetlen!

Újrateremtés.jpg

„…a katona már most gondoskodni kezdett a lövészárokbeli biztonságáról, és valahonnét az állomás mellől elemelte egy disznóól bádoggal megerősített ajtaját. Most rémülten, dülledt szemmel állt a kapitány előtt, s azt hozta fel a mentségére, hogy az ajtót magával akarta vinni a dekkungba1 a srapnelek ellen, így akarta ferzicherolni2 magát… Ságner kapitány megveregette a vádlott vállát, s azt mondta neki:

- Na, fő, hogy jót akart, máskor ne csináljon ilyet, ez hülyeség, vigye vissza azt az ajtót, ahonnét hozta, és aztán menjen a fenébe!”

Jaroslav Hašek: Švejk - 1923

 

Túlvagyunk az LMP kongresszusán. Sokan elemezték már pro és kontra az ott született Nem!-et – ezzel mi nem foglalkozunk. Éspedig azért nem, mert indifferens, „Ugocsa non coronat!3”, hogy mit csinál az LMP. Az LMP ugyanis valójában a magyar valóságon kívül működik, így aligha lehet befolyással arra, ami a politikában másfél év múlva történni fog.

Annak oka, hogy most mi az LMP-re is jellemző „öko-újbalossággal” foglalkozunk, nem más, mint hogy ideje tisztáznunk: vajon működhetne-e egyáltalán a bázisdemokrácia és mindaz, amit ez az öko-újbalos társaság itthon és szerte a világban hirdet?

…Már most, előre jelzem: rázós poszt következik – öveket becsatolni!

Az öko-újbalosság a modern alternatív (humán-)értelmiség bádogozott ólajtója. Ezeknek az eszméknek a hívei és propagátorai azt képzelik, hogy ez majd megvédi őket a valóság követelményeitől. Ám mindaz, amit prédikálnak, nem működhet

Általában gazdasági okokkal szokták magyarázni az újbalos és az öko-alternatív társadalom-elképzelések lehetetlenségét, megvalósíthatatlanságát, ám van ennél mélyebb, alapvetőbb ok is, amely oka a gazdasági téren való lehetetlenségnek is. Ez pedig nem más, mint az, hogy emberekből, homo sapiens sapiensekből álló közösség egyszerűen nem létezhet és nem működhet csupán „horizontális kapcsolati hálóval”.

A bázisdemokrata és újbalos elképzelések ideálja egy olyan társadalom, ahol társadalomszerveződés tekintetében nincs alá-fölérendeltség. (Az alá-fölérendeltséget csak nagyon korlátozott módon és speciális kereteken belül, pl. munkakapcsolatokban „tolerálják” ezek az ideológiák.) Ideáljuk egy olyan közösség, ahol az emberek közötti egyenlőség nem csupán a formális jogban áll fenn, hanem az erőforrásokhoz és a döntési jogokhoz való hozzáférés terén is. Azonban a helyzet az, hogy ez így, ebben a formában még soha, sehol nem valósult meg – még a szélsőségesen egalitárius kisközösségek esetében sem. Ott is megvoltak a „szellemi vezetők”, akik persze a gyakorlatban a szellemi hatalomnál jóval evilágibb befolyást is birtokoltak.

…Nézzük csak meg például, hogyan is zajlik egy bázisdemokrata szervezet sajtótájékoztatója! Hát ez az: éppen úgy, mint bármelyik másik hasonló esemény. Ül néhány ember, szemben a tömeggel és osztja az észt. Nem ülnek körben, a fűben: a formák ugyanazok, mint a legkonformistább társaságnál – akár Ő Brit Királyi Felsége is ülhetne/állhatna a helyükön. Aztán: ezeknek a szervezeteknek is van vezetőjük-vezetőségük, akik a valódi döntéseket hozzák. Vannak „arcaik” és „megmondóembereik” is, mint bármely más pártnak. Egyszóval: e szervezetekben éppen úgy jelen van a hierarchia, mint bármely emberi közösségben – legfeljebb csak igyekeznek azt kissé elkenni-lerejteni

…Ez pedig valami alapvetően emberi tulajdonságunkra mutat rá: az ösztönös hierarchiába rendeződésre.

A sikeres társadalmakban mindenkor megvan a különbség a státusbeli és a pozícióbeli egyenlőség között. Míg az előbbi tulajdonképpen nem jelent mást és többet annál, mint hogy az adott társadalom minden tagja annak a bizonyos, konkrét közösségnek a tagja és nem egy másik, talán „ellenséges”, vagy éppen más társadalomszervezési elvek alapján felépülő közösségnek, addig a pozícióbeli egyenlőség azt jelentené, hogy az egyének között nincsenek különbségek sem a társadalom erőforrásaihoz való hozzájutás lehetőségeiben, sem pedig azon kompetenciák terén sem, amelyek a  társadalom szervezéséhez és vezetéséhez vannak/kell, hogy legyenek hozzárendelve. Nyilvánvaló, hogy mivel kompetenciák (képességek, tudás) terén igenis, vannak különbségek az egyes emberek között, ezért, ebből következően az erőforrásokhoz jutás és a hatalomban való részesedés terén is szükségképpen kell, hogy eltérések létezzenek. Így az a fajta pozícióbeli egyenlőség, amely a bázisdemokráciának egyszerre előfeltétele és célja is lenne, nincs alátámasztva képességbeli homogenitás által, mivel ez utóbbi homogenitás nem létezik az egyének között…

Ráadásul a kompetenciákban mutatkozó eltéréseket nem lehet teljes mértékben csak az eltérő neveltetésre, az eltérő szociális körülményekre fogni – hiszen ha ez így lenne, akkor szegény emberek gyerekeiből sohasem lettek volna zsenik. Nagyon úgy néz ki, hogy a kimagasló képességek meglehetősen egyenletesen vannak terítve szegény és gazdag emberek között. Igazából egyre valószínűbb az, hogy a majdani kompetenciák tekintetében – legalábbis a kimagasló kompetenciáknál – inkább a veleszületett képességek dominálnak. (Ami persze nem jelenti azt, hogy eltűrhető lenne egy Hoffmann-szerű közoktatás, sőt!)

A státusbeli egyenlőség államjogi nyelvre lefordítva az állampolgári, alkotmányos és jogi egyenlőséget, egyenjogúságot jelenti, míg a pozícióbeli – ha létezne egyáltalán valahol, valamikor – nem lenne más, mint az abszolút „bázisdemokrácia”: amikor nincs hierarchia az adott közösségben, sem politikai, sem gazdasági téren. Míg az első, a státusbeli egyenlőség nagyon mélyen meg van alapozva az emberi természetben, addig a második totálisan ellentétes azzal.

Nézzük az elsőt, a státusbeli egyenlőséget!

Ennek alapja az ember ősi, az evolúció során kialakult csoportalkotó ösztöne. Az ember elődei évmilliók óta csoportokban éltek és ez mélyen beleíródott a génjeinkbe. A csoport tagjai segítik egymást és együttműködnek egymással – továbbá: igen erős, határozott késztetésük van arra, hogy magukat, mint közösséget megkülönböztessék más közösségektől és azok tagjaitól. A különbségtétel „evolúciós oka és értelme” az volt, hogy az egyes csoportok konkuráltak az elérhető és felélhető erőforrásokért: élelemért, ivóvízért, biztonságos szálláshelyekért, stb. Amikor ma országokat, azokon belül pártokat, egyleteket alkotunk – vagy akár rokoni és baráti kapcsolatokat hozunk létre – akkor a mélyben ez az ösztön működik, minden más, amit a felszínen tapasztalunk e téren, csupán ennek az ösztönünknek a következménye. (Ideológiák, nemzeti szimbólumok, kulturális szokások – mint a közös elképzelések és a kooperáció megnyilvánulási formái –, ünnepek, szurkolótáborok, stb.)

Mindebből logikusan következik, hogy célszerű volt és ma is az, ha a saját csoportunk jó működése érdekében a csoport minden tagja részt vesz-vehet a csoport tevékenységében – ehhez pedig „részvételi jog” kell. Ez az „ösztönalapú jog” fejlődött aztán évezredek alatt odáig, hogy egyszer csak felvetődött, valamikor a felvilágosodás korában, hogy a részvételi jognak a közösség minden tagjára egyenlő mértékben és módon kell kiterjednie, mivel ebben az esetben van arra lehetőség, hogy ki-ki tehetsége és képességei alapján vehessen részt a közös tevékenységben, a társadalom életében és se a közösségnek, sem pedig az illető egyénnek ne kelljen esetleges „rossz születési pozíciója” miatt a képességei és tudása egy részét haszontalanul és kihasználatlanul „magában tartania”. (Azt hiszem, az mindenkinek világos, hogy miért célszerű mind az egyén, mind a közösség szempontjából a tehetség kibontakoztatása: mert ezzel lehet a lehető legtöbb erőforrást előállítani és abból mind az egyénnek, mind a közösségnek a legtöbbet profitálni.)

…Most pedig nézzük a másik, a pozícióbeli egyenlőségnél-egyenlőtlenségnél!

A pozícióbeli egyenlőség pedig azért lehetetlen, mert ezek az ősi csoportalkotó ösztöneink alapján létrehozott közösségek hierarchikusak. Az emberi közösségeknél olyan erős ez a (mint alább majd látjuk, az állati őseinktől örökölt) hierarchia-ösztön, hogy még az antihierarchikus közösségek is pillanatok alatt „behierarchizálódnak” – jó példák erre az egyházak, vagy a régi hierarchia ellen lázadó mozgalmak is. Valójában (nem a szlogenek, hanem a tényleges szándékok és tettek szintjén) a hierarchikus társadalmi berendezkedés ellen lázadók sem „magát a hierarchiát” szeretnék megszüntetni, hanem csupán annak a nekik nem kedvező változatát.

Bázisdemokratáék sem kivételek ez alól.

…De miből adódik maga a hierarchia? Mi ennek a mozgatóereje, amely minden idealista-egalitárius akarat ellenére kikerülhetetlenül hozza azt létre?

Két ilyen mozgatóerő van: a feljebbjutás ösztöne az egyik, a másik pedig az a tény, hogy az egyes emberek eltérő képességekkel születnek.

Az egyik, a génjeinkben dolgozó ösztön, hogy a közösségen belül minél „feljebb” jussunk – mivel „fent” több lehetőségünk van, mint azok, akik lejjebb állnak a rangsorban. A hierarchia oka egyértelmű: „bázisdemokrata” módon nem működhettek volna és nem maradhattak volna fenn az emberelődök csoportjai.

Aki valamelyest otthon van a csoportalkotó állatok világában (ne feledjük: az ember is az!), az tudja, hogy szinte mindegyik fajnál ott találjuk a hierarchiát, mivel ennek komoly előnyei vannak. A létezés oka és célja ugyanis az élővilágban nem más, mint a gének továbbörökítése – erre pedig akkor van a legjobb esély, ha egyrészt elegendő erőforrást tud az adott faj tartósan biztosítani, másrészt pedig, ha minél jobb génállomány adódik át generációról generációra. A hierarchia pedig – az állatvilágban – azt jelenti, hogy a jó gének birtokosai, akik emiatt a csoporthierarchiáéban is magasan állnak, több élelmet, erőforrást (és: szaporodási lehetőséget) kapnak, mint a többiek, ebből kifolyólag pedig nagyobb valószínűséggel maradnak életben és jóval több alkalmuk van a saját, jó minőségű, „életerős” génjeiket továbbörökíteni. (A jó gének ahhoz kellenek, hogy erős, magukat és a csoportot fenntartani tudó egyedek szülessenek.)

...A magas hierarchia-pozíció tehát egy - immár emberi - közösségen belül lehetőség arra, hogy több, számunkra értékes erőforrás álljon a rendelkezésünkre, de lehetőség lehet arra is, hogy – a magasabb pozíció adta hatalmunkkal élve – a mi elképzeléseink érvényesüljenek a közösségben és ne azoké, akik másféle elképzelésekkel bírnak.

A másik mozgatóerő, amely fenntartja és újra- és újrateremti a hierarchiát, az emberek eltérő képességei és ennek következménye, az eleve eltérő „lehetséges pályák”, az eltérő társadalmi produktivitás-képesség – és emiatt a „kiugrás” és a „leszakadás”. Hiába azonos a szabadság és a jog, ha az adottságok különbözőek.

Az eltérő képességek azért vannak jelen egy hierarchikus közösségben, mert ha mindenki azonos képességekkel rendelkezne (mint a méhek, vagy a hangyák dolgozói), akkor a változó körülményeknek az adott populáció sokkal kevésbé lenne képes megfelelni – márpedig az emberelődök fejlődését éppen egy sor radikális életkörülmény-változás indította be! A társadalom fejlődését éppen az eltérő gének biztosítják.

…Mindezek alapján kijelenthetjük: akik bíznak abban, hogy működhet a bázisdemokrácia, azok vagy nincsenek tekintettel az ember, mint faj genetikus örökségére, vagy (legtöbbnyire) nem is tudnak erről semmit. Aki bázisdemokrata módon akarja berendezni a társadalmat, annak „csupán” az emberi génkészlettel kell szembeszállnia – mármost nem értem, hogy pl. az „öko-mozgalmak” miért ágálnak annyira a génmódosítgatások ellen, amikor (a fentiekből következően) egyik legfontosabb céljukat, a bázisdemokrata közösségeket csak és kizárólag az ember génmódosításával érhetnék el?

 

 

1 dekkung (Deckung): fedezék

2 ferzicherolni: biztosítani

3 Ugocsa nem koronáz!”: A történelmi Magyarország legkisebb vármegyéje, Ugocsa, 1527-ben nemet mondott I. Ferdinánd magyar királlyá választására – ám ez természetesen nem akadályozhatta meg a koronázást, mivel Ugocsa befolyása gyakorlatilag a nullával volt egyenlő – akár az LMP-é.

21 komment

Címkék: Címkék

A bejegyzés trackback címe:

https://progressziv.blog.hu/api/trackback/id/tr524914744

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Husz_János_Puszita 2012.11.19. 17:25:07

Bezony minden "izmus" azon bukik meg, az ideológusok nem olvasnak humánetológiát. Az embert akarják a saját képükre formálni, aztán amikor nem megy, le lehet nézni őket, mert nem elég racionálisak.:D

A felsorolásból kimaradt a rangsorképzés legfontosabb mozgatórugója: a szex. Mert hogyan működik a gyakorlatban a legjobb gének átörökítése? Úgy, hogy minden kócos őslány a legjobb vadászra, a legokosabb törzsfőnökre, a legnagylelkűbb apára, legdögösebb táncos lábú pasira hajt. Modern megfelelője a Ferrarival parádézó sztárfocista, a Boss öltönyös vezérigazgató a ranglétra csúcsán. Nem a hatalomért a nagy versengés, hanem a csajokért. Őszintén, melyik ideológia lenne képes ezt felülírni? Vicces lenne nagyon.

Husz_János_Puszita 2012.11.19. 17:30:53

Az LMP meg....szóval innen nagyon úgy tűnik, ők is csak a pártérdeket helyezik előtérbe, amikor a a 2018-as választásokra pozicionálják magukat, már most. Lenne itt néhány dolog, amit addig is meg kellene oldani, válság, szegénység, jogfosztottság, ilyesmi...lehet más a politika?

legeslegujabbkor 2012.11.19. 20:07:25

@Husz_János_Puszita: Ha az előző hozzászólásodból indulok ki, akkor az LMP-nek csak a kócos őslányok kellenek, de a hatalomért és vele együtt járó ezernyi megoldandó problémáért most nem szeretnének versenyezni.

Husz_János_Puszita 2012.11.19. 20:38:34

@legeslegujabbkor: :D :D

Az analógia az én olvasatomban inkább az, hogy nem udvarolnak a kócosnak, aztán csodálkoznak, ha mással bújik be a bokorba.

Husz_János_Puszita 2012.11.19. 20:48:12

@legeslegujabbkor: Közben rá akarja beszélni, hogy legyen vega. Aztán megérkezik a Nagy Vadász a gazellával ( kócos 3 napja gyökereket rágicsál ), a többit tudjuk. Holdfény, tábortűz, bokor.

legeslegujabbkor 2012.11.19. 20:53:00

@Husz_János_Puszita: Ez a poszt által felvetett eltérő képességek belátása miatt lehet :)

legeslegujabbkor 2012.11.19. 20:55:18

@Husz_János_Puszita: Hú, de gyors vagy. Vagy a kócos már nagyon éhes:)

legeslegujabbkor 2012.11.19. 20:57:51

@Husz_János_Puszita: Viccen kívül, vajon mire várnak? Egy másik pártban reménykednek? Mert mindenképpen koalíciót kell kötniük valakivel, hiszen azt tudják, hány százalékon állnak.

Husz_János_Puszita 2012.11.19. 21:12:58

@legeslegujabbkor:

Engem ne kérdezz, én kocka fejű földhöz ragadt gyakorlati ember vagyok. Sosem értettem őket, nem szavaztam volna rájuk az ultrabalos gazdaságpolitika miatt. Nem vagyok illetékes a témában. Fogalmam nincs, miben reménykednek. Még mindig arról álmodoznak ahogy elnézem, ők lesznek a harmadik pólus.

legeslegujabbkor 2012.11.19. 21:24:05

@Husz_János_Puszita: Rájöttem a titkukra: remekül tudnak a barlang falára gazellát rajzolni nyíllal átlőtt szívvel.

Đđ 2012.11.19. 21:26:50

@legeslegujabbkor:

@Husz_János_Puszita:

Fiúk, mutassatok több szeretetet az LMP iránt!:-)

...Ha olvastatok annak idején Karl May-féle indiános könyveket, akkor tudhatjátok, hogy ők is tisztelték az őrülteket!:-)

Husz_János_Puszita 2012.11.19. 21:31:57

@legeslegujabbkor: :D :D Alternatív gazella lenne az. :D A festéshez is kell tehetség, azaz jó gének. A szórakoztatáshoz is, akkoriban nem volt ám mozi.

Husz_János_Puszita 2012.11.19. 21:39:26

@Đđ: :D Egy szóval nem mondtam, hogy őrültek, ne legyél undok.

legeslegujabbkor 2012.11.19. 21:41:21

@Husz_János_Puszita: Akkor a mostani álláspontjuk az, hogy kócos most teletömi a hasát, ők addig keresnek egy másik barlangot kilátással a tengerre.

Tricera bácsi 2012.11.20. 15:21:16

Napoleon, aki eredetileg forradalmár volt, mielőtt császár és zsarnok lett, komolyan hitt az emberek egyenlőségében. De nem abban, hogy minden ember egyenlő - hogy lenne egyenlő egy generális egy koldussal? - hanem abban, hogy mindenki egyenlőnek születik, és a koldus fiából is lehet generális (ahogy lett is az ő hadseregében, amely nem mellékesen emiatt verte végig az arisztokratikus vezetésű európai hadseregeket).

legeslegujabbkor 2012.11.20. 18:14:34

@Husz_János_Puszita: Arra várnának, hogy megunja a fűszernövényekkel tűzdelt gazellahúst, és ki akarja próbálni az iszapízű harcsát:)

Husz_János_Puszita 2012.11.20. 18:49:04

@legeslegujabbkor: :D Addigra kócoskából megfontolt családanya lesz, vagy elviszi a Tirex bácsi ( most már teljes a képzavar, hagyjuk abba szerintem ).

Bigskorpio 2012.11.21. 11:50:02

A bázisdemokrácia nekem úgy tűnik, mintha anarhiát jelentene. (az anarhia nem káosz, hanem hatalom nélküliség) Miért nem az eredeti szót használja a cikkíró? A rárakódott téves (káosz) értelmezés miatt?
süti beállítások módosítása