2013.05.12. 00:37 Szerző: piefke

Van-e nekünk ellenzékünk?

példakép.jpg

-  Ők Anglia színe-java, igaz?

-  A szemete. Válogatott gazemberek, egytől egyig! Hazaszeretetük alapja a gin.

-  Azért elvárja tőlük, hogy meghaljanak Önért?

-  Aha!

-  De miért? Kötelességből?

-  Aha!

(Részlet a Waterloo c. filmből, Wellington és Richmond hercegnő beszélgetése - 1970)

 

Érdekes ez a mi magyar „ellenzéki értelmiségünk”, a „civilek", „mozgalmárok” világa! Ott vannak ezek az emberek, akik állítólag szeretnének változtatni – és amikor jön valaki és lépésről lépésre elmondja neki, mit és hogyan kell tenni, akkor előjön belőlük az érzékenységük, amit a saját sikertelenségükkel és emiatti önmagukkal való elégedetlenségükkel való kényszerű szembesülés váltott ki belőlük. Nem képesek működő koncepcióval előjönni – viszont, hogy ne erről a fogyatékosságukról folyjék a szó, gúnyolódnak… Fontosabb nekik az, hogy ki ne derüljön róluk a korlátosságuk, a zavarosságuk, az, hogy a valóságban céltalan és értelmetlen „projektekkel” foglalkoznak, stb…

Mit tettek ezek az emberek eddig valójában, mit értek el, ami valóságos társadalmi hatással bírt volna? Semmit. Akik közülük részt vettek a rendszerváltást követő két évtized közéletének, a magyar társadalomnak a formálásában, azok közelebb vitték a magyar népet a sikerhez? Nem! És azok, akik 2010 után, látván, hogy mit tesz a Fidesz az országgal és emiatt elkezdtek ellene mozgolódni, mit értek el? Szintén semmit!

Ez önmagában még nem is lenne baj – feltéve, hogy szembenéznének azzal: éppen az ő hozzáállásukban, a gondolkodásmódjukban van a hiba, amely megakadályozza a sikert.

Nagy a baj: itt valójában (majdnem) mindeni úgy gondolkodik és viselkedik, mint az általa is utált és megvetett „politikai establishment”: korlátoltan, önzőn, csak a maga útját járni tudóan, a szlogeneken túl pedig, a gyakorlatban, ugyanúgy szarva a közérdekre. Ezekről a „véleményformáló értelmiségiekről” azt szokás mondani, hogy ők a társadalom legjobb erői – de valójában csak a társadalom szemete… A „közért való tenni akarásuk” nem több izgágaságnál, önmaguk örökös és sikertelen keresésénél. Azért akarnak „valami mást”, mert érzik, hogy valójában nekik (is) kellene mássá válniuk ahhoz, hogy itt valóban valami más, sokkal minőségibb élet folyhasson. Ezek az emberek ugyanúgy nem gondolkodnak sem távlatokban, sem folyamatokban, mint ahogy az általuk lenézett „egyszerű emberek” és politikusok. Személyes érdekeik követésében és módszereikben éppoly önzők, mint azok, akiket „le akarnak cserélni”, akiket örökösen kritizálnak. Ha tesznek is valamit, ami másoknak így-úgy segít, hasznos, azt is csupán „személyes mániából” csinálják, nem pedig azért, hogy ezek a tetteik összeálljanak egy szerves, működő rendszerré. A rendszer (mint működő egész) valójában nem is érdekli őket – mert az nem jelent nekik semmit, annyira távol áll az a gondolkodásmódjuktól. Nem él bennük a rend, nem is tudnak mit kezdeni vele…

…És az a legszebb, hogy nem is veszik észre mindezt magukban! Nincs képesség bennük az önreflexióra – ami nem véletlen, hiszen ha szembesülnének a maguk valóságával, többé nem tetszeleghetnének a „független értelmiségi” és a „közéleti/civil aktivista” szerepében.

Komolyan nem értem, nem látom és nem tudom, hogy miféle haszna van ennek a népségnek? Koloncok csak, akik örökösen előveszik a nagy, ám megalapozatlan önérzetüket… Soha nem láttam még komoly, fegyelmezett és szervezetszerű munkát ilyen mentalitású emberektől. Ők nem is akarnak hinni abban, amiről mi beszélünk: a társadalom teljesítmény- és tudásalapúvá tételéről – mert sejtik, hogy egy teljesítmény- és tudásalapú világban nekik éppúgy nem lesz helyük, nem lesznek meg a maguk kis (akár EU-s pályázati pénzekkel fedezett) mutyijaik, mint ahogy a mai politikusaink álla is felkopna egy ilyen rendszerben.

Röviden: be vannak zárva abba a magyar mentalitásba, amit épp most akarunk megváltoztatni. És ezt a bennük élő káros, haszontalan mentalitást éppúgy igyekeznek elhazudni, mint a Fidesz – csak épp más szlogenekkel leplezve. Ahogy igaz a régi, még 1946-ból származó mondás: „Kis nép vagyunk, nekünk csak egy csőcselékünk van.”, úgy igaz az is, hogy nincs két külön mentalitású szellemi elitünk se.

A bejegyzés trackback címe:

https://progressziv.blog.hu/api/trackback/id/tr485296005

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A szabadságharcos nép 2013.05.13. 20:37:18

A fülkeforradalom után újabb, remélhetőleg az ellenzék soraiban (is) közröhejjé vagy mémmé válót, de talán ezek nélkül is maradandót bírt mondani Orbán Viktor a SIC Nocítias portugál hírtelevíziónak. Ezt az interjút tegnap este adta le a luzitán tévé,...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ököljog 2013.05.12. 09:51:32

A lényeg!
minden politikus, legyen az kormányon,vagy ellenzékben azért "küzd" hogy ott legyen az bogrács mellett!
Mindegyik egy szarházi megélhetési politikus..
ha ellenzékbe kerül egyből rádióban .vagy a tv-ben osztja az észt!
pártot alapít, előadásokat tart,hogy megéljen : JÓÓLLL!
a dolgozó nép pedig eszi a meszet és kaparja az aszfaltot...
ezért utálom őket, mindegy,hogy gyurcsány,orbán, vagy bajnai

kronosz6 2013.05.13. 14:28:19

Azért én nem vonnék párhuzamot a mostani ellenzék és a FIDESZ között. Az ellenzék egy tehetségtelen, egymással is marakodó csőcselék.

A FIDESZ viszont tudja mit akar: Megfelelni a választói bizalmának és a sárba taposni a mocskos balliberálisokat.

Szevasztok 2013.05.13. 14:31:43

@kronosz6: "A FIDESZ viszont tudja mit akar:"

Pénzt és hatalmat. Lehetőleg korlátlanul.
A többi csak parasztvakítás...

Makkasz 2013.05.13. 14:35:05

Posztolokam!

"Nagy a baj: itt valójában (majdnem) mindeni úgy gondolkodik és viselkedik, mint az általa is utált és megvetett „politikai establishment”: korlátoltan, önzőn, csak a maga útját járni tudóan, a szlogeneken túl pedig, a gyakorlatban, ugyanúgy szarva a közérdekre."

Ekkora hulyeseget hogy irhatsz. Felejtsd mar el a kollektivista gondolkodasmodot.
Felelos, onallo polgarokra van szukseg, akik megszerzik a szukseges informaciot es donteskepesek, nem valamelyik "oldal" szekeret toljak.

Erdeke, lelkiismerete, penze csak az egyennek van, az allamnak egyik sincs. Aki mast allit hazudik, csalo (vagy lasd jelen esetben, buta).

Makkasz 2013.05.13. 14:40:03

@ököljog:

Miert jo politikusnak lenni?

Hatalom, sajat es masok sorsanak iranyitasa, szoborepites. Ez a felszin, a valosag mas.

Magyarorszagra erkezo EUs milliardok, amit mas, nalunk termelekenyebb orszagok adofizetoi dobnak ossze, jelentos igeret. Maffiakormany a gazdasag olyan oligarcha szereploivel mint Simicska, Nyerges es kozgep, ezen a penzcsapon ulnek.

Legtobb cseledkedetet, a sokszor erthetetlenul eros centralizaciot dontesekben, es vegrehajtasban a szolgalelkuseg elvarasat elsosorban ez okozza. Kar ertelmet keresni egyes dontesekben ezen kivul.

Termeszetesn ez nyomot hagy a moralban, totalis ertekvesztes az eredmeny a tarsadalom egeszeben, a gondolkodas, az elvarasok tamasztasanak elvesztese, a "gondoskodo" hatalom elfogadasa, beletorodes, alkalmazkodas.

NFU felszamolasara azert van szukseg, hogy EU kontrollt nehezitsek, EUnak tobb intezmenyt kelljen beszamoltatnia ill. NGM-on keresztul Orban jobban tudja befolyasolni a kijuto informaciokat.

A hatalomban maradas nem csak az elit gazdagodasat szolgalja mindannyiunk rovasara, hanem letkerdes, hiszen ez az eltorzult politizalas, jogserto es korrupt donteshozatal a lebukas kockazatat hordozza.
Senkit nem zavar hogy a foldpalyazatok titkosak? Kovetkezo kormany elso intezkedese kell hogy legyen a nyilvanossagra hozatal. Ettol is remegnek a gazemberek.

Amikor politikai eroterekrol, partokrol, nemzeti erdekekrol gondolkoztok, ezt tartsatok szemelott.

Persze vannak kisebb problemak, orbani patriarchizmus, jo oligarchasag (pl. tenyezo, hogy magat okosnak, es jol gondolkodonak veli), vagy a foci szeretete, egy kis vallasi rovidlatas.

index.hu/gazdasag/penzbeszel/2012/12/01/diktatorok_kezikonyve/

www.kibulizottorszag.net/

Makkasz 2013.05.13. 14:43:29

Nektek nem az ellenzektol kell felni, hanem azoktol az onalloan gondolkodo, felelos emberektol, akik ha kell elhagyjak csaladjukkal az orszagot. Elmondjak mindenkinek hogyan loptok, kozben Kadar rendszert hozzatok vissza. Akik vilagosan latjak hogy ennyire korrupt, visszataszito es tehetsegtelen banda meg nem iranyitotta az orszagot.

Ezert nem lesz nyugta soha a fold es trafiknyerteseknek, a kozgepnel foglalkoztatottaknak, azoknak akik az arcukat adtak az aljassagokhoz.

Elobb-utobb minden ki fog derulni, es most nem 50 ev eltetltevel, hanem 2-6 even belul.

Szoval ne az ellenzek miatt izguljatok, sajat embersegetek elvesztese, a szegyen es a jovo miatt.

Makkasz 2013.05.13. 14:48:00

@kronosz6: Nem egeszen. Fidesz csak egyet akar, megtartani a hatalmat, hogy buncselekmenyeik miatt ne keruljenek bortonbe, illetve hogy az orszag teljes csodjeig folytathassak a lopas. Egyebkent ebben nem kulonboznek a szociktol.

Ami most mas, egyre tobben latja a politikai elit aljassagat, egyre tobb a megalazott, becsapott, kiszolgaltatott ember. Ennek jo vege nem lehet.

Makkasz 2013.05.13. 14:53:27

@Szevasztok: Pontosan, lopni-lopni-lopni, es meguszni minel tovabb. Ez az egyetlen cel, mindent eszerint kell ertelmezni.

Fontos dolog, hogy a politikai elit feladta hogy az orszagot bovitse, nagoyobb gazdagodasi lehetoseghez juttatva, jo gazdakent oligarchait, hanem lesopri a padlast, nem torodve a jovovel kb. 2008 ota.

Mit tesznek:
- lopnak ordenare modon,
- novelik az allamnak kiszolgaltatottak szamat (toluk lehet olcson szavazatot venni: nyugdijas, kozalkalmazott, kozmunkas, segelyezett),
- lebontjak az oktatast, hogy ne legyenek onallo, donteskepes, fuggetlen, kulfoldon is keresett, kepzett emberek.

Mondjuk ez utobbi valoszinulek nem a klasszikus sztalini recept, egyszeruen csak jobb stadiont epiteni a balfaszvezernek (felcsutra megy NB1 :)))))))))))) mint oktatasra kolteni.

lavór 2013.05.13. 15:00:19

A fő gondom, hogy a mai ellenzék nagyobbik fele kormányon volt többször is. Jól megmutatták... Most egy egyszer már elküldött kormány regnál, ők is megmutatják. És ez így megy a világ végéig.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.05.13. 15:18:58

nagyon pontos elemzés lett.
sajnos.
:S

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.05.13. 15:22:23

@kronosz6: A Fideszben van erőskezű vezető és jól szervezettek, de az ellenzék egy reklámarcot sem tud felmutatni és nulla a szervezettségük.

Dolgozónép 2013.05.13. 15:31:36

Igen, egy fehérgalléros bűnbandánk van, de azok osztódással szaporodnak: egy jobbra, egy balra...

vakapad 2013.05.13. 15:39:20

T. hozzászólók, a szokvány tévedések elkerülése végett felhívnám a figyelmet, hogy itten nem a POLITIKAI ellenzék szokásos fikázásról van szó, hanem azokról, akik fikázzák.

semmiextra 2013.05.13. 15:42:16

Gratulálok a Blogírónak!

Mit tettek a civilek? Olyat amit ebben az országban senki '89 óta elkezdték alulról megszervezni magukat és keresni azokat a lehetőségeket, hogy hogyan érvényesítsék akaratukat.
Hogy a rohad szemetek még nem tudták elzavarni Orbánt? Vaaó ez aztán a szép demagógia. Még nincsenek elegen, még nem tanulták meg (mert nem volt kitől). Amúgy ahogy elnézem szép eredményeket értek el. Felhozták és felszínen tartják a témákat (meg néha azért mondjuk szereznek helyeket az egyetemeken meg ilyenek). Szóval baszogatás és lenézés helyett az elefántcsont toronyból, tessék nekik segíteni, ha meg valamit nem jól csinálnak szólni és ötleteket adni.
Azért a Fidesz meg az ellenzék közé egyenlőség jelet tenni is elég erős.
Összességében NO Comment.

vakapad 2013.05.13. 15:43:26

@Makkasz:

Úgy hallottam, a szocik közül eddig egyedül Zuschlag van hűvösön (ráadásul Gyurcsány idejéből), a jelenlegi regnálók közül viszont senki sem kerülhet még csak a közelébe se, mert a lopást maga az alaptörvény legalizálja. Vagy ha nem, hát utólag beleírják.

Ha ebben nem tetszik különbséget látni, hát, lelke rajta.

Adj gázt! 2013.05.13. 16:04:00

A bolsik a társadalom szemete.

Amikor úgy tűnik, joggal háborodnak fel valamin, akkor is csak a botrány érdekli őket, és akkor is hazudoznak, mint a vízfolyás.

Itt van a trafikmutyi, azt hazudják, hogy negyvenezer ember veszíti el a megélhetését.

Számoljunk, talán még a bolsik is jártak harmadikba:

Dohánypiac: 400 milliárd forint.
Haszonkulcs: 4% alatt.
Haszon legfeljebb: 16 milliárd forint.
Költségek: nem kevés, de hanyagoljuk el most.

Kijön, hogy a minimálbért is legfeljebb 10 ezer embernek lehet kifizetni erről a piacról. Akkor, ha 0 költséggel árulnak, nincs rezsi, bérleti díj, telefonszámla, gépkocsihasználat, semmi.

Hazudnak reggel, éjjel meg este, mint az "elmúltmásfélkétévben".

Ezért van, hogy azok sem állnak melléjük, akik amúgy elítélik a kormány adott lépéseit.

Én magam is inkább csendben durrogok néhány lopáson, mint hogy a szemkilövetőkkel, Kun Béla és Rákosi Mátyás örököseivel bármiben is egy követ fújjak.

Dolgozónép 2013.05.13. 16:05:21

Köcsög kormány köcsög ellenzékének köcsög fikázói.

Dris321 2013.05.13. 16:08:50

@kronosz6:

"A FIDESZ viszont tudja mit akar: Megfelelni a választói bizalmának és a sárba taposni a mocskos balliberálisokat."

Ez tökéletes, bár hiányos definíció:
1; Az elsőt a választók egyértelmű tévedésben tartásával akarja elérni, a másodikba beleértheted a balliberálisokra szavazó kisembereket is.

2; A céljai közt első helyen a száz évig tartó kormányzás, a második helyen a gazdasági hatalom mindenek fölötti ellenőrzése van. Magyarul minden bizniszt elvesznek, ellopnak.

Dris321 2013.05.13. 16:11:40

@Adj gázt!:
Az a néhány millió ember, akinek nem jut se Nokiás doboz, sem trafik, sem földpályázat

Makkasz 2013.05.13. 16:21:08

@vakapad: O, hozzam johet barki kozgepes tapasztalataval allasert.
Vagy elkepzelem, ahogy foldpalyazat nyertes kivinne a termenyt. Vagy ha kormanyvaltas lesz, a nepszeru trafikos:)))
Nem csak a borton buntet, a kozvelemeny is.

Ha egyszer elhasalnak, el tudom kepzelni hogy balfaszorbant tisztelik, de hog lazart kirohogik, az nagyon valoszinu.

Nezd meg, ott is emberek vannak, kulonbozoek.

Pl. Pokorni, Ader, akiknek meg van tartasuk. nem mindenki Rogan, lazar vagy Papcsak.

Elijah_Baley 2013.05.13. 16:25:29

hol, és ki a szellemi elit? hol van jelen, milyen csatornákon nyilvánul meg? csak kérdem, hogy ecceri lenézett parasztként tuggyam, kire kell hallgatni :)

pástétom 2013.05.13. 16:56:55

"Ez önmagában még nem is lenne baj – feltéve, hogy szembenéznének azzal: éppen az ő hozzáállásukban, a gondolkodásmódjukban van a hiba, amely megakadályozza a sikert."

Lófaszt! Sok baj van az ellenzékkel, ez igaz, de a fő gond elsősorban az emberek, a "magyaremberek" gondolkodásával, a közélet iránti tanúsított alacsony fogékonyságukkal, az undorral, a közönnyel, az apátiával, a nemtörődömségükkel van...na és persze egy csomóan félnek. Elsősorban a hatalommal erősen függő viszonyban álló közmunkás, és köztisztviselői réteg.

vizesnyolcas 2013.05.14. 13:57:48

Nem lehetne végre megszabadulni az olyan üres sztereotípiáktól, mint a "magyar mentalitás", meg a "magyar emberek gondolkodása"? - Akkor talán lehetne a tényekre koncentrálni, és még értelmes elemzést is írni.
A tény az, hogy nem csak Mo-on, hanem mindenütt, ahol a "véleményformáló értelmiség" egzisztenciálisan kiszolgáltatot, nem létezik - észrevehető - független értelmiség. Ha létezik, akkor nem észrevehető; az ő hangja elvész annak az elsöprő többségnek a zsivajában, akik rájöttek, hogy megvehetőként sokkal jobban meg lehet élni, mint függetlenként.

piefke 2013.05.14. 15:12:13

@vizesnyolcas:

A „magyar mentalitás” és „gondolkodásmód” nem üres sztereotípia. Nyilván nem arról van szó, hogy minden egyes magyar állampolgárságú, ill. magyar szülő(k)től származó emberre jellemző ez a (rövidtávon, egyéni taktikákban gondolkodó, nem másokkal közös, jól megfogalmazott és reális érdekeken alapulóan együttműködő, csak kevés releváns tényezővel számoló, az államtól váró, de abban mégsem bízó, azt sajátjának nem érző, stb.) mentalitás, ám a magyarok túlnyomó többségében ez működik. Ezzel nehéz, csaknem lehetetlen demokráciát és kapitalizmus csinálni – így az egzisztenciálisan független értelmiség (és középosztály) hiánya e mentalitás következménye. (Hiszen az állampolgári összefogásra való készség hiánya és az etatizmus egyaránt oda vezetnek, hogy Magyarországon túl sok minden függ az államtól: ahol gyenge az állampolgár és az állampolgárok alkotta közösségek, ott szükségképpen erős az állam.)
Mivel pedig a mentalitás a szocializációval, spontán módon, mintegy „észrevétlenül” alakul ki, így az azt magukban hordozóknak nem is tűnik fel, hogy az objektíve milyen is. Pl. egy emberevő törzsben felnövekvő egyénnek sem tűnik fel, hogy maga az emberevés „objektíve elítélendő” szokás. Ugyanígy: a magyar értelmiség nem tudatosítja magában, mennyire nem azonos rugóra jár, mint egy „polgári mentalitású”, kooperatív, stb. nemzeté. Az egyetlen „figyelmeztető jel” számára a saját és a társadalom sikertelensége lehetne – ám éppen azért, mert olyan mélyen él és működik benne a „saját sorsomért nem vagyok/nem lehetek felelős!” érzése, hogy a sikertelenséget sem magának, hanem valamilyen rajta kívül/felette álló oknak (politikusok, külföldi erők, stb.) tudja be, felmentve ezzel önmagát a felelős, célszerű, tervező és fegyelmezetten együttműködő viselkedés kötelessége alól… Aztán csak néz, mint a lukinyúl, hogy Magyarország nem BMW-t gyárt, hanem Fideszt produkál!:-)

legeslegujabbkor 2013.05.14. 20:45:12

@piefke: Én ezt alkalmazkodásnak hívom a meglévő viszonyokhoz. A lázadáshoz bátorság kell, talán olyan példák a történelmünkből, hogy az újítóknak végül sikerük lesz, vagy legalább az utókor megbecsüléssel gondol rájuk. Mi visszamenőleg sem ismerjük el, vagy tekintjük követendő példának az adott kort meghaladó teljesítményt, ha az nem járt rögtön anyagi haszonnal vagy elismeréssel.
Például Rembrandt a maga korában különös festménye a lövészegyletről, amit alig akartak kifizetni, mert a fele csapat nem látszik rajta rendesen, ráadásul éjjeli kép lett belőle, mert évek alatt besötétedett, de most az egyik leghíresebb festmény, és nem az számít, hogy szegényen halt meg, hanem az, hogy valami újat hozott létre.
Ez egyszerűen nem épült még be a köztudatba.

Szúrófény 2013.12.25. 10:36:32

@ököljog: - Mit gondol Wilkes – kérdezte tőle III. György angol király – akasztófán fog Ön meghalni vagy bujakórban?
- Attól függ Sire - vont vállat Wilkes, - hogy az Ön politikájával adom össze magam, vagy az Ön ágyasával?
Dessewfy József gróf meg azt írta a Felsőmagyarországi Minervában (megjelent Kassán) 1820 körül:
„Némelyik kormány olyan, mint az andalúziai kecskék szarva, kemény, tekervényes és üres.”
Alább meg:
„… micsoda állapot az, mikor az állam elválasztja a maga érdekét a polgárokétól, a maga hitelét a kifelé a belföld nyomorára alapítja, s az egész népességet két részre osztja, csalókra és csalatottakra ( hol volt még akkor a Bajnai kormány)!
Remete leveléből, részlet..

2014.03.21. 05:12:18

@Szevasztok: Élünk még, sorsunk

Élünk még, sorsunk mostoha.
Intézője sok választott ostoba.
Önérdeke mellett, veszettül ágáll
Nem látja, nincs magánál!

Parlament. Erősödik a nézet,
Kezeletlen elmegyógyintézet!
Sok dühöngő! Téves eszme.
Ettől telik az ő tolvaj zsebe!

Tolvajt kiállt, aki rabló!
Száját tátja a választó!
Választottam, ezt a barmot?
Hová bujdossak én most?

Bundájuk szerint, birkának nézed.
Szózatuk: vonító farkas ének
Homokra építenek, ígéret várat!
Reklámozzák demokráciának!

TV üvegén, csillog Európája,
Lészen sírás, fogak csikorgatása!
Üveggyöngyöt kaptál, bennszülött.
Sok szűk agyú, átvert, szélütött!

Szúrófény 2015.04.27. 06:33:18

@Szevasztok: "Az uralkodó réteg forradalma, csak arra jó, hogy vég nélkül fenntartsa saját uralmát!" Tolsztoj Leo 1902! beszoptuk!
Törvényszerűen mondhatjuk ki: hitvány idősebb nemzedékek mellett felnőtt ifjúság még hitványabb. Szabó Dezső 1921!
Fejtő Ferenc: (József Attilával, Szép szó, szerkesztője)

„”A Kelet-Közép-Európai államok politikai sorsa, és a lakosság civilizációs színvonala szorosan összefügg! A Népi. Demokráciák. története 1954!
Értsd saját bunkóságunk, (választásunk) következményeit szenvedjük, tűrjük el, kollaboráns uraikkal, uraiktól!
süti beállítások módosítása