2010.12.01. 12:29 Szerző: piefke

Vezérkari térképünk

Az elmúlt fél évben, de különösen a MANYUP-ügy óta a magyar politikában és társadalomban nyilvánvalóvá vált, hogy tulajdonképpen két felfogás küzd egymással.

A magyar lakosság többsége mentalitásában nem polgár. Igen, mondjuk ki egyenesen: rengetegen élnek bele a vakvilágba úgy, hogy „Nékem ez és ez jár a Zállamtú!”. „A Zállam gyógyíccson meg!” – úgy, hogy eközben legfeljebb havi párezer forintot adok be a közösbe, vagy éppen annyit sem és nem is teszem meg a tőlem telhetőt az egészségem érdekében. „A Zállam gondoskoggyon róllam!” – akkor is, ha egyébként felnőtt, egészséges ember vagyok. „A Zállam – vagy: a Zönkórmánzat – tarcsa rendbe az uccát!” – miközben én annyit nem teszek meg, hogy a saját lakásomban, portámon rendet tartsak és télen elsöpörjem a havat a házam előtt a járdán…

A Fidesz ezt-őket lovagolta-lovagolja meg: a Zállamembereket! Hatalma érdekében azért hoz a Zállam hatalmát növelő intézkedéseket, mert tudja, hogy az életük megoldását a Zállamtól várók vannak még többségben ma Magyarországon. Ez nem „filozófia”, ez nem „szakmai meggyőződés”, ez puszta matek – továbbá: ez pillanatnyilag a könnyebb út. Van hatalmunk, miért ne használjuk?

…A magyarok között számszerűen még kisebbséget alkotnak azok, akik önálló, öngondoskodó polgárok módjára gondolkodnak és így is szeretnének élni. Ők tudják, felfogják azt is, hogy az állam csak addig képes nyújtózkodni „szociális téren”, ameddig azt a polgárai befizetései engedik. Ők nem gondolják azt, hogy az állam tetszőlegesen képes pénzt „teremteni”, hogy az emberek (figyelem: nem polgárokat írtam!) megalapozott és megalapozatlan igényeit kielégíthesse, akkor is, ha az emberek közül sokan egyszerűen nem képesek megfelelőképpen hozzájárulni az állami kiadásokhoz.

…Az államot jelentő „klasszikus” magyar politikus általában úgy érzi a jó magyar ösztönével, hogy akkor biztos a széke, ha mindazt meg is teszi, amire a Zállamemberek vágynak – kerül, amibe kerül, pontosabban: belekerül, akinek belekerül!

Igen, mert sajátos módon nem a leghangosabb szájakhoz tartozó kezek – és fejek – adják a legtöbbet az Államkasszába (és persze nem is a populista politikusok), hanem éppen azok, akik a legkevesebbet várnak az Államtól és a lehető legkevesebb beleszólást engednének annak… Ezeknek a polgárainknak „kerül bele” igen sokba a Zemberek mentalitása és a rájuk támaszkodó politikai populizmus!

Emberek, ez így nem megy tovább! A ’60-as évek végétől többet költ a magyar állam, mint amennyit meg képes termelni. Már zaciban a smukk, a kölcsönt feléltétek. Igen, ti! Elment gyógyszerre, indokolatlan korai nyugdíjra és persze elment gondatlan és/vagy korrupt vezetők által lemutyizott, szar minőségű, vagy épp felesleges „infrastruktúra-fejlesztésekre” is. Most a jelenlegi kormány a legutolsó maradékokat akarja kikaparni a spájzból – de híre-hamva sincs annak a modellváltásnak, amely végre-valahára elterelné az országot és a népet a „kőccsönből éllés”-től és végre megteremtené a XXI. századi európai élet fenntartásához szükséges mentalitást és munkakultúrát. És amikor „modellváltásról” beszélek, akkor nehogy azt higgyétek, hogy ez csak a gazdaságot, vagy az intézményeinket, ellátórendszereinket kell, hogy érintse! Mindezek semmit sem érnének, ha ti nem „váltotok modellt”…

Most – és a belátható jövőben – az állam legfontosabb teendője az kell, hogy legyen, hogy megerősítse a jól szervezés képességét, általánossá tegye az előrelátást, a folyamatokban gondolkodást, hogy ne csak a „pillanatnyi állapot” számítson, „a mai nap túlélése”. És mivel – amint fentebb írtam – a tervezés-szervezés-előrelátás-öngondoskodás még csak a társadalmunk egy kisebb részének természetes (úgy-ahogy!), ezért őbelőlük kell kiállnia az új vezetésnek is. Ha a többség mentalitását magukban hordozó és a többség pillanatnyi kedvét kereső politikai és szakmai elitek maradnak továbbra is az élen, akkor ne várjunk semmi jót, mert egyszerűen nem lesznek, akik a jóhoz szükséges változásokat beindítsák.

Ez egyszerű ok-okozati összefüggés. És ennek a népnek meg kell tanulnia ok-okozati láncolatokban gondolkodni – meg kell tanítani erre. Azért (is) kellenek ehhez a jó vezetők, hogy az emberek megtapasztalhassák végre, hogy mennyivel jobb nekik is, ha nem egyik napról a másikra élnek-gondolkodnak, hanem jó előre…

Nem az Állam „teremt pénzt”, hanem az emberek mentalitása. Nézzük csak meg a cím alatt látható, az Indexen tegnap megjelentetett térképet, amely az egyes EU-s országok és régiók viszonyát mutatja az EU-s GDP-átlaghoz képest. Önmagáért beszél a látvány – és rögtön meg is értjük a helyzetet, ha az egyes helyi GDP-ket összevetjük az adott területen általános mentalitással. Ahol értéknek számít a jól szervezett munka, ott általában magas a GDP-érték is. Nézzük Magyarországot: ahol „sűrűsödnek” a mentalitásunkban „nyugatosabb” emberek, ott a térkép is „virít”!

Ez a térkép kell, hogy a (következő?) magyar kormány „Vezérkari térképe” legyen! Ebből olvashatja ki, hogy mit, merre kell tennie az ország sikere érdekében. És hogy bármi mást tesz, mint amit a térkép mutat, semmiképp sem lehet sikeres és ezért nem maradhat tartósan hatalmon sem…

Nincs kecmec tovább! Aki hinni akar abban, hogy ész és szorgalom nélkül is „ellehetünk” és aki ezt a hitet a saját kis hatalmcskája érdekében élesztgeti, annak az arcába csap ez a térkép… És hiába mondják magukat „hazafinak” ezek, legyenek akár vezetők, vagy „eccerű zemberek”, valójában nem mások, mint: hazaárulók!

Ma sokan féltik az országot és az embereket attól, hogy a hatalom él a lehetőséggel, hogy „használja a hatalmat”, az erejét... Ez egy rosszul feltett kérdés: nem az a baj, ha használja, hanem az, ha arra használja fel, hogy önmagát bebetonozza a mentalitás, a „modell” bebetonozása útján. Ezért rossz a Fidesz-kormány, ezért rossz miniszterelnök Orbán Viktor…

Mert ha a (reméljük, következő) kormány a hatalmát éppenséggel a modell- és mentalitásváltásra, annak ösztönzésére fogja felhasználni, akkor ez nem „erodálja”, hanem stabilizálja és megerősíti a szabadságot és a demokrata mentalitást – mert annak valódi alapjait erősíti. A szabadság és a demokrácia igazi alapjai ugyanis az előrelátásban, az együttműködésben, a célszerű döntésekben és a szorgos munkában vannak. A jó hatalom olyan, mint egy jó tanár: taníthat és nevelhet, példát adhat – és nem csupán ráhagyja a gyerekre a hülyeséget.

…Mert ugyan ki is akarna a hülyegyerekek társadalmában (tovább) élni?

A bejegyzés trackback címe:

https://progressziv.blog.hu/api/trackback/id/tr642485716

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Országos politikai operettbál 2010.12.02. 02:19:27

A Fidesz ugyan élvezheti kétharmada áldásait, de lassan szocialista mértékű karanténba zárja magát. Nem maradt iránta semleges párt a porondon. Mára a szélsőséges, magát radikálisnak nevező párt a legkevésbé ellenséges, de az is alig vállalja az együtt...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2010.12.01. 23:49:53

Igen, itt az elit úgy viselkedik, mintha nem lenne szerepe abban, hogy milyenek a zemberek. Pedig ha a kettő közül az egyik képes jó példát mutatni a másiknak, az az elit, nem pedig a nép.

Azon kívül hiányolom a politikai nagylelkűséget is. A kétharmadot lehet arra használni, hogy átvigyenek szükséges reformokat, ami lemorzsolgat egy keveset, de marad épp elég. Helyette arra használják, hogy egy vazallus-országot hozzanak létre, kézből etetett alattvalókkal, saját udvari seggnyalókkal és minden döntés továbbra is a csúcsról szivárog le.

Pedig nagy a baj ott, ahol a törzsfőnöktől várják a parancsot a legkisebb kérdésben is, mert senki nem mer többé önálló döntést hozni.

Most úgy tűnhet a törzsfőnöknek, hoyg az a jó, és egy szegény szemétdomb törzsfőnökének lenni jobb, mint egy gazdag országban demokratikus vezetőnek, de szerintem neki sem fog tetszeni, amilyen emberekkel így körülveszi magát. Ha így csinálod, magányos dolog a hatalom.

2010.12.02. 00:17:40

"Nékem ez és ez jár a Zállamtú!"

Jáj de rászístá a posztíró...

Vincenzo testvér 2010.12.02. 00:25:34

@King Size Lobster: A törzsfőnök vsz. nem olvasta Macchivellit, vagy ha igen, akkor nem hisz neki.
A jó fejedelem ugyanis tehetséges emberekkel veszi magát körül.

Azért érdemes gyakran olvasni Mikszáthot, és rájövünk, százhúsz éve is hasonló volt a helyzet. Lassú a fejlődés, amit megakasztott pár évre a keleti szél.

InversioN 2010.12.02. 00:40:23

Amíg Mo.-n demokrácia van, addig az utolsó bekezdésben leírt dolgok sosem fognak megvalósulni.
Ha netalán a következő kormány véletlenül ilyen. Ugyanis ahogy a postoló leírja, a "zemberek" vannak többségben. És ha ez a kormány azt csinálja, amit leírt, akkor a zemberek nem fogják megválasztani köv. alkalommal. Olyan korményt fognak választani, ami olyan mint a mostani, mert nekik az volt jó. Az a kormány megint olyan lesz mint az eddigiek és mindent visszacsinál amit az elözö kormány elért.
Max. akkor lehetne tenni valami, ha az nem kapna szavazati jogot aki nem adózik vagy mittomén. De az meg már nem demokrácia és ha az nincs, akkor megintcsak furcsa dolgok születnének...

kisceruza 2010.12.02. 00:51:27

lassan és szótagolva írjad mánn, hogy megércsék mánn mi az zállam

InversioN 2010.12.02. 00:57:21

Wtb. EDIT gomb
Ugyanis annyit kell mindig felfelé menni, amennyit lefelé mentél a lejtön. Mo. meg ha nagyon szigorúan vesszük, 60 éve szabadesésben van. És ezt nem az államadósságra értem, hanem mindenre. Főleg mentalitásra.

Rengeteg emberben még mindig a kommunista nevelés/ösztön/megszokás él. És mondhatnánk, hogy ha kihal ez a generáció, akkor jobb lesz. De sajnos nem így van, mivel ezek a zemberek ugyanerre tanították gyermekeiket és így tovább.

Ahol még azért kaptak emberek pénzt az el nem végzett munkáért, hogy a párt azt mondhassa, itthon 0% a munkanélküliség(Ide kérem azokat, akik azt szajkózzák, hogy "bezzeg akkor még volt munka". Ja, csak akkor a semmittevés is szakmának számított.).
Belölük származik a 91-92-ben nyugdíjazott emberek jórésze. Ha véletlenül nem zárt be egy gyár, akkoris kitették ezeket az arcokat. A kormány meg inkább nyugdíjazta öket, minthogy szembenézzen "jogos követeléseikkel". Soha nem dolgoztak, de pénzt kaptak. Ök az egyik legnagyobb oka, hogy ez itt a mentalitás. Élő példák arra (de még mennyi!), hogy munka nélkül is lehet pénzt keresni.

2010.12.02. 01:05:57

@King Size Lobster: "kézből etetett alattvalókkal, saját udvari seggnyalókkal és minden döntés továbbra is a csúcsról szivárog le."

@Vincenzo testvér:
"A jó fejedelem ugyanis tehetséges emberekkel veszi magát körül."

Na igen. A kormányon belüli döntéshozatalról nekem az a Simpsons epizód jutott eszembe, ahol az atomerőmű tulaj Mr. Burns rájön, hogy nem is olyan gazdag már, mint hiszi, ezért elhatározza, hogy frissíti a befektetési portfólióját. A részvénypiaci ismerete nem túl up-to-date, ezért kiadja az ukázt, hogy vegyenek "bluechip", azaz Titanic, Zeppelin és rabszolgatartó részvényeket. A tanácsadói pedig mind bológatójánosok, így élénken helyeslik Mr. Burns bölcs döntését..

BaSa · http://basa.blog.hu 2010.12.02. 01:47:52

Én sem tudtam volna jobban összefoglalni a lényeget, mint a poszt. Azért ahogy elnézem a térképet, kár hogy a jelek szerint nem jó helyen élek, a valóságban BAZ megye, a térkép szerint viszont minimum Pest lenne az ideális.

Veder1 2010.12.02. 02:18:32

A demokrácia valószínűleg nem segíti elő ezt a modellváltást. 80% ostobának kellene megtalálnia és megválasztania a 20% okosat, esélyes...

sanyix 2010.12.02. 02:26:10

addig ez nem fog változni amíg nem mondhatom a a zállamnak, hogy nemkérek nyugdíjat, se eü faszságot, se semmit, de cserébe semmi járulék nekik sem...

Ha a zállam kötelez hogy fizessek, akkor igénybe is veszem azt hogy visszafizessék...

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.12.02. 06:38:32

Tudsz róla, hogy ezen gondolatok nem progresszívek? (nem mintha baj lenne)

tcom 2010.12.02. 07:06:16

A zállamtól várt segítség a szocializmustól ered. Kádár papa vette először észre, hogy ha el is adósodik az ország, a hatalom érdekében ki kell szolgálni a népet. Ingyenes orvosi ellátás, oktatás, mindenkinek munkahely.

Ezt annyira megszerették a magyarok, hogy nem képesek lemondani róla. És tegyük fel eddig elég jól működött. Most pedig különösen. Tudjuk, hogy a Fidesz a nyugdíjasok és a nők tekintetében nem 2/3-dos jelenleg. Erre rá kell erősíteni. Nem véletlen a nők nyugdíjbavonulásának könnyítése, és a 4,4%-os nyugdíjemelés. Miközben a versenyszektorban évek óta nem volt igazi béremelés.

Ez a politika már egyszer megbukott Gyurcsány alatt és nem kétséges, hogy egyszer elfog a Kedves Vezető pénze is (max 8 év) és akkor csak el kell venni a nyugdíjasoktól is.

Miféle közös teherviselés az, hogy a nyugdíjak rendületlenül emelkednek a bérek felett? Hova vezet ez? Miért lehet, hogy nem nyúlnak olyan esetekben a nyugdíjakhoz, mint a 40-évesen nyugdíjbavonuló katonák, rendőrök, rendvédelmi dolgozók esetében, vagy a több százezer 100ezer ft feletti nyugdíjas?

Miért van az, hogy a MSZMP KB (megfigyelő Pozygay, Szűrös elvtársak) nem képes kiejteni azt a szót, hogy nyugdíjak pejoratív szó környezetben?

Milyen nevetséges a jobboldali sajtó, amikor 8 évig komcsiztak, most meg nyugdíjvédelmi intézkedésnek nevezik a magán nyugdíjak államosítását? Kik is államosítottak a múltban?

tcom 2010.12.02. 07:13:12

A nagy szocializmusosdi egyik másik oka, hogy a magyar nép különösen nem tud alkalmazkodni a világhoz. A társadalmi érdek az egyének fejében nem létezik. Az a király, aki nem fizet adót, és leszázalékoltatja magát egészségesen. Hiszen "megérdemli", "jóóó teszi".

Látjuk, hogy a szlovákok, csehek, lengyelek hol tartanak. Ők próbálkoznak. Pl. a lengyel min.elnök kijelentette, hogy náluk nem lesz a magyarországi nyugdíjpénztár államosítás. Vagy a szlovákia, ahol 70000 rokkantnyugdíjast engedélyeztek, míg nálunk 800 ezret!
Az összes környező országban próbálnak szigorítani a nyugdíjakon, különben csődbe jutnak, vagy csökkenteni az államon, megreformálni, korszerűsíteni az oktatást. És nálunk semmi.

A magyar kezd véglegesen lemaradni a világtól. 30 év múlva azon kell gondolkodni, hogy költözzünk-e Szlovákiába, ha élni akarunk, az állami nyugdíjakról ne is beszéljünk.

csoko20 2010.12.02. 07:15:36

Nem tudom, honnan ollóztad be ezt a térképet, de a mi vezérkari térképünk nem Kína?!

Terézágyú 2010.12.02. 07:46:23

@tcom:
"A zállamtól várt segítség a szocializmustól ered."

Igen, de az meg, hogy "a zállam mondja meg, hogy mit csináljunk" az sokkal régebbi... Fentebb említették Mikszáthoto...

Rókakígyó 2010.12.02. 07:51:56

Feltehetőleg akik ilyen hosszú cikket képesek végigolvasni a tudatosabbjából vannak. Nekik lehet, h ez nem plusz hír:)

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2010.12.02. 07:59:49

ugyanmár, mindenki állami befizető, aki fogyaszt;
eleve megfizeti az áfát, és a termék árában a termelő/feldolgozó/szállító/kereskedő/stb adójának, járulékainak arányos részét...
másrészről az állami bevételek jelentős hányada magánzsebekben köt ki,
jó vezetőkben (jó királyban, jó cáratyuskában) hinni = hinni a "jó hatalomban" nem naivitás?

SzaGyu 2010.12.02. 08:07:19

Segítség! Orbán és bandája söpri a padlást.
Éljen 2011-ben a '60-as évek cenzora!
Éljen Orbán és bandája! -Indiában.

Terézágyú 2010.12.02. 08:18:45

@Rókakígyó:
"Feltehetőleg akik ilyen hosszú cikket képesek végigolvasni a tudatosabbjából vannak. Nekik lehet, h ez nem plusz hír:) "

Persze, hogy nem.
De nem mindenki fogalmazta meg így, ahogy a szerző :)

kodó tamás 2010.12.02. 08:23:51

jo írás. bár a nyelvezetét nem szeretem és a tartalma is tul evidens.

én csak 1000 Ft-os szavazóknak hívom őket (akik 4 évre bianko felhatalmazásokat osztogatnak. pontosabban halvány fogalmuk sincs. lásd pl szendrőlád)

"Államkasszába (és persze nem is a populista politikusok)"
"a Zemberek mentalitása és a rájuk támaszkodó politikai populizmus!"

itt megálltam az olvasással. akinek ez a témája az legyen tisztában azzal, hogy
populizmus= ELITELLENES politika,
demagógiát akart írni, amikor azt mond a politikus amit a választó hallani akar.
de ehhez még egy tartalmi kiegészítés is van. MÉG EZT SE KELL MONDANI-IGÉRNI, azaz az 1000 Ft-os szavazó az jobb... (mellesleg banánért is szavaznak... de azt le se írom, mert olyan megalázó és állatias...)

amit még megtehetsz 2010.12.02. 08:47:16

az a vicces, hogy a huszonegynéhány éveseken is megfigyelhető ez a "kádári" mentalitás.

amit még megtehetsz 2010.12.02. 08:49:40

tehát még sokáig ez lesz a helyzet...

czejp (törölt) 2010.12.02. 08:56:14

Érdekes felfogás, de ha valaki akar valamit, akkor azt igyekszik megcsinálni, de a hazai "vezetés" képtelen bármit is véghezvinni, elég csak megnézni a törvénykezést, még ki sem jött a törvény, már módositja, hogy mégsem az a szabály, hanem más. A Zembereket lenyúlták, hülyére vették, minden öngondoskodást felszámoltak, csak hogy megszerezhessék a szakszervezetek, nyugdijbiztositók, bankok, stb vagyonát, mindent államositottak, most meg itt a sirás rivás, hogy bezzeg máshol, ahol nem mi vagyunk hatalmon jobban mennek a dolgok. Továrisi, vegyétek már észre, hogy a legnagyobb ellenségetek azok TI magatok vagytok.

kvadrillio 2010.12.02. 08:56:59

ja...mindenki a Zállamtúúú várja.....a milliárdosok a Zállamtúú várják a Milliárdos adókedvezményeket, az ipari,egyéb cégvezetők a közbeszerzéseknél a milliós előnyöket, a vállalkozások a Zállamtúú várják a vissza nem térítendő milliárdos, milliós támogatásokat, a politikusok a Zállamtúú várják az adómentesen felvehető milliós költségtérítéseket........

mert remélem nem a munkalehetőségeiktől az állam által megfosztott kisemberekről van itten szó ???...ugye.....:)

Győzzön az igazság! Ha győz, fellebbezünk! 2010.12.02. 09:28:25

@SzaGyu: Miért fáj neked, hogy kisebbségi a vezér?

Humperdickk · http://kikellennekjonni.blog.hu/ 2010.12.02. 09:48:10

Tényleg kicsit hosszú, tényleg kicsit evidens. Lehetne rövidebb (hogy a félanalfabéta is elolvass), az evidencia ugyanezen okból maradhat.

Érdekes, hogy én megértettem, hogy nem jut pikszalámira, karavánsajtra meg csokistejre (nem ám plazmatévé!), de félre tudok tenni a nettómból havonta 10ezret, kötvénybe. Jó lesz az akciós teszkós sajt is, ha a gyerekeim jövőjéről van szó. Én úgyse élem meg a 70-et. Nekik legyen jobb.

ostván 2010.12.02. 09:56:14

Jó írás. Tetszett és egyetértek. Érdekes lenne egy olyan népszavazás, ahol csak az kapna szavazati jogot, aki az előző évben ténylegesen adót (pl. SZJA-t) fizetett.

legeslegujabbkor 2010.12.02. 18:46:14

Én is furcsállottam, hogy miért hiszik azt, hogy Magyarország az amerikai kontinens déli részén van. Valaki átverte őket, és csak Latin-Amerikáról vannak térképeik.
süti beállítások módosítása