2012.06.11. 19:48 Szerző: piefke

Betervezett ellenforradalmiság

Lajta.jpg

Ej, ha ezt az én galambocskám, Galuska Galagonyovics megélhette volna!

De nem élte meg Daduska, pedig a maga Galuskája kiváló barátom volt.

Alfonzó: Ványadt bácsi – 1979 (http://www.youtube.com/watch?v=QHYEKQBJ83E)

 

 

Ej, ha ezt Vitéz nagybányai Horthy Miklós kormányzó őfőméltósága megélhette volna! Mármint azt, hogy 2012-ben a magyar kormány és az általa kiépített rendszer gyakorlatilag ugyanarra az alapra építi az identitását, mint Horthy. Az ellenforradalomra.

 

Néha a nagy dolgok apróságokból derülnek ki – így van ezzel az identitás-dologgal is most. Napvilágot láttak a Kossuth tér átépítési tervei (http://index.hu/belfold/2012/06/11/igy_nez_majd_ki_a_kossuth_ter/#) és a tervlapokon számos alkalommal feltűnik egy, a komplexumba beletervezett hajó (a 8., 11., 12., 14., 15. és a 16. képeken) , amely az egész Duna-parti látvány hangsúlyos motívuma lesz: épp a tervezett látogatóközpont bejáratánál, azzal híddal összekötve.

 

Ez a hajó a Lajta monitor*.

 

…Gondolom, a legtöbb olvasómnak ez a név semmit sem mond – de talán akkor már kezd derengeni valami, ha azt is közlöm, hogy ehhez a hajóhoz kötődik az 1919-es ellenforradalmi „monitorlázadás”. Ez 1919. június 24-25-én, az előzőleg a „ludovikások” által kirobbantott ellenforradalmi felkelést támogató akció volt (egyébként minden eredmény nélkül). A Tanácsköztársaság bukása után a Horthy-rendszer ennek a lázadásnak valami hasonló kultuszszerepet szánt, mint az 1917-es orosz forradalom az Aurora cirkáló ágyúlövéseinek. Így, ha mai kormányunk az ország 1. számú presztízsberuházásában e hajónak „stratégiai szerepet” szán, annak csak egy üzenete lehet: a Horthy-rendszerben találtuk meg a magunk identitását. Ha ennyire „beépítenek” egy egyértelmű szimbolikus jelentéssel bíró emléket az ország kormányzati központjába, ha ekkora erővel jelenik meg az a tervekben, a koncepcióban, akkor annak igen erős és egyértelmű a jelentése is: „Mi, az ország vezetői ezek vagyunk!”

 

Monitor az Országháznál, Szentkorona-tan az alaptörvényben… Mindez lehet egyeseknek „szép”, de mi köze mindennek a XXI. század kihívásaihoz? Hogyan akarunk a jövő kérdéseire a múlt válaszaival felelni?

 

Hangsúlyozni szeretném, hogy itt nem arról van szó, hogy a Tanácsköztársaság „jó rendszer volt” (mert nem volt az – már amennyire egy 133 napig fennálló rendszerről lehet egyáltalán bármit is mondani e téren…). A baj az, hogy a Horthy-rendszer biztosan nem volt jó az ország és a magyar nép sorsára nézvést – és ennek ellenére „innen építkezik” az Orbán-éra. Mi értelme ma, 2012-ben egy „ellenforradalmi identitásnak”? Mi ellen forradalmazunk? Vagy netán azért és arra jó ez az identitás, hogy ezzel támasszunk alá egy olyan berendezkedést, amely egy szűk, zárt elit érdekeinek rendeli alá az országot – ahogy ezt Horthyék is tették a maguk idejében? Hát nem vesszük észre, hogy ma, Európa közepén egyszerűen működésképtelen lesz egy efféle modell? A határok nyitva, azok, akiknek mindez a „neohorthyzmus” nem tetszik és/vagy sérti az érdekeiket, azok elhúznak – akármit is mond erről Selmeczi Gabriella (ld.: http://www.hir24.hu/belfold/2012/06/10/fidesz-vissza-fognak-jonni-a-fiatalok-magyarorszagra/.

 

 

 

*Akit érdekel a Lajta monitor története, az itt megtalál róla mindent: http://lajtamonitor.hu/#!/az-sms-leitha-tortenete Maga a hajó ui. világkuriózum, és mint technika- és hadtörténeti emlék igen érdekes és értékes. Kár belőle „politikai kultusztárgyat” csinálni – bár (ahogy a történetében olvasható) volt már folyami kotrógép is – és azt is sikerült túlélnie!)

A bejegyzés trackback címe:

https://progressziv.blog.hu/api/trackback/id/tr214581466

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

savanyújóska 2012.06.12. 07:47:00

A felújításra elég nehezen sikerült összekoldulni a pénzt, és gondolom az aktuális kormányzat érdeklődésének felkeltése miatt próbálkoztak azzal a hülye szlogennel, hogy: Erről a hajóról lőtték a kommunistákat! Ami egyébként nem is igaz. A lázadásban részt vevő monitorok mindösszesen három lövést adtak le a Szovjet-házra, és ezek közül is csak egy talált. A Lajta egy lövést sem adott le. Csicsery sem ezen a hajón, hanem a Komárom (ex-Stör, később Győr) őrnaszádon esett el, amikor Paks környékén a Munka gőzös ismét felvonta a vörös zászlót, és tüzet nyitott a Komáromra. (Forrás: Csonkaréti Károly - Haditengerészek és folyamőrök a Dunán) Amúgy annak örülnék, ha a hajót egy frekventált helyen állítanák ki, önértékét tekinte megérdemelné.
A Novara emlékmű visszaállításáról még nincs szó?

piefke 2012.06.12. 08:09:46

@savanyújóska:

Már vártam, hogy valaki megjegyzi: a Lajta nem is lőtt (és csak 25-én hajózott fel Budapestre). Valóban: a Maros "nyitotta meg" a monitorlázadást, ám a Lajta élte csak túl az azóta eltelt évtizedeket. (A poszt végén egyébként ott áll a Lajta történetére mutató link.)

Ismerem Dr. Csonkaréti könyvét - és a többi, a K.u.K. Kriegsmarinével foglalkozót is (a Gyorsmerülés c. könyvéből dedikált példányom is van) és azt is tudom, hogy ő maga is folyamőr volt a II. vh. idején.

Ám itt arról van szó, hogy semmi egyébbel nem indokolható a hajó épp ott legyen elhelyezve - hacsak nem az említett ideológiai okokkal. (A Novara-emlékműre egyébként évek óta gyűjtenek...)

savanyújóska 2012.06.12. 09:02:00

Értem miről van szó, és egyáltalán nem örülök annak, hogy a jelenleg regnáló rezsim afféle politikai díszletként használja a hajót. Azt viszont megérdemelné, hogy értékes ipar- és hadtörténeti emlékként kiemelt helyen állítsák ki. Nem pont a Parlament előtt, ott tényleg nem sok keresnivalója van, de legalább a másik oldalon, a Batthyány térnél. Másodkézből úgy hallottam, gondolkoztak már azon is, Bécsbe viszik a hajót, mert idehaza teljes érdektelenség van iránta.
A Novara emlékművet iróniának szántam, de ezek szerint nem tudok akkora hülyeséget kitalálni, amire a valóság rá ne tromfolna.

aeidennis 2012.06.12. 15:13:46

@savanyújóska: A Bathyány térhez hajómalmot terveznek, ami ugyancsak a Habsburg-elnyomás és a Horthy-feudalizmus jelképe. :)

Szerintem a Lajta monitor sokkal inkább jelképezi a Monarchiát, mint a Horthy-korszakot. És bárhol jobb helyen lenne, mint ahol most van: a Neszmélyi Hajóskanzenben. Vasárnap meg is látogatjuk. :)

Ha ezt a tengerészeti emlékművet is helyreállítják, akkor majd aktuális lesz ez a bejegyzés: falanszter.blog.hu/2010/10/23/doberdo_es_przemy_l_dicsosegere_milyen_lett_volna_a_lagymanyosi_vitezek_tere_es_szent_korona_utja

piefke 2012.06.12. 16:59:27

@aeidennis:

Érdemes lenne létrehozni egy magyar haditengerészeti múzeumot is - akár a Hadtörténeti filiáléjaként. Lenne mit bemutatni, olyan dolgokat, amelyekről nem is hinnénk, hogy léteztek. Ilyenek pl. az Óbudai-szigeten az I. vh. alatt készült tengeralattjárók is (összesen 4 db), de a Hadtörténeti és a Közlekedési Múzeum is komoly "elfekvő anyaggal" rendelkezik.

...Persze ehhez források kellenek - és az, hogy ne használjuk aktuálpolitikai célokra történelmünk relikviáit!

aeidennis 2012.06.13. 13:45:08

@piefke: Jó ötlet ez a múzeum, csak kérdés, hogy mit szólnának hozzá Fiuméban/Rijekában. :)

piefke 2012.06.13. 15:30:04

@aeidennis:

Azt nem tudom - de Pulában, Novigradban és a szlovéniai Piranban vannak ilyen múzeumok.